حقایق تغذیه‌ای روغن زیتون فوق بکر

حقایق تغذیه‌ای روغن زیتون فوق بکر

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

ارزش تغذیه‌ای روغن زیتون فوق بکر یا فوق‌العاده خالص به وجود اسیدهای چرب ضروری و ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها در مقادیر بالا نسبت داده شده و در نتیجه بسیار مورد تمجید متخصصان تغذیه قرار دارند.
روغن زیتون نوعی روغن گیاهی است که از له شدن و فشردن میوه‌های زیتون بدست می‌آید. براساس فرایند تولید و مواد تشکیل دهنده‌، روغن زیتون دارای چندین درجه است. هنگامی که می‌گوییم روغن زیتون فوق بکر، به این نکته اشاره داریم که این روغن تحت پردازش کمتری قرار گرفته است و روغنی خوش طعم دارای عطر خوشایندی بوده که حاوی ۸ر۰ درصدر اسیدهای چرب می‌باشد. این نوع روغن زیتون، روغنی است که در بازار بسیار متقاضی داشته و دارای فوائد سلامتی بخش زیادی بوده که افراد حساس و آگاه نسبت به سلامت خود علاقه داشته از حقایق تغذیه‌ای آن اطلاع کسب کنند.
حقایق تغذیه‌ای و میزان کالری‌های موجود
استفاده از روغن زیتون فوق بکر تنها به مصارف پخت و پز محدود نشده، بلکه به طور گسترده‌ای در محصولات آرایشی، طب جایگزین و صنعت دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین می‌توانید میزان تقاضا برای این روغن گیاهی را متصور شوید. هنگامی که این روغن به منظور مصرف مورد استفاده قرار گیرد، تعادل میان اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ را برهم نخواهد زد. و در صورتی که علاقه داشته این روغن را وارد رژیم غذایی روزانه‌ی خود سازید، اطلاعاتی که در ادامه در خصوص ارزش‌های تغذیه‌ای روغن فوق بکر آورده شده است شما را علاقمند خواهد ساخت.
میزان کالری
خواه از روغن زیتون معمولی استفاده نمایید و خواه روغن زیتون فوق بکر، میزان کالری تقریباً برای تمام مارک‌ها به طور یکسان خواهد بود. مصرف یک قاشق چای خوری از آن برابر با ۶۰ کالری است. کالری کل از چربی‌هایی نشأت می‌گیرد که حدود ۷ گرم از کل وزن روغن را شامل می‌شوند. ارزش تغذیه‌ای روغن زیتون فوق بکر جدا شده از اولین مرحله‌ی فشرده سازی زیتون، بیشتر از دیگر درجه‌های روغن زیتون است.
حقایق تغذیه‌ای
در توضیح حقایق تغذیه‌ای روغن زیتون فوق بکر، بایستی گفت که دو ویژگی اصلی آن محتوای بالای اسید چرب اشباع نشده‌ی مونو یا با یک پیوند دوگانه (عمدتاً اسید چرب ضروری امگا ۹) و وجود عوامل آنتی اکسیدان در مقادیر بالا است. اسیدهای چرب اولیه‌ی جدا شده از روغن زیتون، اسید اولئیک و اسید پالمتیک می‌باشند. سایر ترکیبات مفید این روغن گیاهی، اسکوالین (پیش ماده‌ی هیدروکربن برای استروئیدها)، استرول‌ها، ویتامین E و کاروتنوئید را شامل می‌شوند.
به استثنای اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌ها، روغن زیتون فاقد ویتامین‌های A و C، کربوهیدرات‌ها، پروتئین، فیبر، کلسیم، آهن و دیگر مواد معدنی است. نکته‌ی مثبت حقایق تغذیه‌ای روغن زیتون فوق بکر عدم وجود کلسترول و سدیم یعنی دو ماده‌‌ی مهمی است که برای افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب دارای محدودیت می‌باشند. به عبارت ساده، مصرف این روغن زیتون برای بیماران قلبی و افرادی که در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند، مفید می‌باشد.
برخلاف سایر مواد غذایی چرب، فوائد روغن زیتون در سلامت به محتوای چربی آن نسبت داده می‌شود. این امر نشان می‌دهد که تمام مواد غذایی سرشار از چربی ناسالم نیستند، بلکه این نوع چربی‌های موجود در آنها است که تعیین می‌کند آیا آن ماده‌ی غذایی سالم بوده و یا خیر. اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو جدا شده از روغن زیتون به منظور داشتن عملکرد طبیعی فرایندهای بدن ضروری می‌باشند. این چربی‌های سالم در جهت پایین آوردن کلسترول بد (LDL) مؤثر بوده، در حالی که به افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در خون کمک می‌کنند.
طبق مطالعات انجام شده، مشخص شده است که مصرف ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر به صورت روزانه به مدت ۷ روز سطح LDL را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. در عین واحد، میزان سطح آنتی اکسیدان به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. توانایی محافظت از قلب این روغن از محتوای فنلی و اسیدهای چرب ضروری نشأت می‌گیرد. میزان تأثیرگذاری روغن زیتون در به حداقل رساندن خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی نیز از این حقیقت تشخیص داده می‌شود که شاخص‌های سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی در مناطقی که روغن زیتون و زیتون به میزان بالایی مصرف می‌شوند، پایین است.
از اینرو، آیا حقایق تغذیه‌ای روغن زیتون فوق بکر جالب نمی‌باشد؟ شکی نیست که کالری‌ها موجود در روغن زیتون، نسبتاً بالا بوده و لازم است منوی غذایی خود را با مقادیر سِرو تطابق و تنظیم نمایید. اما ترکیباتی که به میزان کالری آن نسبت داده می‌شوند اسیدهای چربی ضروری می‌باشند. بنابراین در مصرف مقدار مشخص روغن زیتون فوق بکر به صورت روزانه هیچ گونه ضرری وجود ندارد، در صورتی که میزان کالری روزانه‌ی مورد نیاز فراتر از حد مجاز نرود.

منبع:راسخون

مطالب مشابه