حقایق تغذیه‌ای در باره‌ی روغن زیتون

حقایق تغذیه‌ای در باره‌ی روغن زیتون

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

روغن زیتون، که در بسیاری موارد به عنوان «طلای مایع» شناخته می‌شود، به جهت خواص و فوائد سلامتی بخش خود محبوب می‌باشد. این روغن به منظور پخت و پز و نیز دیگر اهداف درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص فوائد و ارزش غذایی آن فراهم ساخته است.
روغن زیتون، یک روغن عصاره‌ای یا اسانس بوده که به صابون، شامپو، نرم کننده‌های مو، لوازم آرایشی، و سوخت چراغ نفتی افزوده می‌شود. گرما، نور، و هوا می‌تواند بر طعم و مزه و ارزش غذایی آن تأثیر گذاشته و به همین دلیل است که ضرورت دارد در مکانی تاریک نزدیک به دمای اتاق و یا در یخچال نگهداری شود. این روغن همچنین در طول زمان مرغوبیت خود را از دست می‌دهد، در نتیجه بایستی طی یک سال یا شش ماه مصرف شود.
فوائد
این روغن نوعی روغن گیاهی است که از زیتون له شده بدست می‌آید. حدود ۹۵% تولید آن در کشورهای مدیترانه می‌باشد. تولید کنندگان برتر این روغن، اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه، سوریه، تونس، پرتغال، ایالات متحده آمریکا، و فرانسه را شامل می‌شود. در ذیل برخی حقایق تغذیه‌ای این روغن آورده شده است:
• این روغن غنی از آنتی اکسیدان است. روغن زیتون حاوی ویتامین E (آنتی اکسیدان فعال) بوده که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که به پوست آسیب می‌رسانند، کمک می‌کند.
• این روغن در کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.
• ترکیبات مغذی گیاهی یا فیتونوترینت‌های فعالی مانند پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها در این روغن وجود دارند. این ترکیبات به جهت خواص ضد التهابی خود شناخته شده‌اند.
• روغن زیتون مانع از اکسیداسیون کلسترول شده، در نتیجه خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد.
• ترکیبات خنثی کننده‌ی آن به پیشگیری از سرطان روده بزرگ یا کولون تا حدی کمک می‌کنند.
• خانم‌هایی که در دوران یائسگی دچار گر گرفتگی می‌شوند، عنوان کرده‌اند که با مصرف زیتون و روغن آن تعداد دفعات گرگرفتگی و شدت آن کاهش یافته است.
• این روغن به روان شدن استخوان‌ها کمک کرده، در نتیجه مشکل زوال و انحطاط استخوان کاهش می‌یابد.
• موجب تسکین از بیماری‌های مختلفی مانند آسم، تصلب شرایین، یبوست، دیابت، مشکلات معده، آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، و غیره می‌شود.
• برای قلب و همچنین پوست، ناخن، و مو مفید می‌باشد.
• این روغن حاوی چربی‌های اشباع نشده‌ی پلی و مونو بوده که برای بدن مفید می‌باشند به این دلیل که دارای خواص کاهش چربی می‌باشند.
ارزش غذایی
در ادامه ارزش غذایی ۱۰۰ گرم روغن زیتون آورده شده است:
• انرژی ـ ۸۹۰ کیلوکالری (یا همان کالری)
• چربی اشباع شده ـ ۱۴ گرم
• چربی اشباع نشده‌ی پلی یا با چند پیوند دوگانه ـ ۱۱ گرم
• چربی اشباع نشده‌ی مونو یا با یک پیوند دوگانه ـ ۷۳ گرم
• امگا ۳ ـ بیش از ۵ر۱ گرم
• امگا ۶ ـ ۵ر۳ تا ۲۱ گرم
• ویتامین E ـ ۱۴ میلی‌گرم
• ویتامین K ـ ۶۲ میکروگرم
این روغن در مقایسه با دیگر روغن‌های خوراکی، به راحتی توسط بدن جذب می‌شود. حتی می‌تواند به عنوان جایگزین چربی در دستورهای شیرینی پزی مورد استفاده قرار گیرد. این تنها روغن در جهان است که دارای طعم‌های طبیعی گوناگونی است و هیچ دو طعمی از آن مانند یکدیگر نمی‌باشند. از آنجا که این روغن عاری از کلسترول است، بی‌خطرترین روغن برای قلب محسوب می‌شود. روغن زیتون شناخته شده است که بیماری‌های مختلفی را در زمانهای قدیم درمان می‌کرده و برای بدن مفید در نظر گرفته می‌شده است.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و به هیچ وجه قصد جایگزینی توصیه‌های کارشناس و متخصص در این امر را ندارد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه