جمکران و چند پرسش مهم

جمکران و چند پرسش مهم

برخی شب های چهارشنبه به «مسجد مقدس جمکران» می روند، برای این که امام زمان (عج) را ببینند. آیا راست است که هر کس به جمکران برود ، عاقبت امام زمان (عج) را می بیند؟ چرا برخی مثل من هنوز موفق به این دیدار نشده اند؟
لطفاً به این نکات توجه فرمایید:
1-شکی نیست که تاکنون تعداد زیادی از شیفتگان مخلص امام زمان (عج) در مسجد مقدس جمکران توفیق زیارت آن بزرگوار را پیدا کرده اند که تفصیل این دیدارها در دفتر ثبت کرامات مسجد جمکران موجود و کتابی با عنوان کرامات امام زمان (عج) هم چاپ شده است.
2- عنایات و کرامات حضرت مهدی (عج) که در مسجد جمکران ، شامل حال زایرین و نمازگزاران این مکان مقدس شده است، منحصر به زیارت و دیدار نبوده ، بلکه گاهی شفای درد یا علاج ناتوانی یا رفع مشکل و برآوردن حاجت و نیازی بوده که به نظر لطف و دعای آن بزرگوار تحقق پذیرفته است.
3-بسیارند کسانی که حضورشان در مسجد جمکران و سوز و گدازشان ، به خاطر شفای دردی ظاهری یا رفع مشکلی مادی یا برآمدن حاجتی دنیوی نیست ، بلکه به منظور بهره های معنوی فراوان تر ، منفعت و تقوای افزون تر و محبت و انس بیشتر نسبت به امام زمان (عج) است. اینان اگر به ظاهر توفیق دیدار امام زمان (عج) را نیابند، اما دست عنایت او را بر سر خود و بارش باران رحمت او را بر دل خود احساس می کنند.
4- باید دانست که حصول دیدار امام زمان (عج) یا هرگونه عنایت و مرحمتی از ناحیه آن امام عزیز ، منحصر به مسجد جمکران نبوده ، بلکه در اماکن مقدسه دیگری هم چون مسجد سهله در عراق ، حرم امام رضا (ع) ، و سایر امامان بزرگوار و حرم حضرت معصومه (س) یا هر مکان مناسب دیگری نیز این توفیقات نصیب بسیاری از شیعیان سعادت مند شده است .
5- مهم آن است که انسان با خودسازی ، شایستگی دیدار یا بذل عنایت امام زمان (عج) را پیدا کند .در این صورت هر جا که باشد ، محروم نخواهد ماند و الطاف آن امام مهربان و بزرگوار شامل حال او خواهد شد . البته به جز خودسازی و تقواپیشگی ، قطع امید از وسایل مادی و ظاهری نیز می تواند عاملی برای دیدار یا عنایت خاص حضرت مهدی (ع) به شمار آید.
در هر صورت حضور در مسجد جمکران می تواند برای تذکر بیشتر نسبت به امام زمان (عج) و کسب آمادگی برای تقرب به آن بزرگوار و شایستگی افزون تر برای بهره گیری از عنایت او اثر گذار باشد.
6-مسجد مقدس جمکران از جهات متعددی دارای اهمیت است :
الف) تنها مسجدی است که به فرمان مستقیم امام ودر دیدار آن بزرگوار با حسن مثله درهمین مکان مقدس تأسیس شده است.
ب) علمای بزرگوار و عالی قدر تشیع از همان ابتدا تاکنون به این مسجد اهتمام داشته و نسبت به زیارت توسل به امام زمان (عج) در این مکان کوتاهی نکرده اند.
ج) هر هفته سه شنبه شب ها ، هزاران عاشق صادق و مؤمن با اخلاص ، که نفس حضورشان برکاتی برای هر مکانی به ارمغان می آورد ، مهمان این مسجد مقدس می شوند و با سوز و گدازشان معنویتی خاص به این مسجد می بخشند.
7- با همه قداست و اهمیتی که برای مسجد جمکران و عنایت حضرت صاحب الزمان (عج) به زایرین این مکان مقدس باید قایل بود، متأسفانه کم نیستند کسانی که به خاطر کسب شهرت ، یا به انگیزه جلب توجه دیگران ، یا در پی برخی عوامل مادی دیگر ادعای تشرف به حضرت امام زمان (عج) و دیدار با آن بزرگوار را دارند.
اینان یا از سادگی و صفای مردم سوءاستفاده می کنند و دروغ می گویند ، یا برخی توهمات و خیال بافی های خود را به عنوان واقعیت عینی حکایت می کنند.

8-سعادت مندانی که توفیق دیدار امام زمان (عج) را یافته اند ، دارای چنین ویژگی هایی هستند:
الف) افرادی عادی اند و برای خود اهمیت و شأنی ویژه قایل نیستند.
ب) خود را مدیون کرامت مولا می دانند و نه از لیاقت خود ، بلکه از عنایت او سخن می گویند .
ج) پیشینه گزاف گویی و لاف زنی ندارند و صداقت پیشه اند.
د) از تشرف خود نه در هر جا و برای هر کس ونه به انگیزه جلب توجه دیگران ، بلکه به ندرت و به منظور متوجه ساختن دلها به وجود مقدس امام زمان(ع) سخن می گویند.
هـ) نه تنها در پی شهرت و منافع مادی نیستند، بلکه از آن گریزانند.
و) عنایتی را که دریافته اند ، همواره به یک گونه بیان می دارند و هرگز برای جالب تر شدنش چیزی بر آن نمی افزایند.
ز) آثار تقوا و پرهیز از گناه و اهتمام به واجبات و اطاعت پروردگار در رفتار و گفتار آنان مشهود است .
با توجه به آن چه گذشت باید گفت :
الف) این که هر کس به مسجد جمکران بیایید ، عاقبت امام زمان (عج) را می بیند ، هیچ مدرکی ندارد و اصولاً تنها به انگیزه دیدار به مسجد جمکران آمدن ، نادرست است.
ب) با این که دیدار امام زمان (عج) اصل نیست ، اما به عنوان مظهری از عنایات آن بزرگوار و گواهی صادق بر آمادگی های معنوی و تعالی روحی می تواند آرزوی همیشگی شیفتگان و منتظران آن حضرت باشد و باعث تلاش بیشتر در راه ترک گناه و جلب رضایت آن امام همام باشد.
منبع:نشریه انتظار نوجوان،شماره 62.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید