جمکران؛ از فرمان امام زمان تاکنون

جمکران؛ از فرمان امام زمان تاکنون

مسجد جمکران میعادگاهی برای منتظران حضرت صاحب الزمان(عج)
بعد از گذشت 113 سال از شروع غیبت(صغرا و کبرا) در سال 373 ه.ق برای اولین مرتبه وجود مقدس امام عصر(عج) مستقیم و بدون واسطه، خودشان دست به کار شدند و در تشرفی در عالم بیداری دستور ساخت مسجد مقدس جمکران را ابلاغ فرمودند تا کعبه ای بنا شود که عاشقی و انتظار را تفسیر کند و در این میان، میعادگاهی برای چشم انتظاران حضرت موعود(عج) شود، دل سوختگانی که گرد هم آیند تا با نماز و دعا برای فرج، طواف عشق به جای آورند. در شب سه شنبه 17 ماه رمضان سال 373ه.ق حسن بن مثله جمکرانی به دستور مولایش فراخوانده شد و در همین مکان فعلی مسجد، حضرت را با جمعی از همراهان ملاقات کرده و دستور بنای مسجد را با تشریفات خاصی دریافت کرد. همچنین حضرت امر فرمودند که مردم به این مکان روی بیاورند و اعمال خاصّی نیز برای آن مشخص فرمودند که نتیجه آن توجه مردم به حضرت و درخواست ظهور ایشان است.
نخستین کسی که داستان بنای مسجد جمکران را در کتاب خود آورده، ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه، مشهور به شیخ صدوق (متوفای 381ه.ق) است. ایشان، مشروح آن را در کتاب « مونس الحزین فی معرفه الحق و الیقین» درج کرده است.
با توجه به اینکه تأسیس این مسجد در عصر شیخ صدوق واقع شده و ایشان در قم زندگی می کرد، طبعاً همه جزئیات آن را بدون واسطه از حسن بن مثله و سیّد ابوالحسن الرضا و دیگر شاهدان عینی، شنیده و نقل کرده است.

پیش گویی امیر مؤمنان(ع) از مسجد جمکران
در کتاب «خلاصه البلدان» از کتاب مونس الحزین- از تصنیفات شیخ صدوق با سند صحیح و معتبر، از امیرمؤمنان(ع) روایت کرده که خطاب به حذیفه فرمود:
« ای پسر یمانی! در اول ظهور، خروج نماید قائم آل محمد(عج) از شهری که آن را قم گویند و مردم را دعوت به حق می کند، همه خلایق از شرق و غرب، به آن شهر روی آورند و اسلام، تازه شود… ای پسر یمانی! این زمین مقدس است، از همه لوث ها، پاک است… عمارت آن، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد. رایت وی بر این کوه سفید بزنند،‌ به نزد دهی کهن، که در جنب مسجد است و قصری کهن- که قصر مجوس است- و آن را «جمکران» خوانند. از زیر یک مناره آن مسجد بیرون آید، نزدیک آنجا که آتشخانه گبران بوده…».
از این حدیث شریف، استفاده می شود؛ به طوری که « مسجد سهله» در دوران ظهور حضرت بقیه الله(عج) پایگاه آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمکران نیز در عصر ظهور، جایگاه خاصی دارد و پایگاه دیگری برای آن حضرت است.
اما نکته بسیار تأسف بار اینجاست که حتی بعد از اولین دستور منجی بشریت برای ساخت مسجد و توجه مردم به آن، باز هم شیعیان غفلت ورزیده و توجهی به این میعادگاه وصال نکردند! از غفلت و بی خبری جهانیان، به ویژه شیعیان قرن ها سپری شد و خبری از همت و توجه آنان به ظهور منجی جهان و موعود پیامبران نشد تا جایی که نام و یادش از میان رفت!

توجه گسترده شیعیان با تجدید بنای مسجد جمکران در 42 سال قبل
مولای مهربان عالم و مظهر رحمت الهی 42 سال قبل برای بار دوم لطفش را شامل حال جهانیان کرد و در شب نیمه شعبان 1391ه.ق. پس از گذشت 1018 سال برای بیداری بشریّت از خواب غفلت در تشرّف دیگری در عالم بیداری به یار پاک باخته اش جناب مرحوم حاج قدرت الله لطیفی نسب دستور تجدید بنای مسجد را صادر فرمودند که به لطف الهی تحول عظیمی در مکتب تشیع ایجاد کرد. بعد از طی مقدمات و فراهم شدن شرایط آن در تاریخ 17 ربیع الاول 1392ه.ق مرحوم حاج آقای لطیفی نسب کلنگ بنای جدید مسجد مقدس جمکران را زدند که با عنایت و مدد مولا صاحب الزمان(عج) آغازی بر توجه عمومی به حضرت گردید، تا آنجا که امروزه به مهم ترین پایگاه عاشقان دل سوخته حضرت بقیه الله، ارواحنا فداه، تبدیل شده است.
همچنین در طول هفته، هزاران نفر و در شب نیمه شعبان میلیون ها نفر به این میعادگاه یار، مشرف شده و با امام غایب از دیدگان و حاضر و ناظر خویش راز دل می گویند و آنان که از شناخت عمیق تری برخوردارند از همه حوائج شخصی و دنیایی دست شسته و تنها برای پایان یافتن مشکلات بشریت که فقط با ظهور موعود امم امکان پذیر است، دعا می کنند.
با امید و آرزوی روشن شدن این دنیای تاریک و ظلمانی با قدوم شریف بقیه الله، عجل الله تعالی فرجه.
منبع: نشریه موعود، شماره 139 و 140.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید