مقدار قرائت قرآن

مقدار قرائت قرآن

کمترین مقداری که در روایات مطرح شده است، «ده آیه در روز» می‎باشد که موجب خروج از غفلت و بی‎خبری می‎گردد و به تدریج هوشیاری و توجّه و دقت را در امر خود و دیگران، جایگزین می‎نماید:
«مَنْ قَرَأ عَشْرَ آیاتٍ فی لَیْلَهٍ لَمْ یُکْتَبْ مِنَ الغافِلینَ».[1] (هرکه در هر شب ده آیه بخواند از جمله بی‎خبران نوشته نخواهد شد).
قبلاً از سوره اعراف گذشت که یاد خدا و انس با او در خلوتِ خویش، انسان را از غفلت بیرون می‎کشد:
«وَ اذْکُرْ رَبَّکَ فِی نَفْسِکَ… وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلِینَ».
در این حدیث شریف همین تأثیر را برای روزی ده آیه بیان می‎فرماید.
در ادامه این حدیث و در احادیثی دیگر بر «قرائتِ پنجاه آیه» تأکید شده است:
«وَ مَنْ قَرَأ خَمسینَ آیهً کُتِبَ مِنَ الذّاکِرینَ».[2] (و هر که پنجاه آیه بخواند از جمله ذاکرین نوشته خواهد شد).
«القُرآنُ عَهْدُ اللهِ إِلی خَلْقِهِ فَقد یَنْبَغی لِلْمَرءِ الْمُسلِمِ أنْ یَنْظُرَ فی عَهدِهِ، وَ أنْ یَقْرَأ مِنْه فی کُلِّ یَوْمٍ خَمسینَ آیَهً».[3] امام صادق ـ علیه السّلام ـ : (قرآن عهد خدا بسوی خلق خدا می‎باشد پس یقیناً برای شخصِ مسلمان سزاوار است که با دقت در عهد خویش بنگرد و از آن در هر روز پنجاه آیه بخواند).
«یَنْبَغی لِلرَّجُلِ إذا أصْبَحَ أنْ یَقْرَأ بَعْدَ التَّعْقیبِ خَمْسینَ آیَهً».[4] امام رضا ـ علیه السّلام ـ
(برای مرد سزاوار است هرگاه صبح نمود، بعد از تعقیبات نماز، پنجاه آیه بخواند).
در حدیثی دیگر، قرائتِ یک سوره، قبل از خوابِ شبانه، تأکید شده است:
«ما یَمْنَعُ التّاجِرَ مِنْکُم المَشْغُولَ فی سُوقِهِ إِذا رَجَعَ إِلی مَنْزِلِهِ أنْ لا یَنامَ حَتّی یَقْرأ سُورَهً مِنَ القُرآنِ، فَیُکْتَبَ لَهُ مَکانَ کَلِّ آیَهٍ یَقْرءَوُها عَشَرُ حَسَناتٍ وَ تُمْحی عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئاتٍ».[5] امام صادق ـ علیه السّلام ـ : (چه چیزی تاجر از شما را که در بازارش مشغول به کار است مانع می‎شود که وقتی به منزل برمی‎گردد، نخوابد تا اینکه سوره‎ای از قرآن را بخواند پس برایش عوضِ هر آیه‎ای که می‎خواند ده حسنه نوشته شود و از او ده سیئه محو گردد).
وقتی امام به یک بازاری، اعتراض می‎کند چرا هر شب یک سوره نمی‎خواند پس حالِ اهلِ علم چگونه است؟! می‎بینیم حدیثِ قبلی، پنجاه آیه را بعد از نماز صبح مطرح می‎نماید و این حدیث سوره‎ای را قبل از خواب شبانه، که قابل جمع می‎باشد که مقصود هر دو عمل می‎باشد و یا اینکه بر طبق حدیث اول یک سوره یا پنجاه آیه در طول روز مورد نظر است که حداکثر باید قبل از خوابِ شبانه قرائت گردد.
مقدار قرائتِ مستمرِ روزانه با شأن و مقامِ قاری در ارتباط می‎باشد که ده آیه او را از غفلت بیرون می‎برد و پنجاه آیه در جمله ذاکرین قرار می‎دهد و بیشتر از آن، از این قرار می‎باشد:
«وَ مَنْ قَرَأ مِائَهَ آیَهٍ کُتِبَ مَنَ القانِتینَ، وَ مَنْ قَرَأ مِائَتی آیَهٍ کُتِبَ مِنَ الخاشِعینَ وَ مَنْ قَرَأ ثَلاثَ مِائِهِ‌ آیَهٍ کُتِبَ مِنَ الفائِزونَ وَ مَنْ قَرَأ خَمْسَ مِائَهِ آیَهٍ‌ کُتِبَ المُجْتَهِدینَ وَ مَنْ قَرَأ ألَفَ آیَهٍ کُتِبَ لَه قِنطارٌ وَ القِنطارُ خَمْسَهَ عَشَرَ ألفَ (خَمْسُونَ) مِثقالٍ مِنْ ذَهَبٍ، المِثْقالُ أرْبَعَهٌ وَ عِشْرُونَ قیراطاً أصغَرُها مِثلُ جَبَلِ أُحُدٍ و أکْبَرُها ما بَیْنَ السَّماءِ وَ الارْضِ!».[6] (و هر که صد آیه بخواند از جمله «قانتین» نوشته می‎شود، و هر که دویست آیه بخواند از «خاشعین» نوشته می‎شود، و هر که سیصد آیه بخواند از «فائزین» نوشته می‎شود و هر که پانصد آیه بخواند از «مجتهدین» نوشته می‎شود و هر که هزار آیه بخواند برایش قنطاری نوشته می‎شود و هر قنطار پانزده ـ پنجاه ـ هزار مثقال از طلاست و هر مثقال بیست و چهار قیراط است که کوچکترین آن همچون کوهِ احد و بزرگترین آن ـ باندازه ـ مابین آسمان و زمین می‎باشد!).
در حدیثی از امام باقر ـ علیه السّلام ـ از خصوصیاتِ شیعه علی ـ علیه السّلام ـ «کثرتِ نماز و کثرتِ تلاوت قرآن» می‎باشد:
«إنّما شیعَهُ عَلیٍّ النّاحِلُونَ، الشّاحِبُونَ، الذّابِلُونَ، ذابِلَهٌ شِفاهُهُمْ مِنَ الصِّیامِ، کَثیرهٌ صَلوتُهُم، کَثیرَهٌ تِلاوَتُهُمْ لِلْقُرآنِ، یَفْرَحُ النّاسُ وَ یَحْزَنُونَ».[7] (شیعه علی ـ علیه السّلام ـ صرفاً کسانی هستند که ضعیف اندام، رنگ پریده، خشکیده لب می‎باشند لبهایشان از روزه خشکیده، نمازشان بسیار، تلاوتشان از قرآن فراوان می‎باشد مردم شادی می‎کنند و آنان در حزن و اندوه عاقبت خویش به سر می‎برند).
[1] . ص، بحارالانوار 17، ح 2.
[2] . ح 2.
[3] . بحار الانوار 15، ح 1.
[4] . ح 13.
[5] . بحار الانوار 17، ح 1.
[6] . ص، ح 2.
[7] . بحارالانوار 11، ح 14.
ولی الله نقی پورفر ـ تدبر در قرآن

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید