ولخرجی کمتر، ازدواج آسان تر

ولخرجی کمتر، ازدواج آسان تر

چند نکته دینی برای آنکه ساده تر پای سفره عقد بنشینیم
ازدواج در این دوره و زمانه کار بسیار سختی است؛ چون هر طرفش را بگیری، طرف دیگرش لنگ می زند. البته فکر نکنید که این موانع ذاتی است و در هر شرایطی که بخواهید ازدواج کنید، گرفتاری های ریز و درشت دست و پایتان را می گیرد. نه! این مشکلات یک جورهایی زائیده توقعات عجیب و غریب ما آدم هاست که برخی از آنها را خانواده ها ایجاد می کنند و تعدادی هم زائیده عوامل محیطی و تحولات پر شتاب عصر جدید هستند. جوانان هم خواسته یا ناخواسته آنها را پذیرفته و در برابرشان تسلیم شده اند؛ از اجرای مقدمات پر تکلف عقد و عروسی گرفته تا مهریه های سنگین و تهیه وسایل زندگی و مسکن. در حالی که می توان با آگاهی، دوراندیشی و اندکی قناعت در زندگی راهی به سوی ازدواجی آسان برای نسل جوان باز کرد و این سنت قدسی را بر اساس آموزه های دینی، حیاتی دوباره بخشید. سید علی اکبر حسینی، استاد حوزه دانشگاه معتقد است راهکارهای متعددی برای تسهیل در امر ازدواج جوانان وجود دارد. و در این مقاله سعی کرده به برخی از راهکارهای اقتصادی مؤثر اشاره کند.

1. کنار والدین زندگی کنید
درگذشته بر اساس باوری درست و خردپذیر، جوانان پس از ازدواج مدتی کنار والدین خود زندگی می کردند تا هم از دانش و تجربیات آنان استفاده کنند و هم در ابتدای زندگی سرپناهی داشته باشند اما در دنیای معاصر و عصر مدرنیته، جوانان تحت تأثیر عوامل گوناگون حاضر به زندگی با والدین نیستند ولی بسیاری از جوانان و به ویژه دختران، کنار خانواده زندگی کردن را نوعی نداشتن استقلال برای خود تلقی می کنند اما آنان از این حقیقت غافلند که لازم است برای داشتن یک زندگی موفق و ساختن آینده ای روشن، از امکانات و تجربیات بزرگ تر ها بهره مند شوند. علاوه بر این، صرفه جویی بسیار مؤثری در امور اقتصادی انجام می گیرد و از پرداخت سنگین اجاره به امعاف می شوند. از سوی دیگر، فرصتی مناسب برای پس انداز و تهیه مسکن مستقل به هنگام نیاز فراهم می آید.

2. بی خیال رسم و رسوم!
از مواردی که باید به آن توجه کرد تا جوانان بتوانند ازدواجی آسان داشته باشند، چشم پوشی از آداب و رسوم دست و پاگیر است؛ رسومی مانند خرید هدیه های گران قیمت به مناسبت ها و بهانه های مختلف برای عروس یا داماد از سوی خانواده ها که گاهی اوقات شرایط را برای عروس و داماد سخت می کنند، چون این کار علاوه بر تلخکامی دوران شیرین نامزدی، هزینه های اضافی به دو طرف تحمیل می کند.

3. مراسم عقد و عروسی ساده
علاوه بر هزینه های مربوط به مراسم عروسی، از دیگر مشکلاتی که جوانان و خانواده ها با آن دست به گریبانند. مبالغ بالایی است که برای برپایی مراسم قبل از جشن عروسی و پس از آن هزینه می شود، در حالی که بهتر است به کیفیت مراسم ازدواج توجه شود نه کمیت آن.
اصلاً چه لزومی دارد چندین مراسم پیاپی مانند نامزدی، عقد کنان، حنابندان، عروسی، پاتختی و پاگشا آن هم در تالارهای مجلل و دعوت از مهمانان بسیار داشته باشیم، در حالی که فقط با برپایی یک مراسم آبرومند می توانیم آغاز زندگی مان را جشن بگیریم. در این صورت نه زمینه فشارهای روحی و روانی فراهم می شود و نه زمینه اختلافات ماندگار. علاوه بر این تعداد مهمانان را هم می توان کم کرد تا فشار کمتری به داماد تحمیل شود.

4. هدیه به صورت نقدی
بهتر است هنگام تهیه هدیه، با ارتباطی صمیمانه و دور از تکلف با عروس و داماد، از آنان درباره نیازهای ضروری شان سوال شود و با توافق آنان، به خرید کالای مورد نیاز اقدام کنند. در غیر این صورت این امکان وجود دارد وسایلی خریداری شود که عروس و داماد آن را پیشتر خریداری کرده اند یا در زندگی به آن احتیاج نداشته و دست کم از اولویت های آنان محسوب نشود. از سوی دیگر با توجه به هزینه هایی که به عروس و داماد برای شروع یک زندگی مشترک تحمیل می شود، بهتر است برای کمک به عروس و داماد، هدایای نقدی به آنها داده شود.

5. وسایل تولید داخلی بخریم
نکته ای که در خرید لوازم منزل یا جهیزیه برای کاهش هزینه ها می توان به آن توجه کرد، این است که به جای صرف هزینه های بالا و تهیه لوازم با مارک های خارجی، از مارک ها و برندهای استاندارد داخلی که از لحاظ کارایی با برندهای خارجی برابری می کنند استفاده شود. زیرا برخی تولیدات داخلی علاوه بر اینکه قیمت بسیار مناسبی دارند، از کیفیت و امکانات اجناس خارجی برخوردارند. بدون تردید این اقدام می تواند راهی معقول باشد تا بتوان با قیمت کمتر، وسایل مورد نیاز زندگی مشترک را فراهم کرد در حالی که بر اساس یک باور نادرست که می توان آن را نوعی غربزدگی خواند- برخی بی توجه به کیفیت و هزینه اقلام جهیزیه و نیز بی اعتنا به آثار منفی آن نسبت به صنعت و اقتصاد کشور، به خرید کالاهای غیر ایرانی اصرار می ورزند و آن را نشانه نوعی کلاس و ژست اجتماعی و بهانه ای برای تفاخر و بزرگی خود می دانند.

6. به ماه عسل ارزان قیمت بروید
ماه عسل یکی از شیرین ترین سفرهایی است که هر زوجی دوست دارند آن را تجربه کنند اما مدتی است این سنت نیکو هم آنقدر پر هزینه شده که بسیاری از عروس و دامادها دل و دماغی برای رفتن به این سفر ندارند. از سوی دیگر آنهایی که وضع مالی شان بهتر است، به سفرهای خارج از کشور می روند که هزینه بسیار زیادی را به داماد تحمیل می کند، در حالی که اگر کمی توقع مان را پایین بیاوریم، می توانیم به سفری برویم که از هر نظر مقرون به صرفه باشد و سفری فراموش نشدنی را تجربه کنیم.

7. صرفه جویی در خرید عروسی
یکی دیگر از موانع یا مشکلات ازدواج، خریدهای غیر ضروری، بی فایده یا کم فایده است. مثلاً لزومی ندارد که لباس عروس گران قیمت و نامعقول سفارش داده شود. همچنین می توان پول هنگفتی را که برای تهیه فیلم و عکس یا تزئین ماشین عروس داده می شود کمتر کرد.
متأسفانه زوج ها بیشتر از روی تقلید و چشم و همچشمی، هزینه های غیر ضروری را به خود تحمیل می کنند. اصرار بر تهیه و دوخت لباس گران قیمت و به اصطلاح مارک دار عروس و داماد نمونه های بارزی از این هزینه های غیر ضروری است در صورتی که می توان با گرفتن لباس عروس امانی از دوستان یا کرایه آن مراسم ازدواج را به سرانجام رساند تا هزینه های مازاد صرف امور مهم و ضروری زندگی بشوند.

8. چشم و همچشمی وتجمل گرایی ممنوع!
یکی دیگر از عواملی که در دنیای مدرن به مانعی بزرگ در مسیر ازدواج جوانان تبدیل شده و انگیزه و شوق ازدواج را از آنان گرفته، چشم و همچشمی و تجمل گرایی است که در خرید لوازم منزل و جهیزیه برای عروس بیشتر دیده می شود؛ آفتی که خانواده عروس را مجبور می سازد تا به رغم ناتوانی مالی و اقتصادی و تنها به دلیل همرنگی با جماعت و با پیروی از آداب و رسوم نادرست، اقدام به خرید لوازمی کنند که ده ها برابر بیشتر از نیازهای زندگی و توانایی مالی خانواده هاست. حتی در بیشتر موارد، بیش از اینکه در زندگی مشترک جنبه کار بردی داشته باشند، تنها نقش تزئینی دارند. مانند ظروف گران قیمت و سرویس های کریستال که ممکن است در طول زندگی مشترک برای همیشه در ویترین باقی بمانند و حتی یک بار هم مورد استفاده قرار نگیرند. همچنین مبل های حجیم و گران قیمت که در آپارتمان های کوچک، مکان مناسب و کافی برای قرار دادنشان وجود ندارد. مطمئناً با حذف این گونه هزینه ها از لیست خرید و تبدیل آنها به پس انداز، می توان از تعهدات سنگین بانکی و اقساط پایان ناپذیر پس از مراسم رهایی یافت و دست کم با خرید لوازم ضروری و مناسب که در زندگی کاربرد بیشتری دارند، افزون بر آسودگی خیال خانواده ها به ویژه خانواده دختر، الگویی معقول و مناسب برای ازدواج آسان ارائه کرد.
منبع مقاله: ماهنامه دین و زندگی همشهری آیه شماره 6 مهرماه 1391

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید