ارائه درسی به صورت شفاهی ( کنفرانس دادن )

ارائه درسی به صورت شفاهی ( کنفرانس دادن )

نویسنده : دکتر منگروم ، دکتر استری چارت
مترجم : محمود کریمی شرودانی

وقتی که به عنوان یک دانش آموز درس را به صورت شفاهی در کلاس ارائه می کنید، حتما باید موضوع را به خوبی بشناسید و شنوندگان خود را قانع کنید که با گوش کردن به شما چیزی نصیبشان خواهد شد. در ادامه مواردی را آورده ایم تا با انجام آنها یک به اصطلاح کنفرانس مؤثر کلاسی داشته باشید:

1- آماده باشید :
در مورد موضوع تان تحقیق کنید تا مطمئن شوید که آگاهی کافی دارید. ارائه درس خود را آن قدر تمرین کنید تا احساس راحتی کنید. باید مطمئن شوید که اطلاعاتتان را در هر زمان محدودی که خواهید داشت، می توانید ارائه کنید. سؤالاتی را که ممکن است از شما پرسیده شود را پیش بینی کنید و جوابهای آن ها را آماده کنید.

2- مستمعین (شنوندگان) خود را بشناسید :
کنفرانس (ارائه درس) خود را براساس میزان آگاهی شنوندگان تان از موضوع ارائه درس تان، چیزهایی که باید بدانند و علاقه مندی های آنها سازمان دهی کنید.

3- مثبت باشید :
این را روشن کنید که شما از موضوع آگاهی خوبی دارید و به آن علاقه مند هستید.

4- کنفرانس تان را نخوانید :
با شنوندگانتان صحبت کنید. هر جا که دیگر چاره ای نداشتید از نوشته هایتان استفاده کنید.

5- مثال هایی بزنید :
تا جایی که می توانید کنفرانس و ارائه درس خود را واقعی کنید. از ضرب المثل مناسب و شوخ طبعی برای قانع کردن نسبت به یک موضوع استفاده کنید.

6- از ابزار کمک کننده ی بصری ( تصاویر و غیره ) استفاده کنید :
گفته هایتان را با ابزار کمکی بصری مثل برگه های چاپ شده، جداول، اسلاید و غیره تکمیل کنید. باید مطمئن شوید که همه می توانند آن ابزارهای کمکی را ببینند. از ابزارهای کمک بصری استفاده نکنید که آن قدر شلوغ هستند که شنوندگان وقت شان را به جای گوش دادن به شما صرف خواندن آنها کنند. ابزارهای کمکی بصری مکمل آن چیزی که شما می گویید هستند نه جایگزین آن.

7- ارتباط چشمی تان را حفظ کنید :
ارتباط چشمی تان را در همه جای کلاس داشته باشید طوری که همه فکر کنند دارید با آنها صحبت می کنید. ( ارتباط چشمی یعنی نگاه به چشمان شخص )

8- شنوندگانتان را به صورت فعالانه درگیر موضوع کنید :
افراد تا آنجا می توانند گوش دهند که حواسشان پرت نشود. جالب توجه کردن ارائه درس توسط شما به شما کمک خواهد کرد که توجه شنوندگان تان را برای مدت زمانی در دست بگیرید و حفظ کنید اما حتما باید بیشتر از این انجام دهید. چند فعالیت سریع و ساده برای شنوندگان تان در نظر بگیرید به طوری که به طور فعالانه ای در کنفرانس شما درگیر شوند. سؤالاتی را که مطمئن هستید شنوندگان تان می توانند پاسخ دهند، بپرسید.

9- از صدایتان به طرز مؤثری استفاده کنید :
لحن صدای خود را تغییر دهید و حواستان باشد که خیلی سریع صحبت نکنید.

10- کار را قاطعانه تمام کنید :
کاری کنید که شنوندگان تان از آنچه که هم اکنون شنیده اند ، شادمان باشند.
منبع:منبع انگلیسی مقاله : How-to-Study.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید