کمک به بچه ها در درس خواندن

کمک به بچه ها در درس خواندن

شما با استفاده از 10 راهکاری که در زیر آمده است می توانید به کودکانتان کمک کنید تا در مدرسه موفق باشند :

1- بر روی تکالیف خانه تمرکز کنید :
برای هر درس، خواه به کودکانتان تکلیف خانه داده شده باشد یا نه، باید مطمئن شوید که جزوه و دروسشان را مرور می کنند. این بدان معنی است که وقتی یک امتحان بزرگ یا امتحانات پایان ترم فرا می رسد، بچه ها آماده خواهند بود. تمرکز کردن بر روی تکالیف خانه به بچه های شما کمک می کند تا برای قسمت بعدی درس آماده باشند و برای هر سؤالی که احتمالاً برایشان پیش آمده است، آمادگی پرسیدن آن از معلم یا هر کس دیگر را داشته باشند.

2- دفترها و جزوات خود را تمیز نگه دارید :
بچه ها در همان زمان که راهکار اول را به کار می برند، می توانند با افزایش کیفیت دفاتر و جزوه هایشان با یک تیر دو نشان بزنند.
باید مطمئن شوید که جزوه های بچه هایتان همه ی مطالبی را که لازم است بدانند، شامل شوند. از آنها بخواهید مهم ترین نکات را مشخص کنند یا زیر آنها خط بکشند. جزوه هایی که زیاد دچار غلط گیری شده و یا زیاد خط خوردگی داشته باشند باید همگی از نو نوشته شوند.

3- کیف مدرسه تان را تر و تمیز نگه دارید :
حداقل یک بار در هفته از بچه هایتان بخواهید که کیف مدرسه شان را خالی کنند تا آن را تروتمیز کنند. از چیزهایی که در کیف شان پیدا خواهد شد، شگفت زده خواهید شد. اغلب مواقع یاداشت ها و جزوه های گمشده یا تکالیف خانه گمشده نزدیک موعد و سررسیدشان پیدا می شوند. به همین دلیل بهترین کار این است که از بچه هایتان بخواهید که این کار را در وسط هفته انجام دهند. پس از مدت کمی بچه هایتان به صورت طبیعی منظم تر خواهند شد.

4- از زمانتان به طور مؤثر استفاده کنید :
اگر بچه هایتان در قسمت خاصی از تکلیف خانه گیر افتادند، از آنها بخواهید که دست از آن بردارند و به قسمت بعدی بروند. در غیر این صورت ناامیدی شان بالاتر می رود و مشکل بدتر می شود. پس از مدتی که گذشت، از بچه هایتان بخواهید دوباره به آن قسمتی که رها کرده بودند برگردند. در آن زمان ممکن است، موضوع واضح تر و گویاتر باشد.

5- همیشه رو به آینده نگاه کنید :
بچه هایتان باید از برنامه ی مدرسه یا برنامه درسی شان استفاده کنند تا کارهایی که لازم است در آینده انجام دهند، را پیش بینی کنند. حتی وقتی که به نظر می آید تکالیف یک روزشان را انجام داده اند، آنها را تشویق کنید تا مقداری بیشتر تکالیف شان را انجام دهند (فقط مقدار خیلی کمی). اگر امتحانی در راه است، مطمئن شوید که بچه هایتان تا آخرین لحظه دست از مطالعه برندارند.

6- عاقلانه تحقیق را انجام دهید :
اگر تحقیقی با یک پروژه سروکار دارد، مراقب بچه هایتان باشید که چگونه از اینترنت استفاده می کنند، اینترنت منبع ارزشمندی است اما می تواند خیلی هم حواس پرت کننده باشد. ممکن است بچه هایتان از مسیر اصلی منحرف شوند و از یک عنوان (و مطلب) به عنوان و مطلب دیگری بروند. هر از گاهی بچه هایتان را به کتابخانه ببرید تا تحقیق هاشان را آن جا انجام دهند. آنها اطلاعات ارزشمندی را خواهند یافت و مهارت مفید تحقیق را یاد خواهند گرفت.

7- از تکنولوژی استفاده کنید :
به بچه هایتان کمک کنید تا استفاده از کامپیوتر را به طور مؤثر یاد بگیرند تا از آن در کارهای مدرسه ای شان استفاده کنند. اجازه دهید برنامه هایی مثل پاور پوینت و ورد (power point و word) را آزمایش کنند. به آنها کمک کنید تا تایپ کردن را به صورت خوبی یاد بگیرند و از برنامه word به طور صحیح استفاده کنند.

8- راه تان را پیدا کنید :
در ابتدا این کار به صورت سعی و خطا خواهد بود اما برای هر موضوع درسی و تکلیف محوله در خانه بچه هایتان باید بدانند که چه چیز برای آنها بهتر جواب می دهد. اگر نتایج مثبتی به دست نیامد، یک قسمتی از کاری که آنها انجام می دهند، غلط است. برخی بچه ها باید یک مطلب را دوباره بنویسند تا به خاطر بسپارند، برخی باید آنها را با صدای بلند بخوانند، در حالی که برخی دیگر باید به صورت عملی کار کنند یا یک چیزی بسازند. به محض آن که راه درست پیدا شد، یادگیری بهبود خواهد یافت.

9- کارهایی که حتما باید انجام شود را اولویت بندی کنید :
بچه هایتان باید یاد بگیرند کارهایی که لازم است بکنند را اولویت بندی کنند. کارهای مدرسه و فعالیت های فوق برنامه باید اول بیایند. این کار را برای کودکانتان کاملاً روشن کنید و به آنها کمک کنید تا به برنامه شان پایبند باشند.

10- با معلمان ارتباط برقرار کنید :
این کار علاوه بر بچه هایتان، به شما به عنوان والدین هم مربوط می شود. اگر در مورد تکلیفی شک دارید، با معلم تماس بگیرید. بچه هایتان را تشویق کنید که اگر چیزی برایشان نامفوهم است، آن را از معلم شان بپرسند. بچه هایتان این کار را پس از کلاس یا در روز بعد می توانند انجام دهند. همچنین انجام چنین کاری به بچه هایتان کمک می کند که به مهارت های مهم ارتباطی دست یابند و اعتماد به نفس خود را شکل دهند.
این مقاله به کمک فلورنس برنارد ، مشاور والدین تهیه شده بود.

نویسنده : دکتر منگروم ، دکتر استری چارت
مترجم : محمود کریمی شرودانی
منبع انگلیسی مقاله : How-to-Study.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید