ولادت حضرت علی(ع)در کعبه

ولادت حضرت علی(ع)در کعبه

ولادت امام علی – علیه السلام- در کعبه به اعتراف علمای اسلام
علما و دانشمندان بزرگ شیعه و اهل سنت در این که ولادت امام علی – علیه السلام- در خانه کعبه واقع شده است، اتفاق نظر دارند، حتی مرحوم «اردو بادی» در این موضوع کتاب قطوری نگاشته است.[1] در این قسمت به نظر برخی از علمای شیعه و اهل سنت اشاره می کنیم:
نظر برخی از علمای اهل سنت
1ـحاکم نیشابوری:
«اخبار در مورد این که فاطمه بنت اسد«علی بن ابی طالب»را در خانه کعبه به دنیا آورد، در حد تواتر است.»[2] ـحافظ گنجی شافعی:
«أمیر المؤمنین علی علیه السلام در مکه و در داخل بیت الله الحرام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل، متولد شد، و جز او مولودی در بیت الله الحرام تولد نیافته است، نه پیش از او و نه پس از او. این امتیاز نشانه بزرگی مقام و موقعیت او بود که شامل حال او گشت.» [3] 3ـابن صباغ مالکی:
«علی بن ابی طالب علیه السلام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سی ام عام الفیل ـ23 سال قبل از هجرتـدر مکه مشرفه در بیت الله الحرام متولد گشت. این فضیلت را خداوند به جهت جلال و بزرگی و کرامت علی علیه السلام به او اختصاص داده است. . .» [4] 4ـاحمد بن عبد الرحیم دهلوی در«ازاله الخفاء»نظیر عبارت فوق را نقل کرده است.[5] 5ـعلامه ابن جوزی حنفی می گوید، در حدیث آمده است:
«فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود که درد زایمان او را فرا گرفت. در همین حال درب کعبه باز شد و فاطمه داخل کعبه گشت و در آن جا، علی علیه السلام را به دنیا آورد.»[6] 6ـابن مغازلی شافعی از زبیده دختر عجلان نقل می کند:
«وقتی فاطمه بنت اسد درد زایمانش شدید شد، ابو طالب بسیار ناراحت گشت. در همین حال حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم سر رسید و از او پرسید: عمو جان چراناراحتی؟گفت: فاطمه در ناراحتی زایمان بسر می برد. حضرت به نزد فاطمه رفت. آن گاه دست ابو طالب را گرفت و فاطمه هم به دنبال آنها، به سوی خانه خدا راه افتادند. حضرت، فاطمه را داخل کعبه برد و به او فرمود: إجلسی علی إسم الله، به نام خدا بنشین، سپس او را درد شدیدی فرا گرفت و کودک زیبا و پاکیزه ای به دنیا آورد که مثل زیبایی او را ندیده بودم و ابو طالب اسم او را علی گذاشت و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قنداقه علی را گرفت و به منزل فاطمه برد.»[7] 7ـعلامه سکتواری بسنوی:
«اول کسی که در کودکی در اسلام میان اصحاب به نام«حیدره»ـیعنی شیرـنامگذاری شد، سید و مولای ما«علی بن ابی طالب»است، زیرا موقعی که علی علیه السلام در داخل کعبه به دنیا آمد، پدرش ابو طالب در سفر بود. مادرش فاطمه با تفأل به خیر، او را همنام پدرش که«اسد»بود، نام گذاشت.»[8] 8ـعلامه محمد مبین انصاری حنفی:
«ولادت علی علیه السلام در مکه در داخل بیت الله الحرام بوده است و هیچ کس غیر از«علی»در چنین مکان مقدسی به دنیا نیامده است.»[9] 9ـصفی الدین حضرمی شافعی، می نویسد:
«ولادت علی علیه السلام در کعبه مشرفه بوده است. او نخستین و آخرین کسی است که در این مکان مقدس به دنیا آمده است.» [10] 10ـعباس محمود عقاد مصری:
«علی علیه السلام در داخل کعبه به دنیا آمد و خداوند به او عنایتی فرمود که هرگز بر بتهاسجده نکرد. . . .» [11] 11ـآلوسی: «این ماجرا بسیار بجا و شایسته بود که خدای متعال اراده کرد تا پیشوای امامان در جایی به دنیا آید که قبله مؤمنان است. منزه است پروردگاری که هر چه را در جای خود می نهد، و او بهترین حاکمان است.»
در ادامه می نویسد:
«چنان که برخی گفته اند، گویا علی علیه السلام نیز خواست به خانه کعبه که تولدش در آن افتخاری برای او بود، خدمتی کند. به همین جهت بود که بتهای خانه کعبه را از فراز به زیر افکند، زیرا در پاره ای از روایات آمده که خانه خدا، به درگاه خداوند شکایت کرد و گفت: پروردگارا تا چه وقت در اطراف من، این بتها را پرستش می کنند؟و خدای تعالی به او وعده داد که آن مکان مقدس را از بتها پاک خواهد کرد. . . .» [12] علامه امینی قدس سره در الغدیر بیش از بیست نفر از علمای اهل سنت و کتابهای آنان را نام می برد که به صراحت نوشته اند علی بن ابی طالب علیه السلام در داخل کعبه مکرمه به دنیا آمده است. [13] خانه و زادگاه تو، بیت خداست یا علی
چهره دلگشای تو قبله نماست یا علی
زمزمه ولادتت، سوره مؤمنون بود
روز نخست بر لبت ذکر خداست یا علی
نظر علمای شیعه
علمای شیعه به اتفاق آرا معتقدند امیر مؤمنان علی علیه السلام در داخل کعبه به دنیا آمده و این فضیلت، فقط منحصر به اوست و کسی جز او این افتخار نصیبش نخواهد شد. برای نمونه، کلام برخی از دانشمندان بزرگ شیعه را به اختصار می آوریم:
1ـسید رضی، گرد آورنده نهج البلاغه، (متوفی 406):
«ولادت علی علیه السلام در مکه و در خانه خدا در سیزده رجب سی سال بعد از عام الفیل بود. . . و من کسی را که مانند علی بن ابی طالب علیه السلام در خانه خدا به دنیا آمده باشد نمی شناسم.» [14] 2ـشیخ مفید (متوفی 413):
«علی علیه السلام در روز جمعه سیزده رجب سی سال بعد از عام الفیل در مکه در داخل بیت الله الحرام به دنیا آمد. نه کسی بعد از او و نه کسی قبل از او به این مقام مفتخر نشده است.» [15] 3ـعلامه جلیل سید مرتضی (متوفی 436):
«علی در خانه خدا به دنیا آمد و هیچ کس در این فضیلت شریک و نظیر او نیست.» [16] 4ـمفسر کبیر مرحوم قطب الدین راوندی (متوفی 573):
«محل ولادت علی صلی الله علیه و آله و سلم، خانه خدا و بیت الله الحرام بود و هیچ کس جز او در این مکان تولد نیافته است.» [17] 5ـعلامه حلی (متوفی 726):
«هیچ کس در کعبه مکرمه، جز این علی بن ابی طالب علیه السلام متولد نشده است، نه قبل از او و نه بعد از او.» [18] 6ـمفسر بزرگ امین الاسلام مرحوم طبرسی (متوفی 548) صاحب تفسیرمجمع البیان:
«هرگز کسی غیر از علی علیه السلام در خانه خدا به دنیا نیامده است، نه پیش از او و نه پس از او.» [19] 7ـابن شهر آشوب (متوفی 588):
«فرزند پاکیزه (علی علیه السلام) از نسل پاکیزه در محل پاکیزه ای به دنیا آمد. چنین کرامتی برای چه کسی یافت می شود؟زیرا شریفترین بقعه ها حرم و مکه است و شریفترین محل حرم، مسجد است، و شریفترین محل مسجد، کعبه مکرمه است، و مولودی جز علی علیه السلام در این مکان مقدس یعنی کعبه به دنیا نیامده است، پس علی علیه السلام در بهترین مکانی که ممکن بوده متولد شده است.» [20] 8ـمحقق اربلی (متوفی 692):
«علی علیه السلام در مکه مکرمه در داخل خانه خدا در سیزدهم رجب سی سال بعد از عام الفیل به دنیا آمد. هیچ کس قبل از او و بعد از او به این فضیلت بزرگ مفتخر نشد، و این فضیلت و شرفی است که خدای سبحان به خاطر جلال و کرامت آن حضرت اختصاص به او داده است.» [21] 9ـعلامه مجلسی (متوفی 1110):
«علی علیه السلام در مکه مکرمه در خانه خدا در ماه رجب، سی سال بعد از عام الفیل، به دنیا آمد.» [22] 10ـمورخ شهیر محمد بن خاوند:
«ولادت علی علیه السلام در داخل کعبه بود. هیچ کس این سعادت نصیبش نشد، جز علی بن ابی طالب علیه السلام. تولد علی علیه السلام در کعبه، از نظر تاریخ و روایت قطعی است و هیچ تردید و شبهه ای در آن راه ندارند.» [23] بیش از پنجاه نفر از بزرگان شیعه در آثار خود به تولد علی علیه السلام در کعبه اشاره دارند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه به کتاب ارزشمند«الغدیر»مراجعه نمایید. [24]


[1] . الغدیر، ج 6، ص. 27
[2] . مستدرک حاکم نیشابوری، ج 3، ص 550، (در شرح حال حکیم بن حزام).
[3] . کفایه الطالب، ص. 407
[4] . الفصول المهمه، ص. 30
[5] . الغدیر، ج 6، ص. 22
[6] . تذکره الخواص، ص. 20
[7] . مناقب ابن مغازلی، ص 6، ح 3، الفصول المهمه، ص. 30
[8] . محاضره الاوائل، ص 79 به نقل از: الاحقاق، ج 7، ص. 490
[9] . وسیله النجاه، محمد مبین حنفی، ص 60، (چاپ گلشن فیض لکهنو).
[10] . وسیله المآل، حضرمی شافعی، ص. 282
[11] . عبقریه الامام علی، ص. 23
[12] . ر. ک: الغدیر، ج 6، ص. 22
[13] . علاقمندان می توانند برای اطلاع بیشتر به کتاب الغدیر، ج 6، ص 21ـ23، مراجعه نمایند.
[14] . خصائص الائمه، ص. 39
[15] . ارشاد مفید، ج 1، ص. 5
[16] . ر. ک: الغدیر، ج 6، ص. 24
[17] . خرائج و جرائح راوندی، ج 2، ص. 888
[18] . ر. ک: الغدیر، ج 6، ص. 24
[19] . ر. ک: الغدیر، ج 6، ص. 26
[20] . مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص. 175
[21] . کشف الغمه، باب المناقب، ج 1، ص. 81
[22] . مرآه العقول، ج 5، ص. 275
[23] . روضه الصفا، فی آداب زیارت المصطفی، الجزء الثانی.
[24] . الغدیر، ج 6، ص 24ـ. 27.
سید اصغر ناظم زاده قمی – مظهر ولایت، ص 22

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید