وضو

وضو

کیفیت وضو
سئوال 1: کیفیت وضو گرفتن به شیوه‌ی ترتیبی و ارتماسی را اگر می‌شود توضیح بفرمائید؟
جواب: در وضوی ترتیبی واجب است اول صورت را، سپس دست راست را از آرنج به طرف نوک انگشتان و سپس دست چپ را به شیوه‌ی دست راست، بشوئید و بعد سر را سپس پای راست، بعد از آن هم پای چپ را مسح کنید. اما در وضوی ارتماسی باید صورت و دستها را به قصد وضو، با مراعات شستن از بالا به پایین در آب فرو برید، لیکن برای اینکه مسح سر و پاها با آب وضو باشد، بایستی در شستن ارتماسی دست‌ها، قصد شستن وضویی، هنگام بیرون آوردن دستها از آب باشد و یا اینکه مقداری از دست چپ را، باقی گذارد، تا آن را با دست راست، ترتیبی بشوید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, م236, 237, 245, 261)
سئوال 2: چه مواردی را باید رعایت نمائیم تا وضوی ما صحیح باشد؟ به عبارتی شرایط صحت وضو را لطفاً بیان فرمائید؟
جواب: شرایط صحیح بودن وضو سیزده چیز است:
1. آنکه آب وضو پاک باشد.
2. آنکه آب وضو مطلق باشد.
3. آنکه آب وضو مباح باشد.
4. آنکه ظرف آب وضو مباح باشد.
5. آنکه ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد.
6. آنکه اعضای وضو موقع شستن و مسح کردن، پاک باشد.
7. آنکه وقت برای وضو و نماز کافی باشد.
8. آنکه وضو به قصد قربت باشد.
9. آنکه وضو را به ترتیبی که گفته شد به جا آورد.
10. آنکه کارهای وضو را پشت سر هم انجام دهد یعنی موالات را رعایت کند.
11. آنکه اعمال وضو را خود شخص انجام دهد.
12. آنکه استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد.
13.آنکه در اعضای وضو مانعی از رسیدن آب نباشد.
(ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره) ص59 الی 64 )
سئوال 3: برای چه اعمالی باید وضو بگیریم؟
جواب: برای شش چیز وضو گرفتن واجب است:
1. برای نمازهای واجب غیر از نماز میت.
2. برای سجده و تشهد فراموش شده.
3. برای طواف واجب خانه‌ی کعبه.
4. اگر نذر یا عهد کرده یا قسم خورده باشد که وضو بگیرد.
5. اگر نذر کرده باشد که جائی از بدن را به خط قرآن برساند.
6. برای آب کشیدن قرآنی که نجس شده و… (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, م316)
سئوال 4: چه چیزهایی وضو را باطل می‌کند؟
جواب: هفت چیز است که وضو را باطل می‌کند:
1. بول
2. غائط
3. باد معده و روده که از مخرج غائط خارج شود.
4. خوابی که به واسطه‌ی آن چشم نبیند و گوش نشنود.
5. چیزهایی که عقل را از بین می‌برد مثل دیوانگی و مستی و بیهوشی.
6. استحاضه زنان
7. کاری که برای آن باید غسل کرد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, م323)
سئوال 5: در مسح پا تر شدن ناخن باید به چه شکلی باشد؟ آیا باید ناخن همه‌ی انگشتان پا مسح شود؟ دست را در مسح پا تا کجا باید بکشیم؟ لطفاً توضیح دهید؟
جواب: مسح پا را می‌توانید از نوک یکی از انگشتان تا مفصل ساق بکشید و لازم است محلی که مسح کشیده می‌شود خشک باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م252)
سئوال 6: محدودیت ما در مصرف آب برای وضو و غسل چگونه است؟
جواب: محدودیت واجبی ذکر نشده است لیکن مستحب است مقدار مصرف آب برای وضو یک مد (تقریباً 750 گرم) و برای غسل یک صاع (3 کیلو) باشد. البته باید از اسراف در مصرف آب خودداری نمود. (ر.ک عروه الوثقی, ج1)
سئوال 7: آیا در مسح کشیدن سر هنگام وضو برای خانم‌ها حتماً باید فرق سر قسمت روی بینی باز شود؟
جواب: در قسمت جلو سر (فرق باز شود) مسح باید انجام شود و لازم نیست حتماً مقابل بینی باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م251)
سئوال 8: در هنگام وضو گرفتن اگر خود فرد در کمال سلامت باشد ولی آب را کسی دیگر بریزد و وی وضو بگیرد، آیا وضوی وی باطل است؟
جواب: اگر دیگری دست و صورت او را شتسشو دهد وضو باطل است. اما اگر دیگری آب می‌ریزد و خود شخص شستشو می‌دهد اشکال ندارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص185, شرط یازدهم)
سئوال 9: آیا خشک بودن صورت و دست‌ها قبل از وضو لازم است؟
جواب: خشک کردن دست‌ها و صورت لازم نیست و چنانچه آب وضو بر رطوبت صورت و دست غلبه کند کفایت می‌کند. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1, س37 و38)
سئوال 10: آیا کسی که دست چپ را برای وضو می‌شوید و بعد یک مشت آب بر روی انگشتان می‌ریزد و دست می‌کشد و آن را از بالای آرنج نمی‌ریزد آیا باعث بطلان وضو می‌شود؟ در صورت و دست راست چگونه است؟
جواب: اگر یک مشت آب را هم به قصد وضو و برای شستن بریزد اشکالی ندارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س34, س33)
سئوال 11: اینجانب جوانی 21 ساله هستم که بر اثر تصادف در تاسوعای حسینی امسال دست چپم را از ناحیه‌ی میانی بازو فدای قمر بنی هاشم نمودم. لطفاً نحوه‌ی وضو گرفتن و نماز خواندن را برای این جانب بیان فرمائید؟ (مقلد مقام معظم رهبری)
جواب: برای وضو ساختن با دست راست صورت را بشوئید و دست راست خود را از آرنج، تا نوک انگشتان به قصد وضو زیر شیر بگیرید تا آب به همه‌ی جای آن برسد و سپس با همین دست مسح سر و هر دو پا را بکشید و شستن دست چپ لازم نیست. در سجده نیز کف دست راست روی زمین باشد کافی است. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س28 و49)
سئوال 12: آیا در سجده فقط باید نوک انگشت شصت به زمین برسد و بقیه نرسد و آیا در مسح پا اگر انگشتان پا به غیر از انگشت کوچک را لاک بزنیم مسح قبول است؟ و آیا سرمه چشم را برای وضو باید کاملاً پاک کرد؟
جواب: 1. نوک شصت پا باید به زمین گذاشته شود و اما رسیدن نوک سایر انگشتان به زمین مانعی ندارد اگرچه واجب نیست.
2. بلی از سر هر یک از انگشتان که مانع نداشته باشد می‌توان تا مفصل پا مسح نمود.
3. بلی آنچه از سرمه که در قسمت خارجی چشم قرار گرفته و مانع رسیدن آب به پوست می‌شود باید برطرف گردد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره) م 1062 و252 و239)
سئوال 13: آیا می‌توان در مسح سر، رو به بالا مسح کرد؟ (مقلد آیت الله خامنه‌ای)
جواب: بلی ـ به نظر ایشان مسح سر رو به بالا مانعی ندارد. (ر.ک استفتائات مقام معظم رهبری و توضیح المسائل دوازده مرجع, ص215, س130)
سئوال 14: اگر انسان در هنگام وضو شک کند که مسح را صحیح انجام داده یا نه، دوباره مسح کند وضوی او چه حکمی دارد؟
جواب: جای مسحی که کشیده خشک کند و مجدداً مسح بکشد اشکالی ندارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س39, س52)
سئوال 15: در رساله آمده که شستن یک بار دست‌ها و صورت در وضو واجب است، بار دوم مستحب و بار سوم حرام است، منظور از این شستن‌ها چیست؟
جواب: یعنی به قصد وضو یک بار کامل صورت یا دست‌ها را وضو بدهد نه اینکه آب تنها بریزد و یا اینکه بدون قصد وضو دست به صورت و دست‌ها بکشد. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س330)
سئوال 16: در وضو چه قسمت‌هایی از محل وضو باید خشک باشد و تری آن موجب اشکال وضو می‌گردد؟
جواب: جای مسح سر و پاها باید خشک باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م256)
سئوال 17: گفته شده هنگام شستن دست‌ها هنگام وضو لابلای انگشتان نیز باید شسته شود، حال اگر کسی به علت ندانستن مسأله دست‌ها را از آرنج تا نوک انگشتان شست ولی لابلای انگشتان را نشست آیا وضوی او اشکال دارد؟ نماز خوانده شده با آن چه حکمی دارد؟
جواب: اگر می‌داند که آب وضو به لابلای انگشتان هم می‌رسیده است اگرچه دست به آنها نمی‌مالیده، وضو صحیح است، والا وضو باطل و قضای نمازهایی که با وضوی باطل خوانده شده واجب است. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س25)
سئوال 18: آیا نیت برای وضو واجب است و اگر نماز با وضوی بدون نیت خوانده شود آیا اشکال دارد؟
جواب: بلی ـ نیت برای وضو لازم و واجب است، ولی مگر می‌توان عملی را بدون نیت انجام داد. همین مقدار که شما تصمیم می‌گیرید که وضو بگیرید که با طهارت باشید، نیت است و ذکر نیت به زبان لازم نیست. .(ر.ک تحریر الوسیله امام خمینی(ره), ج 1, ص28 و29, م180)
سئوال 19: اگر جوهر خودکار بر روی دست کشیده شود به وضو اشکال وارد می‌شود؟ و اگر قیر و مثل آن باشد که به راحتی پاک نشود، چه حکمی دارد؟
جواب: اگر جوهر خودکار جرم داشته باشد که مانع رسیدن آب وضو به پوست شود، برای وضو اشکال ایجاد می‌کند و نیز قیر و امثال آن برای وضو باید برطرف شود ـ بلی، اگر در آخر وقت باشد که فرصت برای پاک کرن ندارد به همان حال وضو بگیرد و احتیاطاً تیمم هم بنماید. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س41)
سئوال 20: اگر کسی به هنگام وضو روی جوراب نازکی که به پا دارد مسح بکشد به طوری که رطوبت آن به پای انسان برسد وضویش صحیح است؟
جواب: مسح باید روی پوست پا باشد و مسح از روی جوراب نازک اشکال داد، هر چند رطوبت هم به پوست برسد. (ر.ک استفتائات مقام معظم رهبری – توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, ص214, س117)
سئوال 21: آیا چرب بودن سر و صورت برای وضو گرفتن اشکال ایجاد می‌کند؟ و اگر این چربی از خود پوست باشد و پوست چربی زیاد ترشح کند چه حکمی دارد؟
جواب: اگر چربی مانع رسیدن آب به پوست بشود اشکال دارد و باید آن را برطرف کرد. اما چربی معمولی صورت و سر اشکالی ندارد. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س40)
سئوال 22: هنگام وضو گرفتن که باید صورت و دست‌ها را از بالا به پایین شست، اگر کسی سهواً دستش از پایین به بالا رفت و یا افقی شست آیا وضویش اشکال پیدا می‌کند یا نه؟
جواب: اگر صدق شستن از بالا به پایین محفوظ باشد وضو صحیح است.@#@ .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س16)
سئوال 23: هنگام وضو گرفتن، اگر احیاناً دست طوری قرار گرفت که آب وضو به طرف آرنج سرازیر شود، اشکالی در وضو ایجاد می‌شود یا خیر؟
جواب: اشکالی ندارد. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س18)
سئوال 24: رزمنده‌ای دو دست خود را تا آرنج از دست داده است، تکلیف او از نظر وضو و تیمم چیست؟
جواب: اگر هیچ از مرفق باقی نمانده، شستن دست‌ها در وضو و مسح آنها در تیمم ساقط است و بقیه‌ی اعمال وضو و یا تیمم را باید به جا آورد ولو به وسیله‌ی نائب گرفتن (یعنی شخصی به نیابت از او، او را وضو دهد). .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س20)
سئوال 25: دست راست اینجانب سست است به طوری که نمی‌توانم هنگام وضو گرفتن برای ریختن آب به صورت، انگشتانم را جمع کنم، در این مواقع دستم را جلو شیر آب می‌گیرم یا در آب فرو می‌برم، آیا اینگونه وضو گرفتن صحیح است؟
جواب: لازم نیست با دست آب بریزید، به هر نحو آب را به جاهایی که باید شسته شود برسانید ولو زیر شیر یا زیر آب کردن، کافی است. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س24)
مبطلات وضو
سئوال 1: بنده برخی مواقع پس از وضو احساس می‌کنم که باد معده وضویم را باطل کرده البته چون این موارد زیاد برایم پیش می‌آید، در شک به بقاء وضو خیلی اعتنا نمی‌کنم، لطفاً حکم این مسأله را برایم توضیح دهید؟
جواب: در صورتی که یقین به خروج باد معده نداشته باشید، می‌توانید با همان وضو نماز بخوانید. و از وسواس جداً پرهیز نمائید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م299 و300)
سئوال 2: آیا در هنگام وضو باید ساکن باشیم یعنی قدم نزنیم؟ آیا قدم زدن در وضو، وضو را باطل می‌کند؟
جواب: خیر ـ لزومی ندارد و برای وضو اشکالی ایجاد نمی‌کند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م285)
سئوال 3: کسی که مرتباً باد معده از او خارج می‌شود و حتی بین وضو گرفتن و نماز خواندن هم دچار مشکل می‌گردد آیا فقط وضو گرفتن برای هر نماز به طور جداگانه برای او کافی است یا خیر؟ توضیح دهید که آیا این شخص می‌تواند در نماز جماعت شرکت کند؟
جواب: ظاهر عبارت توضیح المسائل آن است که برای مثل مورد سئوال که چندین مرتبه وضوی او باطل می‌شود و گرفتن وضوی مکرر هم مشکل است، یک وضو برای هر نماز کافی است و باید سریعاً نماز را بخواند و در نماز جماعت که موجب تأخیر در انجام نماز می‌گردد شرکت ننماید. توصیه می‌شود که از وسواس و توجه زیاد در این امر خودداری کنید که موجب شدت بیماری می‌گردد و تا یقین به خروج پیدا نکرده‌اید ترتیب اثر ندهید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م 308 و311)
سئوال 4: اگر یکی از کارهایی که وضو و نماز را باطل می‌کند در زمان گذشته از انسان سر زده باشد و شخص در آن هنگام نمی‌دانسته که آن کار وضو و نماز را باطل می‌کند و یا بعد از مدتی هم شک کند و پس از گذشت مدت زمانی اطمینان و یقین حاصل کند که آن کار باعث ابطال وضوست آیا نمازهای گذشته او صحیح است؟
جواب: اگر کاری که وضو را باطل می‌کند انجام داده باشد، هر چند نمی‌دانسته که آن کار مبطل وضو است، وضو باطل و نمازهایی که با آن وضوی باطل شده به جا آورده است، باید قضا نماید. (ر.ک استفتائات مقام معظم رهبری- توضیح المسائل دوازده مرجع, ص217, س140)
سئوال 5: آیا وقتی که وضو گرفته‌ایم، از بینی یا دهان‌مان خون بیاید، وضو باطل می‌شود؟
جواب: باطل نمی‌شود. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س72)
شرایط وضو
سئوال 1: آیا جوهر خودکار،‌ روغن ماشین و… چرک زیر ناخن آیا مانع در وضو می‌شود و آیا رنگی که ناخن بر می‌دارد مثلاً گاهی سر ناخن‌ها سیاه می‌شود مانع هست یا نه؟
جواب: اگر رنگ جرمیّت داشته باشد مثل جوهر خودکار و روغن ماشین باید برطرف شود و اگر مثل رنگ حنا یا جوهر خودنویس باشد اشکال ندارد و چرک زیر بیخ ناخن اگر ظاهر نباشد اشکال ندارد و مانع نیست. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س41, 42, 43)
سئوال 2: اگر به صورت کِرِم زده شود و بعد وضو بگیریم وضو باطل می‌شود؟
جواب: اگر چربی کِرِم به قدری باشد که مانع رسیدن آب به پوست بدن شود، وضو باطل می‌شود. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س40)
سئوال 3: زدن روغن یا ژله به موی سر چه حکمی دارد و در هنگام مسح سر در وضو اشکال ایجاد می‌کند؟
جواب: اگر مانع از رسیدن آب مسح به مو یا پوست سر نباشد اشکال ندارد و اگر به مقدار مسح واجب موهای قسمت جلو سر را روغن یا ژل نزنند و مسح را در آن قسمت انجام دهند، وضو صحیح است. (ر.ک استفتائات مقام معظم رهبری- توضیح المسائل دوازده مرجع, ص212, س107)
سئوال 4: آیا در گرفتن وضو حتماً باید نیت را به زبان آورد و یا همین اندازه که در دل نیت قربت برای وضو، انجام دهیم کافی است؟
جواب: در تمام موارد مذکور تلفظ نیت به زبان لازم نیست و همان توجه قلبی به انجام وظیفه کافی است. .(ر.ک تحریر الوسیله امام خمینی(ره), ج 1, ص29, م18)
سئوال 5: اگر در حین وضو یا بعد از آن مرتکب گناه شویم مثلاً نگاه به نامحرم، فحش، غیبت و… وضو را باطل می‌کند؟
جواب: وضو باطل نیست. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س71)
سئوال 6: وضو گرفتن در حالی که به مژه‌ها ریمل مالیده شود صحیح است؟
جواب: اگر مانع رسیدن آب به مژه باشد باید برطرف شود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, ص187, شرط13)
سئوال 7: اگر عضوی از بدن نجس باشد آیا می‌توان اولاً وضو گرفت و سپس جای نجس را شستشو داد؟
جواب: در صورتی که عضوی از بدن نجس باشد وضو گرفتن مانعی ندارد، ولی برای نماز آب بکشند ـ بلی اگر نجاست در محل وضو باشد اول باید آن عضو را تطهیر کرد و بعد وضو گرفت. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س57 و59)
سئوال 8: اگر ناخن زن کمی بلند باشد باید آب وضو به زیر آن برسد یا خیر؟
جواب: بلی ـ لازم است ناخن بلند تمیز باشد تا آب وضو به ظاهر آن از دو طرف برسد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م291)
سئوال 9: در مسح پا باید عرض مسح، سه انگشت بسته باشد؟
جواب: عرض مسح پا به هر اندازه باشد کافی است البته مسح با سه انگشت و یا تمام کف دست مستحب است. و از نظر برخی از فقها احتیاط مسح با سه انگشت است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م253)
سئوال 10: اینجانب عینک نامرئی (لنز) می‌زنم و آن وسیله‌ای است که بر روی عنبیّه قرار می‌گیرد، آیا وضو و غسل با آن اشکال دارد یا نه؟
جواب: اگر در داخل چشم قرار می‌گیرد مانع از صحت وضو و غسل نیست. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س19)
سئوال 11: آیا رنگ‌هایی که زن‌ها برای رنگ کردن مو و ابروی خود به کار می‌برند، مانع از وضو و غسل است یا خیر؟
جواب: مجرّد رنگ بدون جرم، مانع نیست. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س42)
سئوال 12: آب وضو باید مطلق باشد، در صورتی که کلر به آب اضافه کنند آیا آب مضاف می‌شود؟ و می‌توان وضو گرفت؟
جواب: کلر در فرض مرقوم، موجب مضاف شدن آب نمی‌شود. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س55)
سئوال 13: اگر انسان به طور مستحبی وضو بگیرد، آیا با این وضو می‌توان نماز خواند و عمل واجبی انجام داد؟
جواب: با وضوی صحیح، خواه برای عمل واجب باشد یا عمل مستحب، هر گونه عمل واجب یا مستحبی که مشروط به طهارت است، می‌شود انجام داد. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س78)
موارد وجوب وضو
سئوال 1: آیا با دست بی‌وضو می‌توان به کلمه‌های (الله ـ بسمه ـ هو ـ هو الرزاق ـ لله ـ قرآن) دست زد؟ و آیا این کلمات را می‌توان دور ریخت؟ (مرجع آیت الله صافی گلپایگانی)
جواب: مس نام خداوند به هر لغتی که باشد بدون طهارت از حدث جایز نیست. و نسبت به ضمیری که به خدا بر می‌گردد نیز احتیاط در ترک است و مس کلمه قرآن نیز بدون طهارت جایز نیست و انداختن کاغذهایی که مشتمل بر اسامی مقدسه است به سطل زباله توهین و حرام است. آنها را می‌توانید در جای پاکی دفن نمائید و یا در آب روخانه بیاندازید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, ص199, س319)
سئوال 2: آیا مس کردن اسمهایی که مصدر هستند مانند: فاطمیه ـ حسینیّه، بدون وضو حرام است؟
جواب: اگر عَلَم برای محلی شود، مس کردن آن بدون وضو اشکالی ندارد. (تحریر الوسیله, کتاب الطهاره, ج1, ص27)
وضوی جبیره‌ای
سئوال 1: جبیره چیست؟
جواب: چیزی که با آن زخم و شکسته را می‌بندد و دوایی که روی زخم و مانند آن می‌گذارند، جبیره می‌گویند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م201)
سئوال 2: در چه مواردی باید وضو جبیره‌ای گرفت؟
جواب: در مواردی که در اعضای وضو زخم یا شکستگی است وروی آن بسته است و باز کردن آن ممکن نیست و یا ضرر دارد (مثل گچ گرفتگی) باید وضوی جبیره گرفت. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م204-205)
سئوال 3: آیا همان طور که وضوی جبیره‌ای ممکن است آیا تیمم جبیره‌ای هم وجود دارد؟
جواب: بله ـ تیمم جبیره‌ای هم ممکن است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م340)
سئوال 4: وقتی دست ما زخم باشد چگونه باید وضو گرفت؟
جواب: اگر آب برای آن ضرر نداشته باشد باید خون آن را پاک کنید و وضو بگیرید.@#@ و اگر آب برای آن ضرر داشته باشد و روی آن پانسمان شده است پلاستیک یا پارچه‌ی پاکی روی آن قرار دهید و وضو بگیرید (به این وضو، وضوی جبیره می‌گویند) بعد هم یک تیمم بدل از وضو به جا آورید تا مطمئن شوید که به وظیفه‌ی خود عمل کرده‌اید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م 324 و325)
سئوال 5: اگر در یکی از اعضای وضو، زخم کوچکی ایجاد شود که خونش بند نمی‌آید و چون آب برای آن ضرر ندارد، روی آن را جبیره نمی‌کنند و اگر این زخم را بشویند باز خون می‌آید در هرصورت خون آن بند نمی‌آید تا بتوان وضو گرفت و به واسطه‌ی خون جاهای دیگر بدن نجس نشود؟ حال تکلیف چیست؟
جواب: می‌توان محل زخم را در آب کرّ یا زیر لوله بگیرد و دست بکشد تا خون تمام شود و بلافاصله با نیت وضو، آب را به آن محل جاری کند و بعد از آن فوراً آن محل را خشک کند تا سرایت حاصل نشود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م279)
سایر احکام وضو
سئوال 1: اگر کسی نمی‌دانسته وضوی او صحیح بوده یا نه، بعد متوجه به عدم صحت وضویش بشود آیا نمازهایش را باید قضا نماید؟
جواب: قضای تمام نمازهایی که با وضوی باطل خوانده است، باید به جا آورد. (ر.ک استفتائات مقام معظم رهبری -توضیح المسائل دوازده مرجع, ص217, س140)
سئوال 2: فردی آبی برای وضو پیدا نمی‌کند، اما قدرت خرید آب را دارد وظیفه او چیست؟
جواب: در فرض سئوال واجب است آب را تهیه نماید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, ص393, م665)
سئوال 3: گرفتن وضو قبل از اذان و سپس خواندن نماز با آن صحیح است؟
جواب: اگر به این نیت وضو بگیرد که با وضو باشد تا در وقت نماز، نماز بخواند، مانعی ندارد و با طهارت بودن می‌تواند مقصد از وضو باشد و چنین وضویی صحیح است. بلی اگر کسی قبل از ظهر به قصد وضوی واجب، وضو بگیرد و عمل واجبی که وضو لازم داشته باشد بر عهده‌ی او نباشد، این وضو اشکال دارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, ص199, م320)
سئوال 4: آیا با یک وضو می‌شود هم نماز واجب و هم مستحب به جا آورد و تا چه میزان می‌شود با یک وضو نماز خواند؟
جواب: با یک وضو، تا زمانی که باطل نشده است می‌توانید نمازهای واجب یا مستحب خود را با آن به جا آورید تا هر میزانی که می‌خواهید. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره) ج1, س78)
سئوال 5: وضو ساختن زن در جایی که نامحرم او را می‌بیند آیا باعث بطلان وضوی او است؟
جواب: باید خود را از نامحرم بپوشاند و با وجود محل دیگر برای وضو گرفتن، وضو باطل نیست. (جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی, ج1, ص51, س134)
سئوال 6: آیا می‌توان با وضویی که برای نماز میت گرفته‌ایم نمازهای واجب یومیه را بخوانیم؟
جواب: خواندن نماز میت با وضو مستحب است و تا این وضو باطل نشده می‌توان با آن نماز خواند، چه نماز واجب باشد و چه مستحب. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره) ج1, س78)
سئوال 7: چنانچه در قسمتی از محل وضو، جراحت ایجاد شد، آیا خونابه‌ای که پس از شستشو و برطرف شدن خون، روی محل زخم را می‌گیرد، پاک است؟
جواب: خونابه نجس است. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره) ج1, س58)
سئوال 8: اگر کسی وضو گرفته است و بعد از مدتی شک کند که آیا وضوی او باطل شده یا نه حکم آن را بیان فرمائید و همچنین اگر کسی که بعد از وضو رطوبتی از او خارج شود چه حکمی دارد؟
جواب: اگر شک کند که وضوی او باطل شده یا نه، باید بنا بگذارد که وضوی او باقی است. در پاسخ به قسمت دوم سئوال باید گفت که اگر بعد از بول شخص استبراء نکرده و وضو گرفته باشد و بعد از وضو رطوبتی از او بیرون آید که نداند بول است یا چیز دیگر، وضوی او باطل است ولی اگر استبراء کرده باشد و رطوبت بیرون آمده در آن صورت حکم به طهارت می‌شود. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م300)
سئوال 9: اگر کسی شک کند که آیا اصلاً وضو گرفته است یا نه چه کند؟
جواب: این شخص باید وضو بگیرد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م301)
سئوال 10: اگر شخصی بعد از نماز شک کند که آیا وضو گرفته بوده یا خیر چه حکمی دارد؟
جواب: اگر بعد از نماز شک کند که وضو گرفته یا نه نماز او صحیح است، ولی باید برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م303)
سئوال 11: اگر شخصی در بین نماز شک کند که آیا وضو گرفته یا نه چه حکمی دارد؟
جواب: اگر در بین نماز شک کند که وضو گرفته یا نه، نماز او باطل است و باید وضو بگیرد و نماز را بخواند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1, م304)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید