5+1 خدمتی که هویج به سلامتی می‌کند

5+1 خدمتی که هویج به سلامتی می‌کند

جوانی و شادابی پوست با هویج امکان‌پذیر است. این ماده‌ی غذایی نه تنها برای اعضای داخلی بدن مفید است بلکه برای بهبود وضعیت پوستمان نیز موثر است.

هویج

فرقی نمی‌کند هویجتان خام، پخته، رنده شده یا به صورت پوره باشد. روش‌های متفاوتی برای وارد کردن هویج به برنامه‌ی غذایی روزانه وجود دارد. این ماده‌ی غذایی نارنجی رنگ سرشار از خواص فوق‌العاده است که خدمت بزرگی به سلامتی می‌کند چون می‌تواند مشکلات بینایی، کم‌خونی، اسهال و غیره را برطرف کند. با ما باشید تا گلچینی از خواص فوق‌العاده‌ی هویج را با شما در میان بگذاریم.

هویج دوست روده‌ها

دل درد، بیرون‌روی، حالت تهوع و غیره. زمانی که روده‌ها نمی‌توانند به درستی آب را جذب کنند بیرون‌روی اتفاق می‌افتد. یکی از روش‌های موثر برای مقابله با این مشکل استفاده از هویج است. این ماده‌ی غذایی سرشار از فیبر است و فیبر پکتین موجود در آن آب را جذب می‌کند و به این ترتیب از شدت اسهال کاسته می‌شود.

روش استفاده

استفاده از هویج به صورت پوره، آب هویج و یا هویج خردشده برای برطرف کردن بیرون‌روی موثر است.

هویج دوست همیشگی چشم‌ها

کاهش قدرت بینایی، اشک‌ریزی چشم‌ها، مشکل دید و غیره. با گذشت زمان چشم‌ها ضعیف‌تر شده و گاهی دچار بیماری‌های داخلی می‌شوند. خوشبختانه هویج دوست سلامت چشم‌هاست. این سبزی نارنجی حاوی لوتئین همان آنتی‌اکسیدان قوی می‌باشد که قادر است از شبکیه‌ی چشم‌ها مراقبت کرده و از مشکل دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری پیشگیری می‌کند.

برای تقویت دید روزانه

روزانه 300 میلی‌گرم عصاره‌ی هویج را با عصاره‌ی مورد صحرایی مخلوط کرده و میل کنید.

برای تقویت دید شبانه

علاوه بر مصرف هویج می‌توانید با نظر پزشک یا داروساز مکمل بتاکاروتن میل کنید.
پوره هویج

هویج برای به تاخیر انداختن پیری پوست

جوانی و شادابی پوست با هویج امکان‌پذیر است. این ماده‌ی غذایی نه تنها برای اعضای داخلی بدن مفید است بلکه برای بهبود وضعیت پوستمان نیز موثر است. به خاطر اینکه سرشار از بتاکاروتن یا همان پیش‌ساز ویتامین A می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان از پیری سلول‌های پوستی پیشگیری می‌کند. اگر در برنامه‌ی غذایی‌تان به طور مرتب هویج میل کنید خدمت بزرگی به سلامت و شادابی پوستتان خواهید کرد.

روش مصرف

از هر فرصتی برای مصرف هویج استفاده کنید. در سالادهایتان هویج رنده کنید. آب هویج میل کنید. خلاصه اینکه با مصرف هویج از درون به سلامت پوستتان یاری برسانید.

ماسک هویج

علاوه بر مصرف هویج می‌توانید با آن ماسک نیز تهیه کنید. برای این کار نصف یک عدد هویج را پوست گرفته و پوره کنید. همین کار را با نصف خیار هم انجام دهید. هر دو را با هم مخلوط کنید و روی پوستتان قرار دهید و بعد از 15 دقیقه شستشو دهید.
مصرف هویج برای رفع کم‌خونی جزئی مفید است. هویج خواصی دارد که با کم‌خونی جزئی مقابله می‌کند به خاطر اینکه به تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند

هویج سدی در برابر آفتاب‌سوختگی

هویج موثرترین ماده‌ی غذایی برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی است. اشعه‌های ماورای بنفش خورشید به «اپیدرم» آسیب‌ زده و گاهی التهاب ایجاد می‌کنند که شناخته‌ترین آن آفتاب‌سوختگی است. بتاکاروتن موجود در هویج از پوست محافظت کرده و باعث تقویت آن می‌شود. در واقع این آنتی‌اکسیدان از پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش محافظت می‌کند. مصرف آب هویج باعث آماده سازی پوست برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌شود.

روش استفاده

برای اینکه پوستتان را برای قرار گرفتن در معرض آفتاب آماده کنید از چند هفته قبل به طور مرتب آب هویج میل کنید. البته کرم ضد آفتابتان را هیچ‌وقت فراموش نکنید چون هیچ ماده‌ی غذایی به تنهایی نمی‌تواند جای کرم را بگیرد.

هویج برای مقابله با کم‌خونی‌های جزئی

مصرف هویج برای رفع کم‌خونی جزئی مفید است. هویج خواصی دارد که با کم‌خونی جزئی مقابله می‌کند به خاطر اینکه به تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

روش استفاده

هویج را وارد برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان کنید. فرقی نمی‌کند به صورت خام، پخته، پوره یا آب هویج باشد. در هر حال هویج میل کنید.

هویج دوست خانم‌های یائسه

گرگرفتگی، چاقی، پوکی استخوان و غیره. در دوره‌ی یائسگی این قبیل مشکلات یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهد. اما با مصرف هویج می‌توان این علائم را به تاخیر انداخت. به خاطر اینکه هویج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به بدن کمک می‌کنند تا با اکسایش سلول‌ها و پیری بدن مقابله کنند.

روش مصرف

به صورت پوره، خام، آب هویج و غیره. توصیه می‌کنیم به طور مرتب هویج میل کنید.
احتیاط

دیابتی‌ها: مصرف پوره‌ی هویج ممنوع

توجه داشته باشید که در برخی موارد باید در مصرف هویج احتیاط کرد. به خاطر اینکه میزان قند موجود در این سبزی نسبتا زیاد است. برای همین افرادی که از دیابت رنج می‌برند و یا افرادی که باید مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنند باید از مصرف هویج به صورت پخته و پوره شده اجتناب کنند.

فاطمه مهدی پور

تبیان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید