کمبود ویتامین D در کودکان = افزایش احتمال کم‌خونی

کمبود ویتامین D در کودکان = افزایش احتمال کم‌خونی

به عقیده‌ی محققان دلایل زیادی وجود دارد که ارتباط بین کمبود این ویتامین و کم خونی را توجیه می‌کند از جمله تأثیر این ویتامین روی تولید سلول‌های خونی در مغز استخوان.

ویتامین d

میزان کم ویتامین D در کودکان باعث افزایش خطر کم خونی می‌شود. نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سایت Journal of Pediatrics به چاپ رسید نشان می‌دهد کمبود ویتامین D  در کودکان خطر کم خونی را افزایش می‌دهد.

متأسفانه کمبود ویتامین D امر شایعی شده است و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و خود ایمنی را افزایش می‌دهد. این ویتامین در استحکام استخوان‌ها نیز نقش اساسی دارد.

نور خورشید مهم‌ترین منبع جذب این ویتامین است.

بین سال‌های 2001 تا 2006 محققان 10410 کودک و نوجوان بین 1 تا 21 سال را مورد بررسی قرار دادند و میزان ویتامین D و هموگلوبین‌های خون آن‌ها را اندازه‌گیری کردند. حتماً می‌دانید که کم خونی از کمبود گلبول‌های قرمز خون ناشی می‌شود.

کمبود آهن و همچنین کمبود ویتامین B12 و B9 نیز نقش زیادی در ابتلا به کم خونی دارد.

بعد از بررسی‌های متعدد محققان مشاهده کردند میزان ویتامین D بچه‌هایی که هموگلوبین کمی دارند پایین‌تر است. در واقع محققان به این نتیجه رسیدند کودکانی که ویتامین D کمتری دارند کم‌خون‌تر نیز هستند. این کودکان دو برابر بیشتر از بقیه در معرض کم خونی قرار دارند.

محققان معتقدند که مصرف مکمل ویتامین D برای مقابله با کم‌خونی موثر است.

توجه داشته باشید با شروع فصل سرما و کاهش نور آفتاب احتمال اینکه به مکمل

نیاز داشته باشید زیاد است. اگر متوجه شده‌اید که فرزندتان احساس خستگی

زیادی می‌کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا میزان ویتامین‌های بدن

و همچنین وضعیت کم‌خونی او را بررسی کند

به عقیده‌ی محققان دلایل زیادی وجود دارد که ارتباط بین کمبود این ویتامین و کم خونی را توجیه می‌کند از جمله تأثیر این ویتامین روی تولید سلول‌های خونی در مغز استخوان. از این گذشته ویتامین D نقش زیادی در مقابله با التهاب دارد. در واقع التهاب‌های موجود در بدن انسان می‌تواند به کم خونی منجر شود.

محققان معتقدند که مصرف مکمل ویتامین D برای مقابله با کم‌خونی موثر است. توجه داشته باشید با شروع فصل سرما و کاهش نور آفتاب احتمال اینکه به مکمل نیاز داشته باشید زیاد است. اگر متوجه شده‌اید که فرزندتان احساس خستگی زیادی می‌کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا میزان ویتامین‌های بدن و همچنین وضعیت کم‌خونی او را بررسی کند.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

تبیان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید