کمبود ویتامین B12؛ عامل سرفه ‌های مزمن

کمبود ویتامین B12؛ عامل سرفه ‌های مزمن

محققان در یک پژوهش جدید دریافته ‌اند که کمبود ویتامین B12 عامل معمول بروز سرفه‌ های مزمن است.

کمبود ویتامین B12، مشکلی است که بیشتر در افراد مسن بروز می‌ کند. کمبود این ویتامین عوارضی مانند کم خونی، کاهش حافظه و آسیب سلول‌ های عصبی را در پی دارد.

کمبود ویتامین B12 شایع ‌تر از آن است که تاکنون تصور می ‌شد. محققان دریافته ‌اند که در 17 درصد افراد، سطح ویتامین B12 در خون، پایین است.

ویتامین B12 از ویتامین‌ های مهم است که در ماهی، گوشت و لبنیات یافت می ‌شود و در حفظ سلامت اهمیت بالایی دارد.

این ویتامین که به ” کوبالامین ” نیز معروف است، از ویتامین ‌های محلول در آب به حساب می ‌آید.

ویتامین B12 از عوامل سازنده ی گلبول‌ های قرمز و مولکول وراثتی DNA است و در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

افراد در معرض خطر کمبود

* گیاه‌ خواران و افرادی که از رژیم‌ های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می ‌کنند.

* افراد مسن: این افراد یا از منابع گوشتی و لبنیاتی، این ویتامین را دریافت نمی‌ کنند و یا بدن آن ها در جذب این ویتامین با مشکل رو به ‌رو است.

علل کمبود

* کمبود ویتامین B12 ممکن است توسط نوعی بیماری عفونی به وجود بیایید. این بیماری سلول‌هایی از سیستم گوارش که وظیفه ی دریافت ویتامین B12 را دارند، از بین می ‌برند.

* یکی دیگر از عوامل مشکل در جذب ویتامین B12 استفاده از دارو‌های درمان ریفلاکس یا آنتی اسید‌های معده است.

* عمل‌ های جراحی که روی بخش‌ هایی از روده انجام می ‌شوند نیز می ‌توانند سیستم گوارش را از جذب این ویتامین باز دارند.

علائم کمبود

* اگر میزان کمبود ویتامین B12 ناچیز باشد، ممکن است عوارض زیادی را به دنبال نداشته باشد و یا این عوارض کوتاه ‌مدت و خفیف باشند.

* ولی کمبود زیاد این ویتامین باعث ایجاد کم ‌خونی، افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکلات سیستم عصبی می ‌شود.

* با توجه به شرایط بدن افراد، کمبود ویتامین B12 می ‌تواند باعث بالا رفتن بیش از حد ” هموسیستین ” در بدن شود. بالا بودن مقدار این آمینو اسید در خون، افراد را مستعد بیماری‌ های عروقی و انسداد رگ ‌ها می ‌کند.
سرفه

* پژوهش جدید که از سوی محققان دانشگاه تورین و بیمارستان مائوریزیانو در ایتالیا انجام گرفت، نشان داد که ارتباط مهمی بین کمبود ویتامین B12 و سرفه‌ های مزمن بی‌ دلیل، وجود دارد. این پژوهش که در کنگره جهانی آلرژی در سازمان جهانی آلرژی ارایه شده تاثیر این یافته جدید را در دنیای آلرژی‌ ها و ایمونولوژی مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. در این تحقیق 302 بیمار مبتلا به سرفه مزمن مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان در این مطالعه به وجود رابطه ی احتمالی بین سرفه‌ های مزمن و کمبود ویتامین B12 پی بردند.

توجه

محققان توصیه می ‌کنند که اگر با کمبود ویتامین B12 مواجه هستید به پزشک مراجعه کرده و از مصرف مکمل ‌های غذایی خودداری کنید، چرا که این مکمل ‌ها نمی ‌توانند میزان کمبود B12 را جبران کنند.

دکتر علیرضا سالک مقدم- سلامتیران

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید