آیا نماز را رها کنیم؟

آیا نماز را رها کنیم؟

در هر حالت که مطابق احکام شرعی متوجه شدیم که نماز باطل شده ادامه نماز وجهی ندارد و باید مجدداً اعاده نماییم.

سوال: در مواردی که نماز باطل می‌شود، آیا باید آن را نیمه کاره رها کرد و یا آنکه باید نماز باطل را به اتمام رسانده و مجدداً نماز را تکرار کرد؟

هرگاه نمازگزار متوجه شود که نمازش مطابق احکام شرعی نبوده و باطل شده است، ادامه نماز وجهی ندارد، بلکه باید نماز را رها کرده و دوباره بخواند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در فرض سۆال باید نماز را رها نماید.

حضرت آیه الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

یعنی همان رها کردن است و لازم نیست آن را تمام کرد.

حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

در فرض بطلان نماز، باید آن را رها کرده و دوباره بخواند.

حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

در هر حالت که مطابق احکام شرعی متوجه شد که نمازش باطل شده ادامه نماز وجهی ندارد و باید مجدداً اعاده نماید و در مثل فرض سۆال نماز باطل شده و باید نماز مجدد خوانده شود.

سوال: اگر جانمازی به کسی هدیه دهیم که شک داریم از پول حلال است، آیا نماز آن شخص باطل است؟

در فرض سۆال نماز او در این جانماز صحیح است و گفتن هم لازم نیست.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

در فرض سۆال باطل نیست.

حضرت آیه الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

محکوم به حلیت است. (یعنی حلال است)

حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

اگر جاهل بوده نمازهای او صحیح است و اگر یقین دارید که از مال حرام بوده باید به او خبر دهید.

حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در صورتی که درآمدهای حلالی هم داشته‌اید، و نمی‌دانید آن جانماز از اموال حرام بوده یا حلال، تصرف در آن برای او اشکال ندارد.

حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

اگر جاهل بوده نماز های او صحیح است و اگر یقین دارید که از مال حرام بوده باید به او خبر دهید.

سوال: نماز خواندن در مکانی که نمی‌دانیم غصبی است، چه حکمی دارد؟

فتوای مراجع تقلید در این‌باره چنین است: اگر نمازگزار در جایى که نمی‌داند غصبى است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، یا در جایى که غصبى بودن آن ‌را فراموش کرده نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است.  (امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج ‌1، ص 484، م 869)

پس بر فرض سۆال، نماز صحیح است.

سوال: چرا به هم زدن نماز گناه است؟

خروج ناگهانی و بدون دلیل از محل ملاقات، توهین به فرد ملاقات شونده است. در همین راستا، هنگامی که ما با تکبیره الإحرام نماز، به ملاقات خدا می‌رویم، شایسته نیست قبل از پایان وقت ملاقات(سلام نماز)، بدون دلیل، صحنه ملاقات را ترک کنیم.

سوال: آیا می‌توان در دو رکعت اول نماز به جای یک سوره، دو یا چند سوره بخوانیم؟

در نماز واجب، خواندن بیش از یک سوره، کراهت دارد و برخی از مراجع (آیه الله سیستانی دام ظله) معتقدند بنابر احتیاط واجب بیش از یک سوره خوانده نشود، اما در نماز مستحبی مانعی ندارد.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
حضرت آیه الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

خواندن بیشتر از یک سوره در یک رکعت از نماز واجب بنابر اقوا جایز، ولى مکروه است، بر خلاف نماز مستحبى که کراهت هم ندارد و احتیاط مستحب آن است که در نماز واجب خواندن بیش از یک سوره را ترک کند.

حضرت آیه الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه، انسان باید اول حمد و بعد از آن سوره و ـ بنابر احتیاط واجب ـ یک سوره تمام بخواند. و سوره «الضحی» و «الم نشرح» و همچنین سوره «فیل» و «لاِیلاف» در نماز ـ بنابر احتیاط واجب ـ یک سوره حساب می‏شود.

حضرت آیه الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

خواندن دو سوره و بیشتر در یک رکعت از نماز فریضه مکروه است، و احتیاط در ترک است.

در نافله مانعی ندارد.

حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

در نماز واجب خواندن بیش از یک سوره کراهت دارد و در نماز مستحبی مانعی ندارد. بلی دو سوره فیل و قریش و نیز والضحی و الم نشرح در نماز واجب حکم یک سوره دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید