سرگردانی بنی ‎اسرائیل و ویژگیهای آنها

سرگردانی بنی ‎اسرائیل و ویژگیهای آنها

پس از هلاکت فرعون و فرعونیان، بنی‎اسرائیل همراه موسی ـ علیه السلام ـ از چنگال آنها نجات یافتند خداوند به بنی‎اسرائیل فرمان داد تا به سرزمین مقدّس فلسطین حرکت کنند و آنجا را محل سکونت خود قرار دهند. موسی ـ علیه السلام ـ فرمان خداوند را به آنها ابلاغ کرد.
بنی‎اسرائیل گفتند: «تا ستمگران (یعنی قوم عمالقه) از فلسطین بیرون نروند، ما به این فرمان عمل نمی‎کنیم و وارد سرزمین فلسطین نمی‎شویم.»
موسی ـ علیه السلام ـ از این سخن، سخت ناراحت شد، و به پیشگاه خداوند شکایت کرد، خداوند بر بنی‎اسرائیل غضب کرد و چنین مقرّر داشت که آنها چهل سال در بیابان (صحرای سینا) سرگردان بمانند.
گروهی از آنان از کار خود، سخت پشیمان شدند، و به درگاه خداوند روی آوردند، خداوند بار دیگر بنی‎اسرائیل را مشمول نعمتهای خود قرار داد که قسمتی از آنها در آیه 57 سوره بقره بازگو شده است آنجا که می‎خوانیم:
«و ابر را بر شما سایبان ساختیم و با مَنّ (شیره مخصوص و لذیذ درختان) و سَلْوی (پرندگان مخصوص شبیه کبوتر) از شما پذیرایی به عمل آوردیم و گفتیم از نعمتهای پاکیزه‎ای که به شما روزی دادیم بخورید.»
آری بنی‎اسرائیل در بیابان خشک و سوزان برای یک مدّت طولانی (چهل سال) نیاز به مواد غذایی کافی داشتند، این مشکل را نیز خداوند برای آنها حل کرد. و یک سایه گوارا همچون سایه ابر، برای آنها تشکیل داد که از آزار تابش سوزان آفتاب در امان بمانند.
از یک‎سو پرندگان از فضاهای دور می‎آمدند، و بنی‎اسرائیل آنها را صید کرده و غذای لذیذ از گوشت آنها تهیه می‎کردند، و از سوی دیگر براثر بارش بارانها، درختانی در بیابان رویید و سبز شد، و دارای صمغ و شیره مخصوصی شدند، و به این ترتیب از گرسنگی و تشنگی نجات یافتند.[1] جوشیدن چشمه آب در بیابان بر اثر ضربه عصای موسی ـ علیه السلام ـ
بنی‎اسرائیل همراه موسی ـ علیه السلام ـ در بیابان خشک و سوزان صحرای سینا همچنان ادامه زندگی می‎دادند، آنها از جهت آب در مضیقه سختی قرار گرفتند، نزد موسی ـ علیه السلام ـ آمده و وضع ناهنجار خود را به او گفتند، و از او استمداد نمودند.
موسی ـ علیه السلام ـ از درگاه خداوند برای قوم خود تقاضای آب کرد، خداوند این تقاضا را قبول نمود و به موسی ـ علیه السلام ـ دستور داد که عصای خود را بر آن سنگ مخصوص که در آن بیابان بود بزند.
موسی ـ علیه السلام ـ عصای خود را بر آن سنگ زد، ناگهان آب از آن جوشید و دوازده چشمه آب (به تعداد قبایل بنی‎اسرائیل که دوازده قبیله بودند) با شدّت و سرعت جاری شد.
موسی ـ علیه السلام ـ طبق فرمان خداوند به بنی‎اسرائیل فرمود: «از روزی‎های الهی بخورید و بیاشامید و در زمین فساد نکنید و موجب گسترش فساد نشوید.»[2] توقّع بیجا
بنی‎اسرائیل در عین آنکه همواره توسّط موسی ـ علیه السلام ـ مشمول مواهب و نعمتهای الهی می‎شدند، ولی از بهانه‎جویی دست نمی‎کشیدند. این بار به آن غذاهای «مَنّ و سَلْوی» (شیره درخت و گوشت پرندگان) اکتفا نکرده نزد موسی ـ علیه السلام ـ آمده و تقاضای غذاهای متنوّع نمودند و چنین گفتند: «ای موسی! از خدای خود بخواه از آنچه از زمین می‎روید از سبزیجات، خیار، سیر، عدس و پیاز برای ما برویاند، ما هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم.»
موسی ـ علیه السلام ـ به آنها گفت: «آیا شما غذای پست‎تر از آنچه خدا به شما داده انتخاب می‎کنید؟ اکنون که چنین است وارد شهر (سرزمین فلسطین) شوید، زیرا آنچه می‎خواهید در آنجا وجود دارد.»[3] ولی آنها که حاضر نبودند با حاکمان جبّار فلسطین جهاد کنند و در این راه سستی می‎کردند، چگونه می‎توانستند وارد سرزمین فلسطین و شام شوند، از این‎رو گرفتار غضب الهی و ذلّت و پریشانی گشتند[4] و چهل سال در بیابان ماندند، این است وضع ذلّت‎بار آنان که در امر جهاد سستی می‎کردند، چنانکه در داستان بعد خاطرنشان می‎شود.
سستی بنی‎اسرائیل در جهاد و ذلّت آنها
حضرت موسی ـ علیه السلام ـ در بیابان سینا به بنی‎اسرائیل گفت: «به سرزمین مقدّس (بیت‎المقدس و شام) که خداوند برای شما مقرّر داشته وارد شوید، و به پشت‎سر خود بازنگردید و عقب‎نشینی نکنید که زیانکار خواهید شد.»
بنی‎اسرائیل گفتند: «ای موسی در آن سرزمین جمعیتی ستمگر (یعنی عمالقه که مردمی جبّار و یاغی بودند) هستند، ما هرگز به آن سرزمین وارد نمی‎شویم تا آنها از آن سرزمین خارج شوند.»[5] این پاسخ بنی‎اسرائیل بیانگر ضعف و سستی آنها در مسأله جهاد است، استعمار فرعونی آن چنان آنها را ذلیل و زبون نموده بود که آنها هرگز حاضر نبودند برای حفظ عزّت خود، با یاغیان بجنگند، و خود را به رنج و زحمت جهاد بیفکنند، آنها حتّی به موسی گفتند:
«فَاِذْهَبْ اَنْتَ و رَبُّکَ فَقاتِلا اِنّا ههُنا قاعِدُونَ؛ تو و پروردگارت بروید و با آنان بجنگید، ما همین جا نشسته‎ایم.»
ولی در میان بنی‎اسرائیل، دو نفر رادمرد که از خدا می‎ترسیدند و خداوند به آنها نعمت عقل و ایمان و شهامت داده بود گفتند: «شما وارد دروازه شهر آنان شوید، هنگامی که وارد شدید پیروز خواهید شد و بر خدا توکّل کنید اگر ایمان دارید.»[6] این دو نفر یوشع بن نون (وصی موسی) و کالب بن یوفنا بودند، مطابق پاره‎ای از روایات، حضرت موسی ـ علیه السلام ـ یوشع را پیشاپیش بنی‎اسرائیل به جنگ عمالقه فرستاد. آنها به فرماندهی یوشع به شهر اَریحا هجوم بردند و با ستمگران آنجا جنگیدند تا بر آنها پیروز شدند. موسی ـ علیه السلام ـ وارد شهر اَریحا شد و پس از مدّتی در آنجا از دنیا رفت.
یوشع جانشین موسی ـ علیه السلام ـ شد و به عنوان یکی از پیامبران، زمام امور بنی‎اسرائیل را به دست گرفت و راه موسی ـ علیه السلام ـ را ادامه داد، و سرانجام بر همه سرزمین شام مسلط شد، و پس از 27 سال زندگی بعد از موسی ـ علیه السلام ـ از دنیا رفت.
در این هنگام کالب بن یوفنا جانشین او شد و زمام رهبری بنی‎اسرائیل را به دست گرفت.[7][1] . سرگردانی چهل سال آنها در بیابان، براثر کوتاهی و گناه خودشان بود که ذلّت را بر جهاد ترجیح دادند، اگر آنها وارد شهر فلسطین می‎شدند و با عمالقه می‎جنگیدند و آن ستمگران را از آنجا بیرون می‎کردند، این گونه گرفتار بیابان نمی‎شدند، گویی لازم بود چهل سال بگذر تا نسل انقلابی جدید روی کار آیند و به جنگ عمالقه بروند، و خود و مردم را از حاکمان زورمند و یاغی نجات دهند.
[2] . بقره، 60.
[3] . بقره، 61.
[4] . اقتباس از آیه 61 بقره.
[5] . مائده، 22 و 21.
[6] . مائده، 24 و 23.
[7] . اقتباس از بحارالانوار، ج 13، ص 374ـ375.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید