استقبال از ‌ماه‌ رمضان در خانه

استقبال از ‌ماه‌ رمضان در خانه

نویسنده:مهدی گردالی

ماه رمضان ماهی پر خیر و برکت است، اما در این ماه کارهای خانه هم بیشتر از ماه‌های دیگر است یا شاید بهتر باشد بگوییم نوع و زمان کارها با کارهایی که در ماه‌های دیگر انجام می‌شود قدری متفاوت است؛ از جمله آماده کردن غذاهایی برای افطار و سحر که هم افراد خانواده آن را دوست داشته باشند و هم ارزش غذایی آنها مناسب باشد.
در بعضی خانه‌ها هم سالمندان و بچه‌های کم‌سن و سالی هستند که روزه نمی‌گیرند و باید برای این افراد صبحانه و نهار هم آماده شود. برخی هم بیمار هستند و باید در این ماه مراقب تغذیه و سلامت آنها هم بود. علاوه بر این، ماه رمضان ماهی است که بعضی شب‌ها سفره پر برکت افطار پذیرای مهمانانی هم هست. پس می‌بینیم که کارها و وظایف خانم خانه در این ماه با سایر روزها و ماه‌ها تفاوت دارد.
البته باز هم همکاری و همراهی اعضای خانواده حرف اول را می‌زند و نباید همه کارها را به عهده یک نفر بگذاریم، پس تمام اهل خانه باید دست به دست هم بدهند و با همکاری و همیاری هم این ماه را به بهترین شکل بگذرانند.
یکی از مهم‌ترین کارها این است که پیش از شروع رمضان، تدارک کارهای این ماه را ببینیم و آنچه را لازم داریم تهیه کنیم؛ مثل خریدن وسایلی که فاسد و خراب نمی‌شود مانند برنج، روغن، حبوبات یا گوشت و مرغ که می‌توانیم آنها را در یخچال و فریزر نگهداری کنیم.
در بعضی خانه‌ها سفره افطار آن قدر رنگین و پر از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مختلف است که افراد بعد از آن نمی‌توانند تحرک داشته باشند. در حالی که باید بدانیم این شیوه افطار کردن برای سلامت افراد خانواده مضر است

افطاری
سفره‌های افطار به طور معمول شامل نان، پنیر، خرما، چای و… است. البته امروزه این سفره‌ها تغییر کرده و رنگ و بویی دیگر گرفته است، اما به هر حال اینها جزو اصلی افطاری است.
یادمان باشد هنگام افطار مراقب باشیم و آن قدر نخوریم که دیگر توان راه رفتن هم نداشته باشیم. بعضی از خانواده‌ها افطار و شام را با فاصله زمانی و در دو وعده مختلف صرف می‌کنند. این افراد هم باید حواسشان را جمع کنند که با پرخوری سبب بروز بیماری و مشکل نشوند.
متاسفانه در بعضی خانه‌ها سفره افطار آن قدر رنگین و پر از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مختلف است که افراد بعد از آن نمی‌توانند تحرک داشته باشند. در حالی که باید بدانیم این شیوه افطار کردن برای سلامت افراد خانواده مضر است؛ دقت کنید در طول روز بیش از 15 ساعت معده شما خالی می‌ماند و با خوردن این همه خوراکی دچار مشکلات گوارشی می‌شوید. بنابراین هیچ وقت در خوردن و آشامیدن افراط نکنید و غذایی سبک برای افطار آماده و مصرف کنید.

افطاری دادن
افطاری دادن سنتی پسندیده و نیکوست که میان خانواده‌های ایرانی هم رایج و متداول است. اما وقتی در این ماه مهمان دارید، از مواد غذایی سبک و مغذی استفاده کنید. بهتر است از گذاشتن چند نوع پلو و خورش سر سفره خودداری کنید. این شیوه علاوه بر ضررهایی که برای همه دارد، باعث خستگی خانم خانه هم می‌شود.
حواستان باشد همان‌طور که از همه انواع مواد غذایی استفاده می‌کنید؛ زیاده‌روی هم نکنید. بعضی افراد فکر می‌کنند بعد از اتمام ماه رمضان و رسیدن عید فطر چند کیلویی وزن کم کرده باشند ولی با تعجب می‌بینند که نه تنها وزن آنها کم نشده بلکه چندین کیلو اضافه وزن هم پیدا کرده اند. این افراد باید به رژیم غذایی خود در ماه رمضان دقت بیشتری کنند. خوردن بیش از حد شیرینی‌جات، مواد غذایی چرب و همچنین بی‌تحرکی باعث اضافه وزن می‌شود.
خوردن سحری را هم فراموش نکنید. در ماه مبارک این وعده غذایی بسیار مهم است ولی در همین وعده هم از خوردن غذاهای پرحجم خودداری کنید. همچنین چون چای باعث دفع آب می‌شود سعی کنید در سحر کمتر چای بنوشید و در صورت مصرف، چای بسیار کمرنگ بنوشید. مصرف برنج، سیب‌زمینی و نان در سحر بسیار مناسب است.
یادتان باشد سحرها کمی زودتر از خواب برخیزید و سحری خود را با آرامش صرف کنید.فراموش نکنید در ساعات افطار تا سحر مایعات زیادی بنوشید تا بدن شما دچار کم آبی نشود. یکی از مهم ترین نکات این است که سعی کنید برای سحری خواب نمانید .می توانید برای اطمینان بیشتر علاوه بر ساعت ، تلفن همراهتان را هم کوک کنید . چون گرفتن روزه بی سحری مخصوصا در این روز ها که زمان روزه داری طولانی است کار دشواری خواهد بود.
ممکن است افراد خانواده و مخصوصا نوجوان ها و آن هایی که تازه روزه گرفتن را تازه شروع کرده اند ، کمی عصبی و کم حوصله شوند ، بهتر است کمی در تعاملاتمان تغییر رفتار دهیم . اگر فرزندمان کم حوصله تر شده است ما صبور تر باشیم.
سعی کنیم هم خودمان و هم همسر و فرزندمان از کارهایی که الزامی ندارد و ایجاد خستگی می کند دوری کنیم و آن ها را به بعد از ماه مبارک موکول کرده و سعی کنیم ماه رمضان را در آرامش طی کنیم
فرزندانتان که سن کم تری دارند را تشویق کنید تا با اشتیاق بهتری روزه بگیرند و سعی کنید فضای معنوی بیشتری بر خانه تان حاکم باشد . از این ماه برای صحبت کردن و نزدیک تر شدن اعضای خانواده استفاده کنید . برای کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند و توان روزه داری ندارند ،بهتر است راهنمایی شان کنید که روزه ی کله گنجشکی بگیرند .تا هم در حال و هوای خانه با شما شرک باشند و هم برای سال های بعد آماده شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید