بر سفره رنگین رمضان(2)

بر سفره رنگین رمضان(2)

نویسنده:سید محمود طاهری

کیمیاگری ماه رمضان
از ویژگی‎های ماه مبارک رمضان، کیمیاگری این ماه است. در این ماه، افزون بر آنکه ثواب عبادت‌ها چند برابر به روزه‎دار باز می‎گرداد، اعمال عادی و روزمره شخص روزه‎دار، رنگ عبادت می‌گیرد. ماه رمضان، از خواب بنده عبادت و از نفس‌های او تسبیح می‌سازد. رسول اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه آخرین جمعه ماه شعبان، درباره ماه رمضان می‎فرماید: «انفاسکم فیه تسبیح و نومکم فیه عباده؛ نفس‌های شما در آن عجل الله تعالی فرجه الشریف ماه]، تسبیح و خواب شما در آن، عبادت است».1
حکیم نظامی گنجه‎ای نیز سروده است:
سنگ بینداز و گهر می‌ستان
خاک زمین می‌ده و زر می‌ستان
آن‌که ترا توشه ره می‎دهد
از تو یکی خواهد و ده می‎دهد
بهتر از این مایه ستانیت نیست
سود کن آخر که زیانی‌ات نیست2
با توجه به همین کیمیاگری ماه رمضان است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
من ادّی فیه فرضاً کان له ثواب من ادّی سبعین فریضه فیما سواه من الشهور و من تلا فیه آیه من القرآن کان له مثل اجر من ختم القرآن فی غیره من الشهور.3
هر که در این ماه نماز واجبی بخواند، پاداشش مانند آن است که در غیر این ماه از ماه‌های دیگر، هفتاد نماز واجب خوانده است و کسی که در این ماه آیه‎ای را تلاوت کند، مانند آن است که در غیر ماه رمضان، قرآنی را ختم کرده است.
ماه رمضان، ماه فراوانی پاداش‌ها و ریزش موهبت‎هاست؛ گویی در این ماه، معیار پاداش‌ها، عبادت‌ها و نماز و روزه روزه‎دار نیست، بلکه معیار، کرم وجود پروردگار است. آشکار است که هر جا پای جود بی‌حساب پروردگار در میان باشد، اندازه‎ای برای آن نمی‎توان تعیین کرد.
غم‌هاش همه شادی، بندش همه آزادی
یک دانه بدو دادی، صد باغ مزید آمد4
یک وفا میآر و می‎بر صد هزار
این چنین را آن‌چنان باید همی5
دانه به انبازی6 شیطان مکار
تا ز یکی هفتصد آید به بار7
خود که یابد این چنین بازار را
که به یک گل می‎خری گلزار را
دانه‎ای را صد درختستان عوض
حبه‎ای را آمدت صد کان عوض8
بر این اساس، خواب در ماه رمضان بوی بیداری می‎دهد؛ چرا که به عبادت پروردگار تبدیل می‎شود. به تعبیر زیبای حافظ، چنین خوابی بِهْ از بیداری است:
سحر که شِمه چشمت به خواب می‎دیدم
زهی مراتب خوابی که بِهْ ز بیداری است9
ماه رمضان، ماه شناخت توانایی‎های معنوی خویش
تا به امروز، اندازه‌گیری حقیقی توانایی‎های آدمی و گستره آن ممکن نبوده است. کارهای شگفت‌‌آوری که در طول تاریخ از آدمی سر زده، نشانه ناپیدا بودن مقدار توانایی اوست. بنابراین، همانگونه که تا کنون چنین کارهایی شگفت‌انگیزی انجام داده است، در آینده نیز کارهای شگفت‎انگیزتری انجام خواهد داد. شیخ محمود شبستری در این باره می‎نویسد:
الله تعالی، از غایت عنایت، هر چه در عالم آفریده است از ظاهر و باطن و معنوی و مادی، بندگان را بر آن مثال آفرید و به هر صفتی که خود موصوف بود، مردم را نیز بدان موصوف گردانید و همچنان که عالم، مسخر امر اوست، تن مردم را مسخر روح گردانید تا مردم از ترکیب اعضا و ترتیب اجزای خود بر عالم معنوی و مادی، مطلع گردند و از دانستن صفات خود، صفات حق‌تعالی را بشناسند.1
شیخ محمود شبستری، در شمارش توانایی‎های انسان، او را صورت حق‌تعالی دانسته که مظهر همه اسم‌های اوست و از آدمی به کسی تعبیر کرده که محل ظهور قدرت و علم و اراده پروردگار است. آنگاه نتیجه می‎گیرد که توانایی و قوّت طبیعی انسان، 10 هزار است، ولی اگر آدمی بخواهد از توانایی ارادی خود استفاده کند، قدرت او بیرون از شماره خواهد بود:
از آن دانسته‎ای تو جمله اسما
که هستی صورت عکس مسمّا2
ظهور قدرت و علم و ارادت
به توست ای بنده صاحب سعادت!
سمیعی و بصیر و حی و گویا
بقا داری نه از خود لیک از آنجا
طبیعی قوت تو ده‎هزار است
ارادی برتر از حصر و شمار است3
بر این اساس، یکی از رسالت‎های ماه مبارک رمضان، یادآوری توانمندی بالای معنوی به روزه‎دار است. انسانی که هرگز نمی‎توانست رنج گرسنگی و تشنگی را تحمل کند، در ماه رمضان ساعت‌ها گرسنه و تشنه می‎ماند و آسیبی نمی‎بیند. او که هیچ‌گاه در خود این توان را نمی‎دید که روزی را بدون صبحانه، نهار و عصرانه به شب برساند، در این ماه، سی روز را بدون خوردن این سه وعده غذا می‎گذرانَد. انسان که خود را ناتوان‎تر از آن می‎دید که سحرگاهان، از بستر گرم و نرم خویش دل بکند و ساعتی را در آن لحظه‎های ملکوتی بیدار بماند، در این ماه به راحتی بیدار می‎شود. چه بسا روزه‎داری به دلیل عادت به سیگار، خود را از ترک سیگار در طول روز، ناتوان می‎دید، ولی اکنون ساعت‌های طولانی بین سحر تا افطار را بدون سیگار پشت سر می‎گذارد. این‌گونه ماه رمضان، توانایی‎های نهفته روزه‎دار را آشکار می‌کند و غیر مستقیم به او می‎آموزد: «تو می‎توانی».
بی‌گمان، کسی که در این یک ماه توانست غرایز خویش را در طول روز کنترل کند و حتی از کارهایی که تا پیش از ماه رمضان بر او حلال و مباح بود، بپرهیزد، پس از ماه رمضان و در ماه‌های دیگر نیز می‎تواند غرایزش را کنترل کند و آنها را زیر سلطه خویش درآورد. ماه مبارک رمضان، انسان را از توانایی‎های معنوی او آگاه می‎کند، بزرگی او را به وی می‎نمایاند و از این رهگذر به او کرامت می‎بخشد.

پی‌نوشت‌ها:

1. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 10، ص 313.
2. کلیات خمسه، ص 54.
3. وسائل الشیعه، ج 10، ص 314.
4. کلیات شمس تبریزی، ص90.
5. همان، ص 876.
6. شراکت.
7. نظامی گنجه‎ای، مخزن الاسرار، تصحیح: محمد آیتی، ص85.
8. مثنوی معنوی، دفتر چهارم، بیت‎های 2611 و 2612.
9. دیوان حافظ، ص 125، غزل 67.
10. شیخ محمود شبستری، مجموعه آثار، به کوشش: دکتر صمد موحد، ص 365.
11. که هستی صورت عکس مسمّا: انسان، عکس حق است و چنآنچه حق، جامع جمیع اسماست، انسان نیز جامع همه است. لاهیجی، شرح گلشن راز، ص 214.
12. شیخ محمود شبستری، گلشن راز، ص27.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید