روزه: مفید برای سلامت قلب و عروق و تناسب اندام

روزه: مفید برای سلامت قلب و عروق و تناسب اندام

روزه گرفتن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را کاهش می‌دهد. روزه میزان هورمون رشد را بالا برده و به حذف چربی‌های اضافه‌ی بدن کمک می‌کند.

پژوهشگران  Intermountain Medical Center Utha روی بیش از 200 نفر که در سلامت کامل بودند بررسی‌هایی انجام دادند. از این شرکت کننده خواسته شد که به مدت 24 ساعت چیزی نخورده و نیاشامند. البته در این پژوهش نوشیدن آب مجاز بوده است.

محققان پارامترهای بیولوژیکی این افراد در این روزها را با روزهایی که تغذیه‌ی عادی داشتند مقایسه کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند میزان کلسترول این افراد در روزهایی که روزه گرفته است در مقایسه با روزهای معمولی بالا می‌رود. البته به عقیده‌ی محققان این افزایش کلسترول به هیچ عنوان نگران کننده نیست.

به گفته‌ی دکتر بنجامین هورن سرپرست اصلی این پژوهش، روزه گرفتن باعث گرسنگی یا استرس می‌شود. در این شرایط هم بدن کلسترول بیشتری آزاد می‌کند. این امر هم باعث می‌شود که بدن از چربی به عنوان منبع سوخت به جای گلوکز استفاده می‌کند. برای همین هم میزان سلول‌های چربی در بدن کاسته می‌شود. زمانی هم که بدن چربی کمتری داشته باشد سلول‌ها کمتر نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهند و خطر ابتلا به دیابت کمتر می‌شود.

روزه گرفتن باعث گرسنگی یا استرس می‌شود. در این شرایط هم بدن

کلسترول بیشتری آزاد می‌کند. این امر هم باعث می‌شود که بدن از چربی

به عنوان منبع سوخت به جای گلوکز استفاده می‌کند. برای همین هم میزان سلول‌های چربی در بدن کاسته می‌شود

از این گذشته روزه گرفتن باعث افزایش سطح هورمون رشد می‌شود. این هورمون یک هورمون «چربی سوز» محسوب می‌شود. این هورمون با روزه گرفتن ترشح می‌شود به خاطر اینکه بدن از آن برای حفظ توده‌ی عضلانی و تنظیم قند خون و میزان هورمون‌های دیگر استفاده می‌کند.

در نهایت اینکه باید بدانید روزه گرفتن میزان تری گلیسیرید (یکی دیگر از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی) را کاهش می‌دهد. البته توجه داشته باشید که این نتایج روی افراد سالم مشاهده شده است. شما اگر مشکل خاصی دارید بهتر است حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید