دیابتی‌های روزه‌دار بخوانند

دیابتی‌های روزه‌دار بخوانند

دیابتی‌هایی که می‌توانند روزه بگیرند نباید هنگام سحر و افطار مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند شله‌زرد و زولبیا و بامیه بخورند.

دکتر اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت گفت: دیابتی‌ها مواد غذایی مانند نان و برنج که قند آن‌ها به مرور به بدن جذب می‌شوند را هنگام سحر و افطار مصرف کنند این در حالی است که مصرف مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند شله‌زرد، حلوا و زولبیا و بامیه در سال‌های اخیر رواج یافته است.

وی درباره روزه‌داری مبتلایان به دیابت گفت: دیابتی‌های نوع 1 و 2 که در حال انسولین درمانی هستند باید برای کنترل قند خون خود چندین بار انسولین تزریق کنند. در این شرایط لازم است به دفعات غذا بخورند در نتیجه آنان نباید روزه بگیرند البته اگر این بیماران تمایل به روزه‌داری دارند باید پس از مشورت با پزشک خود این کار را انجام دهند.

علاوه بر آن تمام دیابتی‌هایی که دچار عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری مانند بیماری‌های چشمی، کلیوی و قلبی و عروقی شده‌اند یا دچار نوسانات قند خون هستند نباید روزه بگیرند.

رجب تأکید کرد: مبتلایان به نوسانات قند خون اگر تمایل به روزه‌داری دارند باید سه ماه پیش از ماه رمضان میزان قند خون خود را کنترل کنند.

رئیس انجمن دیابت افزود: دیابتی‌ها به ویژه دیابتی‌های نوع 2 که با استفاده از داروهای پایین آورنده قند خون یا بدون مصرف دارو، قند خون خود را کنترل می‌کنند، می‌توانند روزه بگیرند البته قند خون آنان نباید به بالای 180 میلی‌گرم درصد برسد. روزه‌داری این دسته از بیماران حتی ممکن است باعث کنترل قند خون آن‌ها شود البته باید این کار را زیر نظر پزشک انجام دهند.

تمام دیابتی‌هایی که دچار عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری مانند

بیماری‌های چشمی، کلیوی و قلبی و عروقی شده‌اند یا دچار نوسانات

قند خون هستند نباید روزه بگیرند

رجب در پایان گفت: با توجه به آن که در ماه مبارک رمضان یک سوم از غذای روزانه حذف می‌شود دیابتی‌هایی که می‌توانند روزه بگیرند، می‌توانند زیر نظر پزشک میزان داروی خود را کاهش دهند. لازم است قند خون این افراد قبل از افطار و سحر زیر 120 و دو ساعت بعد از افطار در حدود 160 باشد و بین ساعت 13 تا 15 کمتر از 70 نباشد.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید