بخور نخورهای ماه رمضان

بخور نخورهای ماه رمضان

بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری چربی به عنوان ذخیره انرژی در نقاط مختلف ذخیره می‌کند و اگر این چربی‌ها به مدت طولانی، در بدن باقی بمانند می‌توانند به شکل فشرده درآیند و احتمال مورد استفاده قرار گرفتن آنها در بدن، کمتر می شود.

بنابراین روزه‌داری حتی در کسانی که لاغر یا دارای وزن طبیعی هستند، به بدن این فرصت را می‌دهد تا این چربی‌های قدیمی را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه‌داری، به جای آنها چربی تازه جایگزین شود.

همچنین در این ماه، برای افرادی که چربی بیش از حدی را در بدن خود ذخیره کرده اند، فرصت مغتنمی فراهم می‌شود تا مقداری از آنها را برای تولید انرژی به مصرف برسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.

دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه در گفتگو با «جام‌جم»، درباره ی بخور و نخورهای ماه مبارک رمضان می‌گوید: بسیاری از افراد با فرارسیدن ماه رمضان، سوالات فراوانی در خصوص نحوه تناول غذا در وعده‌های سحر و افطار برایشان پیش می‌آید که با حرف‌های ضد و نقیضی که از اطراف به گوششان می‌رسد، سرگردان می‌مانند که بالاخره چطور و چگونه باید روزه خود را افطار کنند و در سحرگاه بایستی چه غذاهایی را مصرف کنند.

وی با اعلام این موضوع در ادامه یادآور می‌شود: بهتر است در وعده سحر، غذاهایی سبک و حتی‌الامکان کم‌چرب همچون نان، پنیر، طالبی و … خورد، ولی باید خاطرنشان کرد که خوردن غذاهای حاضری برای کودکان خوب نیست و نمی‌تواند انرژی روزانه ی آنها را تامین کند. پس بهتر است در وعده سحر آنها غذاهای کم چربی همچون برنج و خورش نیز جای گیرد.

این متخصص تغذیه عنوان می‌کند: غذاهای پرچرب می‌توانند در طول روز باعث تشنگی افراد شوند. به همین دلیل خوردن «کله‌پاچه و غذاهای سرخ شده» اصولا توصیه نمی‌شود و لازم است به جای این نوع غذاها، در وعده سحر از سبزیجات و ماست استفاده کرد تا زمان گرسنگی به تعویق بیفتد.
چگونه روزه خود را افطار کنیم؟

آش و سوپ رقیق و حلیمی که در آنها از مقدار کمی سرخ‌کردنی استفاده شده باشد، بهترین غذا برای افطار است. دکتر درستی با اشاره به این مطلب اظهار می‌کند: بهتر است روزه‌داران پس از صرف آب جوش و خرما، خوردن شیر گرم و مقداری نان به همراه پنیر و سبزی را فراموش نکنند.

وی در خصوص روزه‌داری در ماه‌های تابستان می‌افزاید: از آنجا که در ایام تابستان اذان مغرب دیر داده می‌شود (طول شب ها کوتاه است)، بهتر است روزه‌داران عزیز بلافاصله پس از صرف افطاری سبک، اقدام به صرف شام خود که حاوی برنج، خورش، سالاد و ماست است، کنند (یعنی افطار و شام خود را یکجا بخورند) و تا هنگام خواب از نوشیدن 2 لیوان چای کم رنگ، یک لیوان شیر، کمی بیسکویت، خرما و میوه دریغ نکنند.

دکتر درستی در ادامه ابراز می‌کند: روزه‌داران بایستی توجه داشته باشند که نحوه صرف افطار در فصول سرد سال تغییر می‌کند و روزه‌داران پس از صرف افطاری سبک (نان، پنیر، سبزی و…) بعد از اذان مغرب در ساعات 17 تا 18، بایستی در ساعات 20 تا 21 اقدام به صرف وعده شام کنند (یعنی افطار و شام خود را جدا از هم بخورند).
روزه‌داری در کودکان

وی متذکر می‌شود: در ایام روزه‌داری باید به تغذیه کودکان 9 تا 12 ساله و نوجوانان بین 13 تا 18 ساله توجه خاصی شود، زیرا دریافت ناکافی مواد غذایی می‌تواند به رشد و نمو آنها، لطمات جبران‌ناپذیری وارد کند.

نوجوانانی که دچار وقفه در رشد شوند، گاها با کوتاه ماندن قد ، لاغری یا چاقی بیمارگونه مواجه می‌شوند؛ ولی متاسفانه اختلالاتی که در اثر توقف رشد در ساختمان دستگاه‌های بدنی آنها اتفاق می‌افتد، منجر به ضعف و دردهای بدنی (به ویژه سردردهای مزمن)‌، بیماری‌های زنان ، سقط و زایمان زودرس ، مرده‌زایی، خونریزی‌های غیرطبیعی و … می‌شود، لذا ساده‌اندیشی و بی‌توجهی به وضع تغذیه کودکان و خردسالان به هیچ وجه جایز نیست.

دکتر درستی خاطرنشان می‌کند: بنابراین به دختران 9 تا 12 ساله و همچنین نوجوانانی که در معرض کمترین خطر سوءتغذیه قرار دارند و به تمام بیماران و حتی افراد به ظاهر سالمی که روزه‌داری منجر به بروز علائم شدید بدنی از جمله ضعف فراوان در آنها می‌شود، توصیه می‌شود با مشورت متخصص تغذیه و متخصصان ، اقدام به روزه‌داری کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید