در تابستان حتما سحری بخورید

در تابستان حتما سحری بخورید

علی شمس نورایی متخصص تغذیه گفت: حذف وعده سحری برای سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌ داری در فصل تابستان، به همه روزه ‌داران توصیه می ‌شود که حتماً سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

وی گفت: با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌ داری در فصل تابستان که حدود 14تا 15 ساعت طول می کشد، مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می ‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه ی روزه‌ داران را تأمین کرده و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش دهد.

این متخصص تغذیه افزود: توصیه می ‌شود در برنامه سحری روزه ‌داران از یک برنامه غذایی کامل و مناسب که حاوی پروتئین کافی، کربوهیدرات و چربی متناسب باشد استفاده کنند، یعنی برنامه غذایی سحر بهتر است شبیه یک وعده غذایی ناهار باشد.

شمس نورایی اضافه کرد: بهتر است در وعده غذایی سحر از خوردن غذاهای چرب و خشک مانند کوکوسبزی و کوکوسیب‌زمینی ، کتلت، گوشت‌های سرخ شده، ماهی سرخ شده، فست فودها، سوسیس و کالباس ، غذاهای ادویه ‌دار و انواع سس‌ها پرهیز شود که این غذاها باعث عطش زیاد، احساس ترش کردن غذا و سوزش معده در طول روز می ‌شوند.

وی گفت: بهترین غذاها در وعده سحر غذاهای آب پز و بخارپز، برنج و خورش ‌های کم چرب است. روزه داران لازم است در سحر مایعات مثل آب، چای کم رنگ و آب میوه مصرف کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: نخوردن سحری ممکن است اثرات مفید روزه را از بین ببرد، چون باعث تامین نشدن نیازهای تغذیه‌ ای ضروری روزه ‌دار می ‌شود و در نتیجه بدن او به سوخت ناقص چربی ‌ها متوسل می ‌شود و سوخت ناقص چربی ‌ها در بدن ترکیبات کتونی را به وجود می آورد که نتیجه آن بوی بد دهان روزه ‌دار است.

شمس نورایی افزود: عوارض دیگر مصرف نکردن سحری شامل سردردها ، دردهای عضلانی، بی حالی مفرط ناشی از افت قند خون، کاهش یادگیری ، بی حوصلگی و خستگی است، بنابراین حتما به روزه داران توصیه می‌ شود که برای خوردن سحری بیدار شوند.
پُرخوری در زمان افطار باعث بی حالی می‌ شود

وی افزود: پرخوری در زمان افطار سیستم عصبی به نام پاراسمپاتیک را تحریک کرده و منجر به بی حالی شدید و حتی غش می ‌شود.

فاصله بین افطار تا سحر بهترین زمان برای مصرف مایعات مثل آب، چای، آب میوه‌ های طبیعی ، میوه و تنقلات سالم مثل بادام، پسته و گردو است.

این متخصص تغذیه افزود: خوردن زولبیا، بامیه و سایر شیرینی ‌ها، فایده ‌ای جز چاقی، اضافه وزن و ابتلا به افزایش بی ‌رویه قند و چربی ‌های خون ندارد و توصیه می ‌شود از مصرف بی رویه این شیرینی ‌ها در برنامه افطاری و پس از افطار پرهیز شود.
فارس

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید