تنظیم برنامه غذایی ماه رمضان

تنظیم برنامه غذایی ماه رمضان

دفعات غذا خوردن برای سلامت انسان ها اهمیت خاصی دارد. توصیه می شود در برنامه غذایی عادی و روزمره از غذاهای پرحجم و دارای مقدار فراوان پروتئین (مانند گوشت) در وسط روز و به عنوان ناهار استفاده شود و در وعده های صبحانه و شام غذاهای سبک استفاده شود. داشتن میان وعده در صبح و عصر نیز برای تنظیم اشتها و سوخت و ساز توصیه می شود.

ولی این برنامه طی ایام روزه داری کمی متفاوت است و رعایت دفعات غذا خوردن جهت حفظ سلامتی الزامی است.

هنگام روزه داری در ایام خنک و سرد سال که شب ها طولانی هستند، می توان دو وعده غذا و دو میان وعده داشت. در این شب ها بهتر است افطار با یک غذای سبک مثل نان و پنیر و گردو و سبزی و همچنین شیر ولرم یا گرم به همراه خرما شروع شده و پس از 2 تا 3 ساعت (بر حسب احساس گرسنگی در فرد) شام میل شود. شام ایام روزه داری شبیه ناهار غیر از ایام روزه داری (البته کمی سبک تر) است. می توان در فاصله شام تا سحری از میان وعده های سبک مانند میوه و نوشیدنی های سالم استفاده کرد.

در روزهای گرم و بلند سال که فاصله سحری و افطاری زیاد و برعکس فاصله افطار تا خواب کوتاه است، نحوه رعایت فواصل غذایی کمی متفاوت است. توصیه می شود در این شرایط دو وعده غذای اصلی (سحری و افطاری) و یک میان وعده (از میان انواع میوه ها و نوشیدنی ها) تا قبل از خواب داشته باشید.

نوشیدن آب در تمام ساعات بین افطاری و سحری، به مقدار زیاد و با دمای مناسب توصیه می شود.

مصرف سبزی های تازه یا میوه در سحر و فاصله افطار تا خواب حتما لازم است.

سعی کنید کمی زودتر جهت صرف سحری از خواب بیدار شده و برای چیدن سفره سحری کمک کنید (این کار باعث افزایش اشتها در افراد بی اشتها می شود).
چگونه تشنگی را کاهش دهیم؟

سرکشیدن آب زیاد بین غذای سحری، به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه است، چون باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می شود. ولی خوردن میوه در هنگام سحر، علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، باعث رفع مشکل یبوست هم می شود.

توصیه می شود جهت تامین آب لازم از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، حداقل شش لیوان آب بنوشید. توجه داشته باشد که از خوردن چای پررنگ، قهوه و کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب (به علت مدر بودن) می شوند (به خصوص در سحری) پرهیز کنید.

ماهنامه دنیای سلامت- شماره 14

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید