فشارخونم بالاست، روزه بگیرم یا نه؟

فشارخونم بالاست، روزه بگیرم یا نه؟

در زمان گرسنگی آدرنالین خون افزایش یافته که این امر موجب کاهش قند و افزایش فشار خون می‌شود و به همین علت توصیه می‌شود بیمارانی که فشار خون بالا و کنترل نشده‌ای دارند، از روزه گرفتن خودداری کنند.

دکتر جعفر نوابی، متخصص داخلی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مورد روزه داری در بیماران مبتلا به پرفشاری خون بیان می کند:

«تجربه نشان می‌دهد افراد مبتلا به فشار خون بالا، در زمان روزه‌داری با افزایش فشارخون مواجه می‌شوند، لذا این افراد تا حد امکان از روزه گرفتن اجتناب کنند.

با توجه به واجب بودن فریضه روزه‌داری در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود این بیماران قبل از گرفتن روزه، حتما با پزشک معالج خود مشورت کرده و در صورتی که روزه‌داری برای آنها خطرناک است، از این کار خودداری کنند.

در زمان گرسنگی آدرنالین خون افزایش یافته که این امر موجب کاهش قند و افزایش فشار خون می‌شود و به همین علت توصیه می‌شود بیمارانی که فشار خون بالا و کنترل نشده‌ای دارند، از روزه گرفتن اجتناب کنند.

چنانچه بیماری اصرار بر گرفتن روزه دارد و پزشک گرفتن روزه را برای اومجاز دانست، باید ابتدا دو سه روز، روزه گرفته و سپس فشار خون خود را کنترل کند و در صورت افزایش فشار خون، باید از روزه گرفتن خودداری کند.

در صورتی که بیماران مبتلا به فشار خون بالا، در زمان روزه‌داری فشار خون کنترل شده‌ای داشتند، باید برخی نکات تغذیه‌ای را در زمان روزه‌داری رعایت کنند.

این دسته از بیماران باید به طور جدی، از مصرف غذاهای شور و چرب خودداری کرده، سعی کنند به هیچ عنوان عصبی نشوند و به میزان کافی از افطار تا سحر آب و مایعات بنوشند.»
اگر فشار خونتان با مصرف دارو تحت کنترل است، با کمی تغییر در مصرف داروها با نظر پزشک متخصص می توانید با احتیاط روزه بگیرید

دکتر ارشمیدس صنعتی ، متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره روزه گرفتن افراد مبتلا به فشار خون بالا می گوید:
«گروهی از بیماران که فشارخون های کنترل نشده دارند، نباید روزه بگیرند.

هر گونه تغییری در حجم خون و شرایط جسمی فرد، به عدم تعادل آب و الکترولیت ها در خون و برهم خوردن فشارخون منتهی می شود و این بیماران منع روزه داری دارند.»

دکتر علی فرخانی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز در این باره می گوید:
«روزه داری برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا قدری متفاوت از بیماری دیابت است.

فشار خون بر خلاف قند خون، نوسانات بیشتری در بدن بیماران دارد، چراکه تابع شرایط متفاوتی است که می تواند سریعا فشار خون بیمار را بالا یا پایین بیاورد.

اما این به آن معنا نیست که این بیماران به هیچ وجه نمی توانند روزه بگیرند؛ آن هم به دلیل نسل جدید داروهای ضد فشار خونی است که این روزها در بازار دارویی کشورمان وجود دارد و بیمار را قادر می سازد که تنها روزی دو بار یا در بعضی موارد روزی یک بار آنها را میل کند که طبیعتا بیمار را قادر می سازد که روزه خود را بگیرد.

اما به هر حال وضعیت بیمار مبتلا به فشار خون بالا از این نظر که بیماری اش تحت کنترل است یا نه، برای تصمیم گیری در مورد روزه داری اش از اهمیت زیادی برخوردار است.

به این معنا که اگر شما بیماری هستید که فشار خونتان با وجود مصرف دارو، تحت کنترل نیست و فشارهایی بالاتر از 150 روی 95 دارید، به هیچ وجه مجاز به روزه داری نیستید.

بیمارانی که علاوه بر فشار خون بالا، دیابت نیز دارند، در معرض خطر بالاتر و به تبع آن ممنوعیت بیشتری برای روزه داری هستند.

اما اگر فشار خونتان با مصرف دارو تحت کنترل است، با کمی تغییر در مصرف داروها با نظر پزشک متخصص می توانید با احتیاط روزه بگیرید.»

منابع:
ایسنا
طب وب
وب سایت دکتر علی فرخانی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید