آیت الله مکارم شیرازی: مهم ترین مشکل دنیای امروز بد اخلاقی است/ روزه گرفتن سبب زدودن زنگارهای دل می شود

آیت الله مکارم شیرازی: مهم ترین مشکل دنیای امروز بد اخلاقی است/ روزه گرفتن سبب زدودن زنگارهای دل می شود

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پنج شنبه شب در نخستین برنامه سخنرانی از سلسله سخنرانی های شب های ماه مبارک رمضان که با موضوع شرح دعای مکارم الاخلاق از شبکه سوم سیما پخش شد، گفت: در این برنامه ها مسائل اخلاق اسلامی و انسانی بر اساس دعای بیستم صحیفه مطرح می شود.

وی افزود: این دعا 30 فصل دارد که 13 فصل از آن در سال های گذشته بیان شده است، در این ماه مبارک فصل چهاردهم این دعا برای مردم بیان می شود؛ تمام فصول این دعا در معنا استقلال دارند که اگر انسان فصول سابقه را نشنیده باشد هر فصل برای آنها تازگی دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دعای مکارم الاخلاق جامع ترین بیان برای اخلاق اسلامی و انسانی است، اظهار داشت: اگر این دستورات در جامعه بشری پیاده شود قطعا آن جامعه رنگ و آب دیگری پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: می دانیم که مشکل مهم دنیای امروز مشکل اخلاق است، بد اخلاقی ها در زمینه های گوناگون سبب انواع نابسامانی ها شده است؛ مشکل از هم پاشیدن خانواده ها، نزاع های گروه های گوناگون در جامعه و به وجود آمدن جنگ ها و خونریزی ها از بد اخلاقی است.

این مرجع تقلید با بیان این که اگر مشکلات اخلاقی را برطرف سازیم مشکلات جامعه بشری از بین خواهد رفت، ابراز داشت: البته این مسأله یک آرزو است اما هرکس به هر اندازه که توانایی دارد باید از خود آغاز کند و از کلام امام سجاد(ع) در مکارم الاخلاق استفاده کند.

وی عنوان کرد: می دانیم در زندگی بشری آلودگی هایی خواه یا نا خواه پیش می آید، به ویژه در در زمان حاضر آلودگی ها از طریق اینترنت ها، رسانه ها، ماهواره ها و اجتماعات و مجالس آلوده، کتاب ها و نوشته های آلوده و انواع منابع آلوده انتقال پیدا می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این آلودگی ها بر روح، جان و قلب انسان زنگار می گذارد، خاطرنشان کرد: باید وسیله ای باشد که زنگارها شسته شود، یکی از فلسفه های عبادات اسلامی شستن این زنگارها است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در روایات اسلامی درباره نماز آمده است که نماز همانند نهر آب زلالی است که بر در خانه انسان وجود دارد و انسان در طول شبانه روز 5 بار خود را در این نهر شست وشو می دهد تا آلودگی های روحی و جسمی را از بین  ببرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگر زنگارها روی هم متراکم شود قلب و روح انسان می میرد و انسان برای همیشه از صف سعادتمندان خارج می شود، گفت: زمانی که به وسیله عبادت زنگارها شسته شود روح انسان به حالت سابق بر می گردد و انسان در مسیر سعادت پیش می رود.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره قرآن افزود: حضرت می فرمایند بهار دل ها در قرآن بوده و سرچشمه علم و دانش است، غیر از قرآن چیزی نمی تواند سبب صیقل دادن قلب انسان شود؛ آلودگی های در طول سال به وسیله قرائت و تدبر در قرآن بر طرف می شود.

این مرجع تقلید با بیان این که یکی از آثار و برکات روزه های ماه مبارک رمضان زدودن زنگارها و صیقل دادن روح و جان آدمی است، اظهار داشت: امام سجاد(ع) در یکی دیگر از دعاهای صحیفه سجادیه از روزه به عنوان طهور یاد می کند.

وی ادامه داد: در لغت عرب طهور به چیزی گفته می شود که پاک و پاک کننده است، آلودگی هایی که بر روح و جان انسان نشسته به وسیله روزه برطرف می شود؛ امام باقر(ع) می فرمایند روزه و زیارت خانه خدا آرامش بخش دل ها است، اگر دل صاف شود و ارتباط با خدا داشته باشد آرام می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) درباره روزه ابراز داشت: حضرت فرمودند بر شما باد که روزه بگیرید که روزه رگ های بدن انسان را پاک می کند، رسوباتی که در طول سال بر جدار رگ ها می نشیند به وسیله روزه پاک می شود؛ روزه روح تکبر و خودخواهی را از انسان می برد.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) فرمود بالاترین جهاد روزه گرفتن در تابستان و گرما است؛ بنابراین عزیزان بدانند اگر گرمای هوا بر آنها فشار می آورد در حال انجام دادن بالاترین جهادها بوده و این در نامه اعمال آن ها ثبت خواهد شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید