تاثیر روزه بر مشکلات چشمی

تاثیر روزه بر مشکلات چشمی

روزه‌داری در بیماران چشمی که دچار بیماری‌های سیستمیک همچون دیابت و فشار خون بالا هستند، مشکل‌ساز است، زیرا این بیماران باید مدام با مصرف دارو و رعایت رژیم غذایی خاص بیماری خود را کنترل کنند. در هر صورت باید تحت نظر پزشک معالج خود روزه بگیرید.

روزه داری و ضعیف شدن چشم

ضعیف شدن چشم وراثتی است و عیوب انکساری چشم (دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگاماتیسم) به صورت ارثی و ژنتیکی به نسل بعدی منتقل می‌شود و تغییرات آن هم متاثر از خواص ارثی است.

با روزه گرفتن بافت‌های بدن چند ساعت در طول روز از مواد غذایی محروم می‌شوند که این محرومیت شامل بافت چشم هم می‌شود، ولی این مساله به هیچ عنوان موجب ضعیف شدن چشم یا افزایش نمره عینک نمی‌شود.

در حین روزه‌داری، گلوکز (قند خون) سریع‌تر در بدن مصرف می‌شود که کاهش عمومی قند خون را درپی دارد و این مساله ممکن است موجب سیاهی رفتن چشم و یا ایجاد سرگیجه شود که هیچکدام دلیل بر افزایش نمره چشم نیست.

روزه داری و آب سیاه چشم

بیمارانی که در حال درمان بیماری چشمی آب سیاه (گلوکوم) هستند، باید در خصوص روزه‌داری با پزشک خود مشورت کنند، چرا که روزه‌داری در دوره درمان این بیماری به بروز مشکلاتی همچون آسیب عصب بینایی منجر خواهد شد.

این بیماران فشار داخل چشمشان بالاست و اگر روزه بگیرند، در هنگام افطار که مایعات می‌نوشند و به اصطلاح روزه را افطار می‌کنند، ناگهان فشار مضاعفی وارد چشم می‌شود که خطرناک است. اگر سن این افراد بالا باشد و مشکلاتی چون بیماری‌های عروقی و اختلال در انعقاد خون داشته باشند، امکان دارد این مشکل جدی‌تر و مساله‌ساز شود.

عصب بینایی که در ته کره‌چشم ما قرار دارد، خیلی به بالا رفتن فشار چشم حساس است و هر گونه تغییر در غلظت خون و مایعات بدن، تغذیه یک میلیون رشته عصبی را که در فضای کوچک ته چشم قرار دارند مختل می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد.

روزه داری و شماره عینک بالا

در اغلب افراد نزدیک‌بین با شماره عینک 6 به بالا، پرده چشم نازک است، بنابراین روزه‌داری باعث ایجاد خطراتی همچون کاهش حجم زجاجیه، جمع‌شدگی و کشش پرده چشم در آن‌ها می‌شود.

تغذیه عصب بینایی در افراد مبتلا به نزدیک بینی شدید،‌ در اثر روزه‌داری مختل می‌شود. به همین دلیل، متخصصان چشم به این افراد توصیه می‌کنند روزه نگیرند.
تاری دید در برخی از افراد روزه دار (به خصوص در اواخر روز) هیچ ارتباطی به عیوب انکساری چشم ندارد و عموما به دلیل کم خونی، کاهش قند خون، افت فشار خون و یا ناشی از اختلالات خون رسانی به چشم و مغز ایجاد می‌شود

روزه داری و دیگر مشکلات چشمی

روزه گرفتن در بیماران مبتلا به مشکلات چشمی مانند تنبلی چشم، آب مروارید، عیوب انکساری و پیر چشمی، مشکلی برای آنان ایجاد نخواهد کرد.

اما، در بیماران مبتلا به آب سیاه چشم، دیابت و افرادی که اعمال جراحی چشمی خاص انجام داده‌اند حتما باید برای گرفتن روزه با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

منابع:

انجمن اپتومتری خراسان – دکتر محمود اثنی عشری اپتومتریست

ایران سلامت – دکتر ایرج احدزادگان، استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران- دکتر علی عبداللهی ، جراح و فوق تخصص شبکیه چشم- دکتر«علیرضا غفاریه»، متخصص چشم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید