گیلاس و نکاتی در مورد آن

گیلاس و نکاتی در مورد آن

گیلاس سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بوده، از این رو روند پیری را به تأخیر می‌اندازد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه 6 عدد گیلاس می‌تواند جایگزین خوبی به منظور کنترل و درد ناشی از تورم بیماران باشد.

گیلاس؛ میوه کوچک تابستانی، بسیار خوشمزه، مفید، آبدار کروی با دمی بلند و یا کوتاه بوده و دارای گوشت لطیف، ترد و شیرین به رنگ‌های مختلف از زرد تا قرمز پر رنگ با هسته‌ای گرد و سفت است.

درخت خزان پذیر و برگ‌ریز گیلاس، با نام علمی ” Cerasus avium “، بدون خار، با ارتفاع کوتاه، شاخه‌های صاف بدون خار و قرمز رنگ مایل به قهوه‌ای، برگ‌های سبز تقریباً درشت لبه‌دار و دارای میوه گوشت‌دار با گونه‌های متعدد است که تقریباً در تمام کشورهای جهان آن را می‌شناسند و احتمالاً بومی منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر است و در زمان‌های قدیم به اروپا برده شده است.

خواص دارویی گیلاس

* گیلاس سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بوده، از این رو روند پیری را به تأخیر می‌اندازد.

* احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. گیلاس به دلیل این که سرشار از منیزیم و پتاسیم است برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

* فلاوونوئیدهای موجود در گیلاس، از ایجاد هر گونه آسیب توسط رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کنند.

* درمان مناسبی برای آرتریت، رماتیسم، واریس و دردهای مفصلی است.

* از گیلاس می‌توان به عنوان ماسک زیبایی استفاده کرد و چین و چروک‌های پوست را کاهش داد.

* برای کلیه‌ها مفید است و به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

* سوخت ساز بدن را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند.

* سیستم اعصاب را تسکین داده و با تولید هورمون شادی در بدن، احساس بهتری را در ما ایجاد می‌کند.

گیلاس سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بوده، از این رو روند پیری را به

تأخیر می‌اندازد

* دارای چربی کم و فیبر زیاد است و برای تصفیه خون در سیستم گوارشی بسیار مفید است.

* برای کارکرد منظم قلب، روده و معده نیز بسیار مفید است.

* قوای فکری را تقویت می‌کند.

* افرادی که زیاد گوشت استفاده می‌کنند و خون آن‌ها اسیدی است می‌توانند از گیلاس استفاده کنند به دلیل اینکه خون را قلیایی می‌کند.

* برای کاهش وزن مفید است.

* دارای مقدار فراوانی ویتامین C است.

* چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است و کلسترول ندارد.

* گیلاس شیرین اگر چه ملین خوبی است و یبوست را از بین می‌برد اما به دلیل داشتن طبیعتی سرد مصرف زیاد آن باعث نفخ معده می‌شود.

گیلاس مانند مسکن عمل می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه 6 عدد گیلاس می‌تواند جایگزین خوبی به منظور کنترل و درد ناشی از تورم بیماران باشد.

بیماران مبتلا به نقرس و آرتریت که درد زیادی را تحمل می‌کنند می‌توانند به جای این‌که مسکن مصرف کنند حداقل برای یک دوره 30 روزه روزانه 6 عدد گیلاس مصرف کنند.

بررسی‌ها نشان داده مصرف گیلاس سطح اسید اوریک خون را تنظیم کرده و موجب کاهش درد و جلوگیری از عود در بیماران مبتلا به نقرس می‌شود.

گیلاس با جلوگیری از تورم و التهاب مفاصل درد بیماران مبتلا به آرتریت را نیز کاهش می‌دهد.

چندین شرکت داروسازی بزرگ نتایج تحقیقات فوق را تایید کرده‌اند و قرار است به زودی از گیلاس دارویی ساخته شود که طبیعی بوده و عوارض ناشی از داروهای مسکن شیمیایی را نداشته باشد.

سیستم اعصاب را تسکین داده و با تولید هورمون شادی در بدن، احساس

بهتری را در ما ایجاد می‌کند

بیماران باید توجه داشته باشند که بدون مشورت با پزشک داروهای خود را قطع نکنند اما یک دوره یک ماهه روزانه شش عدد گیلاس مصرف نمایند و نتیجه را با پزشک در میان بگذارند تا در مورد تغییر دوز داروهای مصرف آن‌ها تصمیم بگیرد.

آلبالو و گیلاس برای کودکان زیر 3 سال ممنوع

مصرف میوه‌های ملین در کودکان می‌تواند باعث ایجاد مشکل در هضم دستگاه گوارش آن‌ها شده و او را با مشکلات بعدی مواجه کند.

دکتر سیدعلی کشاورز، استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: با توجه به حساس بودن دستگاه گوارش کودکان، مصرف میوه‌های ملین مانند گیلاس، آلبالو و گوجه سبز توسط کودکان زیر 3 سال خطر مسمومیت و ایجاد اسهال می‌کند.

چیدن میوه‌ها به صورت نارس و زودهنگام به خصوص در میوه‌هایی چون گوجه سبز، چغاله بادام و سم پاشی زیاد آن‌ها که باعث آلودگی بیشتر میوه می‌شود، امکان هضم آن را در دستگاه گوارش کودک مشکل‌تر می‌کند که با رشد بیشتر میوه و حرارت خورشید و شستشوی تدریجی سم با آب بارندگی و آبیاری، سطح تماس سم با میوه کمتر می‌شود که این امر در میوه‌هایی که به صورت رسیده مصرف می‌شوند و ملین نیستند، به چشم می‌خورد.

به گفته این استاد تغذیه، در صورت بروز مسمومیت در اثر مصرف این نوع میوه‌ها در کودک، بهتر است تا دو روز هیچ نوع میوه‌ای به وی داده نشود و در صورت شدت مسمومیت از سرم های خوراکی و در نهایت سرم های تزریقی استفاده شود.

مصرف میوه‌ها به ویژه میوه‌هایی چون آلبالو و گیلاس که سرشار از ویتامین‌ها بوده و پیش ساز ویتامین A می‌باشد برای بدن بسیار مفید بوده و برای جبران کمبود آن می‌توان از آب چنین میوه‌هایی برای کودکان استفاده کرد.

منابع:

همشهری

جام جم

ایسنا

فارس

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید