چه کسانی به مبارزه مسلحانه با امام زمان(عج) می‌پردازند!؟

چه کسانی به مبارزه مسلحانه با امام زمان(عج) می‌پردازند!؟

امام باقر(ع) می‌فرمایند: وقتی قائم(عج) قیام کرد، ۱۰ هزار نفر از فرقه «بتریه» مردم کوفه بر ضد حضرت خروج می‌کنند و می‌گویند: برگرد به آنجایی که آمده‌ای؛ ما به فرزندان فاطمه نیازی نداریم!

یکی از سؤالاتی که در باره موضوع انتظار مطرح می‌شود این است که چه کسانی مقابل حضرت ایستاده و با ایشان به مبارزه مسلحانه برمی‌خیزند؟

جمعی از محققان مرکز تخصصی مهدویت در کتاب «آفتاب مهر» پاسخ این سؤال را چنین بیان می‌کنند:

عصر ظهور، آموزه مهدویت مورد استقبال عمومی قرار می‌گیرد. بسیاری از مردم با امام مهدی (عج) و حقیقت دعوت و قیام او آشنا شده، به او می‌پیوندند؛ هر چند گروه‌هایی نیز به مقابله با حضرت برمی‌خیزند. بررسی روایات به تقابل تعدادی اندک از مهدی ستیزان و امام گریزان اشاره می‌کند، از جمله:

1. برخی فرق انحرافی

تفکر انحرافی بعضی افراد، موجب فاصله گرفتن از امامت شده، ستیز ایشان با مهدویت را در پی خواهد داشت. در روایتی از امام باقر (ع) آمده است:

وقتی قائم (عج) قیام کرد، در کوفه حدود ده هزار نفر از فرقه بتریه (شاخه‌ای از زیدیه) بر ضد حضرت خروج کرده، می‌گویند: برگرد به آنجایی که آمده‌ای ما به فرزندان فاطمه نیازی نداریم. همه آنها به دست حضرت به هلاکت می‌رسند.

2. لشکر سفیانی

سفیانی، سوریه و عراق را تحت سیطره خود قرار می‌دهد و هنگام ظهور به مبارزه با حضرت می‌پردازد. اینان مخالفان جدی دین و آرامش مردم هستند و در ایام سلطه خود، عده زیادی را از بین می‌برند. در حدیثی از امام باقر (ع) آمده است:

وقتی قائم ظهور می‌کند، حضرت حرکت می‌کند؛ در حالی که با دشمنان می‌جنگند تا به سرزمین بیداء می‌رسد که دو گروه از لشکریان سفیانی مقابل حضرت قرار می‌گیرند … .

3. گروه‌هایی از اهل کتاب

مسیحیان و یهودیان، هنگام ظهور، ابتدا مقابل حضرت صف‌آرایی کرده، آماده جنگ می‌شوند، ولی نزول حضرت عیسی (ع) و نماز خواندن ایشان پشت‌سر امام مهدی (عج) و نیز آشکار شدن الواح اصلی تورات، توسط امام زمان (عج) باعث می‌شود عده زیادی از اهل کتاب، دین اسلام را بپذیرند. همچنین برخی صلح کرده و گروهی نیز به جنگ می‌پردازند. در حدیثی از امام باقر (ع) آمده است:

زمانی که حضرت مهدی (عج) قیام کند بعد از شام، به سمت روم لشکری می‌فرستد که آنها مجبور به درخواست امان و صلح می‌شوند.

دلیل مخالفت و مقاومت برابر مهدویت، ناشی از عدم درک درست از دین و حقیقت انسانیت، دنیاطلبی، روحیه لجاجت و تعصب است. شایان ذکر است هیچ یک از مخالفان و معاندان، در ستیز و رویارویی با امام دوازدهم (ع) موفق نخواهند شد.

آیا زمان ظهور، از وسایل پیشرفته استفاده می‌شود؟

بررسی روایات مهدویت نشان می‌دهد، عصر ظهور، زمان رخ داد معرفت‌زایی و نوآوری علمی است. بر اساس روایات، علومی که تا قبل از ظهور در اختیار مردم خواهد بود دو حرف (قسمت) از بیست و هفت حرف علم است. در زمان ظهور، همه علوم، یعنی بیست و هفت حرف در اختیار مردم قرار می‌گیرد؛ بنابراین، مردم با دریای علوم روبه‌رو شده، از آن بهره می‌برند. طبق روایات دیگری عقل‌ها کامل می‌شود؛ از این رو مردم درک بالاتری خواهند داشت و از علوم، بیشتر و بهتر استفاده خواهد شد؛ بنابراین حرکت جامعه به گونه‌ای است که موجب رشد و تکامل معنوی انسان می‌شود و این پدیده، با گسترش رفاه و پیشرفت و توسعه اجتماعی منافاتی ندارد

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید