آیت الله نوری همدانی: رمز قدرت و عزت ایران زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و شهادت است

آیت الله نوری همدانی: رمز قدرت و عزت ایران زنده نگه داشتن فرهنگ جهاد و شهادت است

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، جمعه شب در برنامه چشمه معرفت از سلسله سخنرانی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان که از شبکه اول سیما پخش شد، مرگ را دروازه ورود به عالم آخرت خواند و اظهار داشت: مردن افراد به نسبت اعمال آنها متفاوت است و شهادت در راه خدا، جلوه‌ خاصی به مرگ می‌دهد.

وی به نقش شهادت در انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: اگر جانفشانی و مجاهدت‌ شهیدان نبود، نظام اسلامی به ثمر نمی‌رسید و تاکنون نیز با جهاد و شهادت در برابر دشمنان ایستادگی کرده و عزت و استقلال خودش را حفظ کرده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی، فرهنگ شهادت را از آثار مکتب عاشورا خواند و تأکید کرد: امام حسین(ع) فرهنگ شهادت را پایه‌گذاری کردند و هر ملتی که از این فرهنگ پیروی کند؛ در مقابل دشمنانش پیروز و عزتمند است؛ چنان که پیروزی مردم ایران در دفاع مقدس و مردم لبنان و غزه در مقابل رژیم صهیونیستی نتیجه پیروی از فرهنگ عاشورایی است.

وی رمز قدرت و عزت ایران را فرهنگ جهاد و شهادت خواند و تصریح کرد: امام خمینی(ره) تأکید داشتند که فرهنگ جهاد و شهادت زنده بماند و امروز با تکریم خانواده‌های شهدا و زنده نگه داشتن یاد شهدا در جامعه می‌توانیم این فرهنگ را حفظ کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید «گمان نکنید، کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، مرده‌اند؛ بلکه آنها زنده‌اند و در نزد خدا روزی می‌خورند»؛ چنان که پیامبر اکرم(ص) نیز آرزوی شهادت داشتند و طبق روایات در جریان جنگ خیبر مسموم شده و بر اثر آن به شهات رسیدند.

وی به شهادت ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه، خطبه‌ای درباره شهادت ایراد کرده‌ و فرمودند «گرامی‌ترین مرگ‌ها این است که انسان در راه خدا به شهادت برسد».

این مرجع تقلید، نامه امیرمؤمنان علی(ع)، خطاب به مالک اشتر را منشور حکومت خواند و افزود: حضرت علی(ع) هنگام اعزام مالک به بصره، منشور حکومت‌داری را به ایشان فرمودند که حضرت در آخر این نامه برای خودش و مالک اشتر، آرزوی شهادت می‌کنند.

وی به دعای ماه رمضان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این دعا بعد از این که از پروردگار عالم درخواست می‌خواهیم که ما را در زمره صالحین قرار دهد از خداوند توفیق شهادت و کشته شدن در راهش را طلب می‌کنیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص) یادآور شد: حضرت فرمودند «خداوند برای هر شهیدی هفت خصلت قرار داده است، نخست این که با ریختن قطره‌ای از خونش، تمام گناهانش آمرزیده می‌شود و  در مرحله بعد، سرش در دامان حوریان بهشتی قرار می‌گیرد و جایگاه خودش را در بهشت مشاهده می‌کند».

وی پوشیدن لباس‌های بهشتی بر شهیدان را چهارمین اثر شهادت خواند و گفت: در مرحله پنجم، متصدیان بهشتی برای استقبال از شهیدان صف کشیده و بر آنها درود می‌فرستند و در هر جای بهشت می‌توانند سکونت داشته باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: پیامبراکرم(ص) به والاترین اثر شهادت اشاره کرده، فرمودند «شهید به وجه‌الله نظر می‌کند»؛ چنان که امام خمینی(ره) نیز در کتاب معاد به این مطلب اشاره کرده و می‌فرماید «در اثر شهادت آنچنان حجاب‌ها کنار می‌رود که شهید به وجه الله نظر می‌کند که این مقام بسیار والایی است».

وی در ادامه بهترین عبادت ماه رمضان را تقوا و خودداری از گناه خواند و گفت: حضرت علی(ع) از پیامبراکرم(ص) درباره بهترین عبادت ماه رمضان سؤال کرد که پیامبر(ص) فرمودند «بهترین عبادت در این ماه، گناه نکردن است»؛ تا مقدمه‌ای باشد که در تمام زندگی از راه خدا پیروی کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: پیامبراکرم(ص) در حالی که اشک می‌ریختند‌ به شهادت حضرت علی(ع) در ماه رمضان اشاره فرمودند و حضرت نیز از شنیدن این خبر، خوشحال شدند و همواره منتظر شهادت بودند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید