مسجدالاقصی (7)

مسجدالاقصی (7)

بنای معبد سلیمان و تخریب مسجدالاقصی (3)

19- کاخ
از جمله سازمان‌های افراطی که توسط مائیرکاهانا در سال 1972م تأسیس شد. او توانست کنیسه‌ای یهودی در حرم ابراهیمی بنا نماید که «معرات مامکخیلا» نام دارد. همچنین طرحی ریخت تا در آن خلبانان تابع جنبش اقدام به بمباران مسجدالاقصی از طریق هوایی نماید، اما این توطئه بیش از اجرا کشف شد. او پس از عضویت در کنست اسرائیل تلاش کرد تا به نخست وزیری یا ریاست جمهوری اسرائیل نائل شود تا بدین وسیله طرح‌ها و برنامه‌های خویش را در طرد و بیرون‌راندن یا کشتن اعراب و تخریب مسجدالاقصی و تمام مساجد فلسطین به اجرا بگذارد.
کاهانا پس از حمله‌ای که «آلن گودمن» جنایت‌کار افراطی یهودی، علیه نمازگزاران مسجدالاقصی ترتیب داد گفت: «از این قهرمان که تلاش نمود بیت‌المقدس را از دست بیگانگان آزاد نماید، تشکر می‌نمایم و خواهان آزادی سریع وی هستم، امیدوارم بسیاری از این عمل قهرمانانه، تبعیت کرده تا بیت‌المقدس از آن ما گردد (آرماگدون، محمد النجیری، ص 122- 121).

20- کهانامی
یک سازمان تروریستی و افراطی است که از نظر مسلک و عقیده با سازمان کاخ تفاوت چندانی ندارد، اما میان رهبران این دو سازمان اختلاف نظرهایی وجود دارد.
اغلب اعضای این سازمان در کنار رهبرشان بنیامین (فرزند خاخام مائیر کاهانا) که خود را پیرو راه پدرش می‌داند، در شهرک اشغالی کفار تبوح واقع در کرانه‌ی باختری زندگی می‌کنند. این شخص به همراه معاون خود دارای طرح‌هایی برای حمله‌ی احتمالی به کشورهای عربی و دارایی‌های آنهاست. شخصی به نام یوکتمئیل یعقوب که دارای پرونده سیاهی بوده و به دست قیام انتفاضه‌الاقصی به هلاکت رسید، فعالیت‌های خارجی این سازمان را در خارج سازماندهی می‌کرد.

21- کولال گولیتا
چندین سال پیش توسط یک خاخام تندرو به نام یهودا کرویز در بخش غربی قدس تشکیل شد و در بیانیه‌های خود تأکید می‌کند که معبد سلیمان باید بار دیگر به جای مسجدالاقصی ساخته شود.

22- گوش ایمونیم
از مهم‌ترین سازمان‌های سری و بنیادگرایانه است که نقش مهمی در تحریک و تشویق جامعه‌ی یهودی به سوی افراط و تندروی دارد.
به گفته‌ی جدعون آران از اساتید دانشگاه اسرائیل «رهبران این جنبش معتقدند که تخریب این دو بنای ناپاک
(مسجدالاقصی و قبه‌الصخره) صدها میلیون مسلمان را به جهاد فرا می‌خواند و این آتش جنگی را خواهد افروخت که تمام جهانیان در آن شرکت دارند.
اگر مؤسسات تلمودی – ارتدوکسی و خاخام‌های بزرگ اسرائیل اعتقاد دارند،شریعت یهود، یهود را از ورود به محوطه‌ی هیکل بیش از ظهور مسیح موعود باز می‌دارد، ولی دو جنبش گوش ایمونیم و کاهانا معتقد به این اصل نیستند و ورود به مسجد جهت بمب‌گذاری و کشتار مسلمانان نمازگزار را در آن روا و مباح می‌دانند.
پس از ژوئن 1967م، رئیس خاخام‌های ارتش اسرائیل خواهان پاک‌سازی اماکن مقدس؛ یعنی تخریب مساجد شد، اما موشه‌دایان در آن وفت با او مخالفت کرد.
بنیادگرایان یهود و تمام بنیادگرایان بر دولت اسرائیل فشار می‌آورند تا حاکمیت خویش را بر حرم‌الشریف گسترش دهد، اما پارلمان اسرائیل ازترس اینکه مبادا تخریب اماکن مقدس اسلامی منجر به جنگ جهانی سوم در زمان نامناسب شود، با این خواسته مخالفت می‌کنند.
آنها (بنیادگرایان) برنامه و طرح کامل و سری جهت تخریب مسجدالاقصی و قبه‌الصخره و ساخت هیکل در کمتر از دور روز دارند، به همین منظور پایه‌ها و دیوارهای آن از پیش به صورت پیش‌ساخته موجود است. همچنین سایر مستلزمات معبد سلیمان نیز فراهم شده و کاهنان در حال گذراندن دوره‌های آموزش جهت ادای مراسم مذهبی هستند و همه چیز آماده و مهیا است تا زمان مناسب فرا برسد. (آرماگدون، محمدالنجیری، ص 124-123).

23- مرکز پژوهش‌های معبد
در دهه‌ی هشتاد میلادی با کمک گروهک‌های یهودی و مسیحی تأسیس شد و کمک‌هایی را نیز از دولت اسرائیل دریافت می‌دارد این مرکز طراحی و ساخت وسایلی را که برای ساخت معبد لازم است برعهده دارد. ساخت شمعدان‌ها تابوت عهد که یهودیان معتقدند در مکانی سری در زیر مسجدالصخره (قبه‌الصخره) است از سوی این مرکز انجام می‌شود. مرکز یادشده همچنین وسایل مورد نیاز برای تنظیف کشتارگاه و اماکن دیگر معبد موهوم را نیز می‌سازد. ساخت آلات موسیقی برای خوانندگان و نوازندگان و نیز تولید لباس کاهنان و رؤسای خاخام‌ها نیز از جمله فعالیت‌های این مرکز است. (آرماگدون، محمدالنجیری، ص 124).

24- معبد سلیمان
این گروه در محله‌ی مسکونی یهودیان، در شرق قدس فعالیت دارد. ماکت‌هایی از این معبد را با استفاده از چوب می‌سازد و تصاویری از آن را بر روی پیراهن‌های مردانه و زنانه با هدف فروش آنها به یهودیان تولید می‌کند. (نشریه اطلاعات، 1و2/ 4/ 1384)

25- مؤسسه کوه معبد
مؤسسه کوه معبد بیش از هر سازمان مسیحی صهیونیست آمریکایی، صهیونیستی است. مقر این مؤسسه در لس‌آنجلس می‌باشد و هدف آن تأسیس معبد در قدس است. اداره‌ی امور این مؤسسه را «تری رایزن هاور» یکی از میلیونرهای آمریکایی و یکی از قطب‌های صنعت نفت ایالت «اوکلاهاما» برعهده دارد.
این مؤسسه از کمیسیون اوانجیلی منشعب شده است و در قدس فعالیت می‌کند و در رأس اداره‌ی امور آن هیأتی سه نفره قرار دارد که علاوه بر رایزن‌ هاور، یکی از سرمایه‌داران آمریکایی به نامن «جک کریگر» و یکی از روحانیون پروتستان اصول‌گرا به نام «جیمز دلوش» نیز حضور دارند. مؤسسه در سال 1983م از بازداشت شدگان افراطی اسرائیلی که اقدام به تخریب و از بین‌بردن بخشی از مسجدالاقصی نمودند، دفاع کرد.
ساخت معبد (هیکل) نزد این سازمان صهیونیستی یکی از نشانه‌های بیش از دومین ظهور مسیح است به همین منظور مؤسسه کوه معبد، اقدام به جمع‌آوری پول از مسیحیان اصول‌گرای آمریکا می‌نماید تا بدان وسیله، اراضی قدس را خریداری کند. همچنین بخشی از این اموال را صرف آموزش تعدادی از روحانیون یهودی می‌نماید تا با سیستم کاری و عبادی هیکل و قوانین ذبح قربانی و سوزندان بخور آشنا شوند.
غیر از آن مؤسسه در طراحی نقشه هیکل سهیم شده و ماکتی به اندازه‌ی یک اتاق بزرگ از هیکل تهیه کرده است.
براساس نقشه و طرح موجود، هیکل می‌بایست به جای مسجدالاقصی ساخته شود و ماکت جای مقدس‌ترین مکان قدس‌الاقداس ( holy of holies ) را مشخص کرده است که گفته می‌شود لوح‌های مقدس که وصایای خداوند را شامل می‌شود در آنجا قرار دارد.
«رایزن هاور» و گروهش از رابطه‌ای عمیق با سازمان‌ها و رهبران مسیحیت و صهیونیسم اصول‌گرا برخوردارند و دارای نفوذ بسیار در کاخ سفید و وزارت امور خارجه هستند.
او از جمله رهبران مسیحیت اصول‌گرایی است که کاخ سفید او را به همراه سایر رهبران اصول‌گرا در مارس سال 1984م دعوت کرد تا تأیید و حمایت ایشان از برنامه‌های داخلی و خارجی دولت آمریکا را به دست آورد.
«رایزن هاور» اقدام به خرید اراضی کرانه‌ی باختری و بویژه اراضی شهر قدس برای اسرائیلی‌ها نمود و هدف اساسی او همچنان ساخت «معبد سوم» بر روی مسجدالاقصی و قبه‌الصخره است. (مسیح یهودی و فرجام جهان، رضا هلال، ص 162- 161).

26- هتحیا (نهضت)
متحیا یک سازمان سیاسی راست‌گرا است که گرایش غیرمذهبی دارد، این سازمان یکی از افراطی‌ترین و نژادپرستانه‌ترین سازمان‌های اسرائیل است.
در ژوئیه 1979م در اعتراض به توافق‌نامه‌های کمپ دیوید که میان مصر و اسرائیل امضا شد از جنبش حیروت خارج شد و به صورت یک سازمان مستقل اعلام موجودیت کرد. شاخه‌ای از سازمان گوش ایمونیم و جنبش مخلصان کل سرزمین اسرائیل بدان پیوست.
مأموریت این سازمان سیطره بر منطقه‌ی اطراف مسجدالاقصی به عنوان نقطه قوت رژیم صهیونیستی است.

27- هیکل قدس
استانلی گلدفوت که عضو هیأت امنای معبد سلیمان بود، بنیانگذار سازمان است در هیأت مدیریه‌ی این سازمان پنج مسیحی انگلیسی حضور دارند. لاجرت دولفین، فیزیکدان آمریکایی نیز عضو این سازمان است. وی به همراه گلدفوت با پرواز بر فراز آسمان مسجدالاقصی و قبه‌الصخره از این مناطق با اشعه‌ی ایکس تصویربرداری کردند. هدف وی از این کار اثبات این نکته به جهانیان است که مسجدالاقصی در محل معبد سلیمان ساخته شده است.

اهداف اسرائیل در مسجدالاقصی
آرمان بزرگ پنهانی جناح راست اسرائیل به سرکردگی افرادی چون بگین، شامیر و شارون همواره احیای مجدد معبد بوده است. برای نیل به این ایده خود برتربین باید مساجدالاقصی و الصخره ویران شود. بر همین اساس جناح راست اسرائیل به همکاری زیرزمینی و پنهانی با سازمان‌های مختلف از جمله «ماخترت یهودیت» این هدف خود را آزمود که شرح کامل آن در بخش تخریب‌های صورت گرفته در مسجدالاقصی خواهد آمد. (ماهنامه 152، دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، ص 78- 77).
در اینجا چندین هدف از اهداف اسرائیل را ذکر خواهیم نمود :
*انحراف افکار عمومی از سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌ی رژیم صهیونیستی در عراق
از آغاز جنگ عراق، رژیم صهیونیستی در راه تحقق سیاست نیل تا فرات، طرح‌های گسترده‌ای را برای حضور در این کشور اجرا نموده، به گونه‌ای که براساس اطلاعات منتشره، صدها تن از سربازان رژیم صهیونیستی در میان نظامیان آمریکایی حضور دارند از سوی دیگر نیز تجار آنها به ایجاد شرکت‌های بزرگ اقتصادی مبادرت ورزیده‌اند که این اقدامات با مخالفت شدید افکار عمومی عراق و کشورهای منطقه مواجه شده است. بنابراین شارون برای انحراف افکار عمومی از این تحولات سعی داشت تا با بزرگ‌نمایی رخدادهای سرزمین‌های اشغالی، به این مهم دست یابد.
*استمرار سیاست‌های توسعه‌‌طلبانه در سرزمین‌های اشغالی
از مهمترین اهداف شارون، ساخت دیوار حائل و ایجاد شهرک‌های جدید صهیونیستی بود. در حالی‌که این امر با مخالفت شدید افکار عمومی جهان و حتی آمریکا مواجه گردیده است. (مغایر با طرح صلح خاورمیانه است) لذا او سعی داشت تا با ایجاد بحران منطقه‌ای نظیر تحولات مسجدالاقصی افکار عمومی را از سیاست‌های شوم خود منحرف و در نهایت آنها را محقق سازد.
*کسب امتیازات بیشتر از آمریکا
یکی از اولویت‌ها سیاست خارجی آمریکا، اجرای طرح صلح خاورمیانه است، به گونه‌ای که بسیاری از سیاست‌های اعمال‌شده از سوی آنها در این چارچوب تدوین گردیده است. با توجه به اهمیت تحقق این مهم برای واشنگتن، شارون در تلاش بود تا با ایجاد جوی ناآرام و متزلزل که بیانگر شکست طرح صلح خاورمیانه است، امتیازات بیشتری از آمریکا دریافت نماید، چنانچه در بحران اول مسجدالاقصی توانست سه میلیارد دلار کمک نقدی مقادیر زیادی تجهیزات و سامانه‌های نظامی دریافت کند. (نشریه سیاست روز، 24/ 2/ 84).
*وادارنمودن ابومازن به سرکوبی گروه‌های جهادی
شارون به خوبی آگاه بود که در سرزمین‌های اشغالی، تشکیلات خودگردان صرفاً جنبه اداری و اجرایی دارد و هیچ‌گونه نقشی در انتفاضه و مقاومت فلسطین ندارد، با عنایت به نقش گروه‌های جهادی و مقاومت در تحولات جاری سرزمین‌های اشغالی که بعضاً موقعیت سیاسی و بین‌المللی شارون را تهدید می‌کرد، وی سعی داشت تا با معرفی این گروه‌ها به عنوان عاملان نقض آتش‌بس و اجرای روند صلح، ابومازن را وادار به خلع سلاح این گروه‌ها نماید. بر همین اساس بحران گذشته مسجدالاقصی و تحولات کنونی آن را می‌توان اقدامی در راه تحقق این مهم دانست؛ چرا که یکی از استدلال‌های تلاویو برای بروز چنین، تحولاتی عملکرد گروه‌های جهادی علیه شهرک‌های صهیونیست‌‌نشین می‌باشد که به دست گروه‌های جهادی صورت می‌گیرد. (نشریه سیاست روز، 24/ 2/ 84).

تاریخچه‌ی حملات و تعرضات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی
تنها از سال 1967م تا پایان سال 1995م، 15 حمله‌ی نظامی در قالب‌های گوناگون علیه مسجدالاقصی به وسیله رژیم صهیونیستی صورت گرفت.
1- 7/ ژوئن/ 1967م
نیروهای اشغالگر صهیونیستی در پی خروج اردنی‌های ساکن در مسجدالاقصی بلافاصله وارد این مسجد شده و علیه درب‌های غرب مسجدالاقصی معروف به «باب المغرب» را تحت کنترل خود آوردند و در این مسجد مستقر شدند.
2- 9/ژوئن/ 1967م
نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی که مسجدالاقصی را در محاصره خود داشتند از ورود نمازگزاران به این مسجد جلوگیری کردند.
3- 21/ اگوست/ 1969
آتش‌سوزی مسجدالاقصی توسط مایکل دنیس روهان تا با پوشش مسلمانان مسجدالاقصی را به آتش کشید.
4- 16/ نوامبر/ 1969
نیروهای رژیم صهیونیستی با ورود وحشیانه به مسجدالاقصی، صحن فخریه آن را اشغال کردند و از ورود نمازگزاران به آن ممانعت کردند.
5- در آغازین سال دهه‌ی 70م نیروهای رژیم صهیونیستی که از چندین سال پیش طرح تخریب مسجدالاقصی و احداث بنای معبد سلیمان را بر روی خرابه‌های مسجدالاقصی در سر می‌پروراندند، در (14/ اگوست/ 1970) با معرفی گروهی افراطی به نام «گرشون سالمون» از تخریب این مسجد و ساخت معبد برای صهیونیست‌ها خبر دادند. این اقدام، منجر به ایجاد درگیری میان صهیونیست‌ها و فلسطین‌ها و جراحت 10 فلسطین گردید.
6 – پس از گذشت یک دهه، رژیم صهیونیستی بار دیگر در فکر تخریب مسجدالاقصی افتاد. در (28/ اگوست/ 1980) کارشناسان این رژیم با طراحی نقشه‌ای گسترده و حساب‌شده از احداث تونلی در زیر این مسجد خبر دادند. انتشار این خبر آنچنان گروه‌های مختلف فلسطین و حتی جوامع عرب را نگران کرد که دقیقاً پس از گذشت چندین ساعت از انتشار خبر موج گسترش از اعتراض‌های عمومی در تمامی مناطق سرزمین اشغالی به راه افتاد.
7- در (20/ می/ 1982) چندین سازمان صهیونیستی به وسیله‌ی چند عامل افراطی به فرستادن نامه‌های تهدیدآمیز متعدد به مقامات مسؤول مسجدالاقصی اقدام کردند. مضمون این نامه‌ها، تهدید مقامات مسؤول در مورد اقدام به تخریب مخفیانه مسجدالاقصی بود.
8- در (26/ مارس/ 1983) یک سرباز اسرائیلی به نام «آلن گودمن» در طرح یک عملیات وحشیانه با ورود به مسجدالاقصی با استفاده از یک مسلسل ام- 16 به روی مردم نمازگزار آتش گشود که بیش از 60 نمازگزار کشته و زخمی شدند.
9- (26/ مارس/ 1983) سربازان رژیم صهیونیستی با حمله به مسجدالاقصی و تخریب دروازه اصلی ورودی این مسجد، مانع ورود نمازگزاران شدند.
10- 4/ اوت/ 1986
گروهی از خاخام‌های رژیم صهیونیستی با تأکید بر حاکمیت این رژیم بر مناطق فلسطینی‌نشین، طرح حضور خاخام‌های رژیم صهیونیستی را در مسجدالاقصی و بجاآوردن مناسک مذهبی آنها را در کنار مسلمانان ارائه کردند که مورد انتقاد شدید جامع عربی واقع شد.
11- 12/ می/1988
تعدادی از سربازان رژیم صهیونیستی با ورود به صحن مسجدالاقصی، بر روی عده‌ی کثیری از مسلمانان آتش گشودند که در این جریان صدها فلسطینی، شهید و مجروح شدند.
12- 8/ اوت/1990
نظامیان رژیم صهیونیستی با ورود به مسجدالاقصی، اقدام به کشتار جمعی مسلمانان نمازگزار کردند. در این حمله نیروهای رژیم صهیونیستی با گشودن آتش‌سوزی بر روی نمازگزاران، 22 فلسطین را کشته و بیش از 200 تن دیگر را به شدت زخمی کردند.
13- در تاریخ 11/ 6/ 1967
صهیونیست‌ها یک رشته عملیات تخریبی را آغاز و املاک متعلق به عرب‌ها را در داخل قدس و خارج از آن ویران کردند و علاوه بر انهدام صدها منزل مسکونی، محله‌ی مغربی‌ها و دو مسجد دیگر را نیز ویران و به محوطه دیوار براق ملحق ساختند.
14- 11/ 5/ 1980
صهیونیست‌های طرفدار خاخام تروریست (مائیر کاهانا) به تهیه و جمع‌آوری مواد منفجره در یک انبار جهت انهدام مسجدالاقصی پرداخته بودند، شناسایی و دستگیر شده و بعد از مدتی آزاد شدند.
15- 1/ 1 1981
نگهبانان فلسطین مسجدالاقصی، گروهی از صهیونیست‌های مظنون را در حین ورود مخفیانه به مسجد دستگیر و تعداد 16 قبضه مسلسل یوزی و نارنجک و دو قبضه کلت کمری و تعدادی نقشه و عکس از آن ضبط کردند. (نشریه راه مردم، 3/ 6 1382).

اهانت به مسجدالاقصی
1- صهیونیست‌ها یک بار در پی جنگ 6 روزه و پس از تصرف شرق بیت‌المقدس، درب مسجدالاقصی را به روی جهانگردان یهودی گشودند و زنان بی‌حجاب و نیمه‌عریان را که با سگ‌هایشان تردد می‌کردند، به این اماکن مقدس بردند.
2- از سوی دیگر ورود آریل شارون در ابتدای قرن بیست و یک به صحن مسجدالاقصی (آن هم با کفش) موجب شکل‌گیری انتفاضه دوم فلسطین شد. (نشریه جمهوری اسلامی، 6/ 5/ 83).
در سومین روز، پس از اشغال قدس، مرد خای غور از نظامیان بلند‌پایه‌ی رژیم صهیونیستی با استفاده از یک خودروی نظامی وارد محوطه‌ی حرم مسجدالاقصی شد.
در 5/ مهر/ 1378 یک شرکت شراب‌ساز اسرائیلی، برچسب عکس از مسجدالاقصی و بیت‌المقدس را بر روی شیشه‌ها شراب قرار داد. (نشریه جمهوری اسلامی، 3/ 6/ 1383).
ادامه دارد …..

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید