حجاب و حفظ نگاه از ضروریات جامعه اسلامی است

حجاب و حفظ نگاه از ضروریات جامعه اسلامی است

پژوهشگر حوزه گفت : علاوه بر تعالیم قرآنی، در سخنان متعدد نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام بر مسئله حجاب و حفظ نگاه تأکید شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی در ویژه برنامه زمزم معرفت که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برگزار شد، به تبیین برخی توصیه‌های اجتماعی قرآن کریم پرداخت.

وی با اشاره به آیه 53 سوره احزاب که مؤمنان را توصیه می‌کند بدون اجازه وارد خانه نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نشویم، گفت: این توصیه، به ما نشان می‌دهد که انسان نباید بدون اجاره گرفتن وارد خانه دیگران شود.

این پژوهشگر حوزه با اشاره به شأن نزول این آیه افزود: بر اساس این آیه، زمانی که برای غذا دعوت می‌شویم، نباید زودتر برویم و بعد از این که غذا داده شد، میهمانی را ترک کرد.

وی با بیان این که در این آیه بیان داشته شده است که اگر از خانواده پیامبر صلی الله علیه و آله مطاع و کالایی درخواست دارند، از پشت پرده درخواست نمایید، خاطرنشان کرد: قرآن بیان می‌دارد که این رفتار موجب پاک‌تر ماندن دل‌های مؤمنان و دل‌های زنان خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی افزود: هرچه ارتباط چهره به چهره میان زن و مرد کمتر باشد، موجب پاک‌تر ماندن انسان‌ها می‌شود. بسیاری از مفاسدی که در جامعه به وجود می‌آید،‌در ابتدا تنها معاشرتی عادی بوده که به دلیل بیمار شدن دل‌ها، به مفاسد بزرگ می‌رسد.

وی با بیان اینکه این سخن به معنی زندانی شدن زن در خانه نیست، گفت: زن می‌تواند در جامعه حضور داشته باشد، ولی در برخورد با نامحرمان، به گفت‌وگوی حداقلی اکتفا شود و مراقب بروز فساد بود.

این سخنران در ادامه با بیان این که بر اساس تعالیم دینی، انسان زمانی که می‌خواهد به خانه اقوام و خویشان برود، شایسته است که با اطلاع قبلی باشد، گفت: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله از جمله کسانی که اگر سرزنش شوند، کسی غیر از آنها مقصر نیست، انسانی است که بدون دعوت به جایی برود.

وی در ادامه رعایت حجاب در مراودات اجتماعی را امری ضروری دانست و گفت:‌ در آیات متعدد قرآن کریم نسبت به حفظ نگاه، پوشش زنان و… مطرح است که همه بر این مسئله تأکید دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی با بیان این که حجاب و حفظ نگاه از ضروریات جامعه اسلامی است، ادامه داد: علاوه بر تعالیم قرآنی، در سخنان متعدد نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام بر این مسئله تأکید شده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید