حجاب و پرورش و تربیت فرزندان در وصایای شهدا

حجاب و پرورش و تربیت فرزندان در وصایای شهدا

نویسنده: مهدی دادجو

شهید صیدی آرمین ( 1362-1342 یاسوج )
همسرم، دخترانم را زینب گونه درس درستی و استقامت بیاموز و آنان را انسانهایی نیکوکار برای جامعه اسلامی تربیت کن و همیشه در حفظ عفت و حجاب خود و فرزندانت کوشا باش که حجاب شما مشت محکمی [ است ] بر دهان دشمنان اسلام.

شهید علیرضا آشوری بجستانی ( 1364-1347 تهران )
… و شما خواهران، شما با رعایت کردن حجاب سنگر خود را حفظ کنید و فرزندانی پرورش دهید که عاشق امام حسین باشند و سربازی از سربازان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) باشند.

شهید غلام احسانی کلخوران ( 1361-1315 تهران )
همسر مهربانم، تویی که در تمام پیچ و خم زندگیم همراه من بودی، بدان اگر شهید شدم تو باید افتخار کنی و بهترین کار تو در برابر خون شهیدان این است که حجابت را رعایت کنی و فرزندانت را خوب و صحیح تربیت کنی.

شهید حیدر احمدی ( 1365-1324 همدان )
دخترانم را با حجاب تربیت کنید.

شهید علیرضا اکرمیه ( 1363-1343 تهران )
… و ای خواهرانم، امیدوارم که مرا ببخشید و مرا حلال کنید و حجاب را فراموش نکنید فرزندان خودتان را هم مثل خودتان نماز خوان و با حجاب و در خط امام تربیت نمایید.

شهید داود امامی ( 1365-1341 تهران )
دختران عزیزم، وقتی بزرگ شدید حجاب را رعایت کنید، نماز را بپا دارید و از زینب کبری (سلام الله علیه) سرمشق بگیرید.

شهید علی امامیان گزی ( 1365-1333 کاشان )
… و از همسرم می خواهم که در حجاب و تربیت فرزندانم دقت کنند تا فرد خوبی برای آینده جامعه باشند.

شهید علی اکبر ایرجی ( 1365-1332 نائین )
… و شما ای خواهرانم، در مرگ من صبر کنید و خدای نکرده کاری نکنید که خداوند از شما ناراضی شود و همانند زینب که در مرگ برادرش صبر کرد، شما هم صبر داشته باشید و از شما می خواهم که فرزندان خود را با حجاب تربیت کنید که تربیت کردن فرزندان شما ارزشش از خون من با ارزش تر است.

شهید غلامحسین بهرامی نیا ( 1365-1345 نوشهر )
از خواهران عزیزم می خواهم حجاب خودشان را حفظ نمایند و مثل بی بی زینب (سلام الله علیه) در برابر مشکلات صبر داشته باشند و فرزندان خودشان را با سواد و برای خدمت به اسلام و جامعه و مردم بزرگ کنند.

شهید علی مردان پیرهادی ( 1364-1339 ساوه )
… و حال شما خواهران و مادران عزیز، ارزش خود را بشناسید، مسئولیتی بس سنگین در تربیت فرزندان با ایمان و دختران باشرف برای جامعه دارید. با حجاب باشید و پوشش خود را حفظ کنید و به استعمارگران دست رد بزنید و به آنها بفهمانید ما فرزندان امام و قرآنیم و ذلت و عروسک بودن را نمی خواهیم.

شهید علی تاجر نیاسری ( 1365-1326 کاشان )
از شما می خواهم که در حجاب و فرزندانتان مثل آن باشید که خدا می خواهد.

شهید علی جانثاری ( 1365-1343 اصفهان )
خواهران و مادران عزیز، از شما التماس دعا دارم و از شما این بنده حقیر می خواهد که حجاب خود را در جامعه رعایت کنید و نگذارید فرزندانی که در دامان شما مادران قهرمان پرورش می یابند به سوی (1) فساد و فحشا بروند، به قول آن برادر اسیر که به خبرنگار گفته بود:

ای زن از فاطمه به تو اینگونه خطاب است *** ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

حجاب زن راه گشای بهشت است برای آن زن.

شهید علی محمد جشنی ( 1364-1346 اندیمشک )
… و تو ای خواهرم، از من به تو این وصیت هست که تو باید مثل زینب زندگی کنی و او را الگوی خود قرار دهی، زینبی که حسینش را کشتند و فرزندانش را نیز به شهادت رساندند و خود او را نیز به اسارت بردند (2) ولی تحمل کرد و تو نیز باید این همه بدبختی را در راه خدا تحمل کنی و حجابت را نیز سنگرت قرار دهی و با حفظ حجاب خود راه شهیدان عزیزمان را بروی و رهرو آنان باشی.

شهید علی داد جمعه خشک ( 1366-1341 قائن )
فرزندانم زهره، زهرا، اکبر و اصغر کوچکم، دخترانم، حجابتان را حفظ کنید و اکبر و اصغر شما نیز مانند پدرتان در این راه بکوشید که پیروزی نزدیک است و ما راهی قدس عزیز خواهیم شد.

شهید فرهاد جهانی ( 1362-1337 تهران )
وصیت به خواهرانم این است که حجاب و عفت و پاکدامنی را از حضرت فاطمه (سلام الله علیه) یاد بگیرید و بیاموزید و مطالعه کنید در زندگی این بانو سیده زنان عالم و زندگی خود را مطابق با رفتار این نور بنمایید و با شوهرانتان خوش رفتار و خوش خلق و مطیع آنها باشید و به آنها احترام بگذارید. بچه هایتان را خوب تربیت کنید و به مانند مادر خوب و مفید برای جامعه و فرزندانتان باشید.

شهید علیرضا حیدرنژاد مایانی ( 1365-1346 تهران )
خواهران محترمه و عزیزم، محبوبه و مریم، شما را به خدا همچون گذشته حجاب خویش را حفظ کنید، که از حفظ خون من واجب تر است و در تربیت فرزندانتان ( ان شاء الله ) دقت کنید که فردی مفید تحویل جامعه دهید.

شهید عیوض خدادادی ( 1363-1347 تبریز )
وصیتی به خواهرانم، همیشه فاطمه گونه باشید، چه از نظر رعایت حجاب و چه از نظر اخلاق و رفتار و تربیت فرزندان و شوهرداری و خانه داری و با تربیت فرزندان خود کشورمان را به سوی کمال و خوشبختی برسانید.

شهید علی اصغر خراس ( 1366-1345 جهرم )
خواهران عزیزم، شما نیز باید همچون فاطمه زهرا روحیه ای قوی و محکم داشته باشید و به شما سه نصیحت می کنم: 1- حجاب 2- نماز 3- نیکی به همسران و فرزندانتان.

شهید علیرضا ( محمود ) خطیبی عقدا ( 1364-1343 اردکان )
ای خواهرانم، حجاب خود را حفظ کنید و فرزندان خود را طبق اسلام به بار بیاورید و پیام خون برادر حقیر خویش را به گوش همه برسانید.

شهید علی عسکر درستکار ( 1366-1332 داراب )
از خواهران خود می خواهم که در مرگم صبورانه و با آرامی برای شهدای عزاداری دیگر کنند و سخنی نگویند که موجب غضب خداوند شود. از همسرم می خواهم که فقط به خودش و فرزندانم فکر کند، آنها را خوب تربیت نماید مخصوصاً در حجاب خود و دخترانم کوشا باشد و طوری این فرزندان [ را ] تحویل جامعه بدهد که در خدمت اسلام و مسلمین باشند.
… خواهران محترمه، از شما می خواهم که پیرو واقعی حضرت فاطمه (سلام الله علیه) و زینب (سلام الله علیه) باشید و حجاب خودتان را حفظ کنید و مواظب باشید که شهدا بخاطر ناموس و دین شما فدا شدند. که اگر حجاب خودتان را حفظ نکردید به شهدا خیانت کرده اید.

شهید علی رازقندی ( 1364-1348 مشهد )
… و اما شما ای خواهران حزب الهی، پیروان زهرا (علیه السلام)، وارثان زینب (سلام الله علیه)، بر دوش دارندگان رسالت عظیم تربیت فرزندان، در حفظ حجاب خود کوشا باشید، به این مسئله اهمیت زیاد بدهید. در خیلی جاها به اسم انقلاب شد اما شیاطین در آن نفوذ کردند و با به آرایش درآوردن زن در جامعه کم کم جوانان را از راه منحرف کردند و موجب سقوط آن انقلابها گردیده اند. خیلی مواظب حجابتان باشید که دنیا به فکر آن است تا فحشا و منکرات را در کشورمان توسعه دهد و تنها عامل جلوگیری آن شمایید. با حفظ حجاب اعلام دارید که ما پیرو غربیها که بی حجابی را تمدن می دانند، نیستیم و تنها الگویمان بزرگترین زن جهان یعنی زهرای اطهر (علیه السلام) است.

شهید علی راست پور ( 1365-1347 یزد )
خواهران عزیزم، از همگی شما می خواهم که حجابتان را حفظ کنید و حضرت زهرا را سرمشق زندگی خویش قرار دهید و بدانید که سیاهی حجاب شما از خون من رنگین تر است و امیدوارم که فرزندانتان را در مکتب حسین و خواهر آزاده اش زینب پرورش دهید.

شهید علی اکبر رجبی ( 1364-1339 شازند )
سلام ای همسرم، می دانم من برای شما همسر خوبی نبودم و امیدوارم از فاطمه زهرا عوض بگیرید، شما خانواده های شهدا باید برای مردم الگو باشید، شما باید سعی کنید که حجابی را که از خون من رنگین تر می باشد حفظ کنید و باید فرزندانم را برای اسلام تربیت کنید.

شهید علیرضا رضایی ( 1362-1345 تهران )
… و زن های فامیل را وصیت به حفظ حجاب و حیا و تربیت صحیح فرزندانشان برای این مملکت و همچنین تقوا می کنم.

شهید غلامحسین رضایی آبادچی ( 1365-1337 نجف آباد )
… به خواهران سفارش می کنم که حتماً دانش کسب کنند تا بتوانند به فرزندان خود آگاهی دهند، حجاب و عفت خود را حفظ کنند تا فردای قیامت پیش فاطمه زهرا روسفید باشند و کاری نکنند که فاطمه (سلام الله علیه) فردا از آنها رو برگرداند.

شهید غلامرضا رضایی علی آبادی ( 1362-1331 آران و بیدگل )
… و ای تو همسر عزیزم، به شما و دیگر خواهران و مادران سفارش می کنم که در مرحله اول حجاب خود را حفظ کنید که از سرخی خون من با ارزش تر است ودیگر اینکه شما و دیگر خواهران، فرزندان آنچنان طبق دستورات اسلام تربیت کنید که دشمن از دیدن آنها به خود بلرزند.

شهید سیدحسین رضوی اسفلی ( 1362-1329 جهرم )
همسرم مرا حلال کن، بعد از من حجاب خود را حفظ کن و زینب وار زندگی کن و بچه ها را درست تربیت نما.

شهید علی اصغر سعیدی ( 1363-1344 مشهد )
مادر و پدر گرامی ام، من اگر در این دنیا بودم و توانستم با شما زندگی کنم از شما جز عفت، پاکدامنی، عبادت خدا، تربیت فرزندان به روش اسلام، حجاب زینبی و احترام به همه، چیزی از شما نمی خواهم.

شهید علی سفیدبری ( 1366-1349 رزن )
[ خواهرم ] ، شما هم با حفظ حجاب و تربیت فرزندانی برای حسین حافظ خونم باش و همواره در مقابل سختی استوار باش.

شهید علی اصغر سلطانی ( 1365-1341 آشتیان )
[ همسرم ] دخترم را با حجاب و مومن پرورش بده.
… و فرزندانم را با حجاب بزرگ کن و برایشان مادر خوبی باش.

شهید علیرضا سلطانیان ( 1361-1346 شوشتر )
خواهرم، در حجاب و اخلاق، تربیت و پرورش فرزندانتان آنقدر باید تلاش و کوشش کنید تا آنها را مؤثر و مفید برای جامعه خودشان سازید.

شهید غلامحسین سلیمانی ( 1361-1338 اراک )
… و اما ای همسر وفادارم از تو می خواهم مانند زینب کبری (سلام الله علیه) در برابر ناملایمات و سختیها چون کوهی استوار و مقاوم ایستادگی کنی و پیام رسان خون این شهدا باشی و با حفظ حجاب که از خون من هم برای اسلام و انقلاب ارزشمندتر است به وظیفه شرعی خود یعنی تربیت و تعلیم فرزندانمان بپردازی.

شهید علی اکبر شفیعی ( 1365-1336 تایباد )
خواهران عزیزم، سلام مرا بپذیرید و مرا حلال کنید و در تربیت فرزندان من کوشا باشید. حجاب خود را حفظ کنید که حجاب شما خواهران گرامی سنگر است.

شهید عیسی شفیعی ( 1365-1342 خرم آباد )
از پدر و مادرم می خواهم که خواهران کوچکم را مانند زهرا (سلام الله علیه) و علی (علیه السلام) که فرزندانشان را تربیت اسلامی کردند تربیت کنند و در حفظ حجاب کوشا باشند.
… و ای برادران و خواهران مسلمان، از شما می خواهم که علیه ظلم ها قیام کنید و در راه خدا جهاد کنید و برادران با جهاد علیه کفر و خواهران با حفظ حجاب جهاد کنند.

شهید غلامحسن صابری ( 1364-1337 ساوجبلاغ )
جهاد شما خواهران این است که حجاب را حفظ کنید، فرزندانتان را خوب تربیت کنید و تحویل جامعه بدهید.

شهید علی محمد صادقی ( 1361-1343 جرقویه )
از شما می خواهم که ایمانتان به انقلاب و امام عزیز بیشتر شود و فرزندانتان و خودتان را بیشتر با اسلام آشنا کنید، سعی کنید با انقلاب باشید و هر کاری که می کنید در راه خدا باشد و همیشه از منتظران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشید و بکوشید زنان و دختران شما حجاب را بر تن داشته باشند.

شهید غلامرضا صادقی ( 1367-1351 اردستان )
خواهرانم، از شما می خواهم که اگر بدی از من دیده اید حلالم کنید. فرزندانتان را با نور قرآن آشنایی دهید و راه راست را از همان ایام کودکی به آنها بگویید که فردا فرزندی تحویل جامعه دهید که باعث افتخار شماست. حجاب را رعایت کنید و با این کار شما هم در پشت جبهه با دشمنان بجنگید و این را هم یادتان نرود که فاطمه (سلام الله علیه) فرمود زیباترین زینت زن حفظ حجاب است.

شهید علی اکبر صحرایی سرمزده ( 1365-1326 کاشمر )
… و اما وصیت به تک تک فرزندانم، فرزندان عزیزم فاطمه، بتول، رباب، از شما می خواهم همانطور که من برای اهداف مقدس جمهوری اسلامی و پیروی از خط رهبری تا سر مرز شهادت پیش رفتم، شما هم باید با رفتار و گفتار و در حد امکان با درس خواندنتان مخصوصاً با حجاب و شوهرداریتان طوری رفتار کنید که در شأن اسلام و انقلاب و پیام رسان خون شهدا باشد.

شهید علی اوسط طهماسبی ( 1365- 1336 سنندج )
در مورد دخترم هدی با اصول و عقاید از هیچ گونه فداکاری دریغ نفرمایید و او را که بسیار دوست دارم به نحو احسن بزرگ و با پوشاندن حجاب و یاد دادن قرآن کریم که تنها راه شجاعت و نجات انسانها در این دنیا است او را تربیت نمایید.

شهید فتح اله4 عرب سرخی میشابی ( 1367-1335 تهران )
خواهران اعم از خواهران تنی و دینی، دقت کنند که از نظر اخلاقی با حجاب خودشان اجتماع را بسازند و با تربیت فرزندان خود سعی نکنند با مسائل منفی مبارزه کنند و مانع اعزام نیرو و تقویت جبهه نشوند.

شهید علیرضا علیشاهی ( 1362-1346 گلپایگان )
ای خواهران و مادران، همچنان مانند زینب باشید و پیام فرزندانتان را به جهان برسانید و ادامه دهندگان راه فاطمه (سلام الله علیه) باشید. حجابتان را حفظ کنید که عفت زن از حجاب او هست.

ای زن از فاطمه به تو اینگونه خطاب است *** ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

شهید غلامرضا غلامی ( 1365-1347 فیروزآباد )
به خواهران مسلمان توصیه می کنم که حجاب را رعایت و به فرزندان خود خوب تربیت دهند و اخلاق و مسائل اسلامی را به آنها بیاموزند.
… به خواهرانم توصیه می کنم برایم ناراحت نباشید و گریه و زاری نکنند و حجاب را رعایت نمایند. برادرانم شما هم در درس خواندن کوشا باشید تا ان شاء الله آینده سازان مملکت باشید.

شهید غلامحسین فروغیان ( 1359-1338 دزفول )
خواهر محترم حجاب شما تیری است در قلب دشمنان حجابتان را حفظ کنید. توصیه می کنم که خواهران و مادران عزیز حجاب را رعایت کنند و سعی بسیار در تربیت صحیح فرزندان بنمایند.

شهید علی قاسمی بیستگانی ( 1361-1329 زرین شهر )
ای خواهران، مسئولیت بسی سنگین به عهده دارید و آن رسالت زینب کبری (سلام الله علیه) است. برادران شما در جبهه ها با کفار در ستیزند و شما با رسالت در پشت جبهه مبلغی رسا و با حجاب کوبنده ستمکاران هستید و با تربیت صحیح فرزندان در پیشبرد انقلاب راه بسیار عظیمی را در پیش دارید.

شهید سیروس قربانی پور ( 1364-1349 تهران )
… برادرانم، تک به تک سوی خدا روند و احکام دین را بیاموزند و [ به ] فرزندانشان آموزش دهند و مادران به دخترانشان همین گونه تربیت اسلامی دهند، و به دخترانشان حجاب اسلامی بیاموزند، ان شاء الله.

شهید علی اکبر کشوری ( 1367-1346 کرج )
… و خواهرانم حجاب خود را چون گذشته بلکه محکم تر حفظ کنید و سعی کنید فرزندان خود را خوب برای اسلام تربیت کنید و برادر کوچکتان را حلال نمایید.

شهید علی کلاهدوزان ( 1362-1343 اصفهان )
ای زنان مسلمان و ای گهواره های معراج مرد، راه و رسم همسرداری و تربیت فرزندان را از فاطمه (سلام الله علیه) و انقلابی بودن و روح استقامت را از زینب بیاموزید و از عملش شعور و از گفتارش شعار را، حجاب را، نه به عنوان قفس و زندان بلکه به عنوان سندنامه آزادی خویش از دست سودجویان بین المللی و بازرگانان صهیونیست انتخاب کنید.

شهید غلامرضا کندزی ( 1361-1341 تهران )
خواهران گرامی ام، در نماز به یاد خدا باشید، فرزندان حزب اللهی تربیت کنید به جبهه ها کمک نمایید و مطالعه زیاد نمایید. از معاصی بپرهیزید، حجاب را صد در صد رعایت کنید و مبلغ خون شهیدان باشید و همچنین از بانوان گرامی تقاضا دارم همچون دخت گرامی پیامبر عالیقدر، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیه) حجاب را به تمام معنا و مفهوم آن رعایت کنند؛ زیرا آمریکا و شوروی آنقدر که از حجاب آنها می ترسد از سلاح برادران رزمنده و سلحشور ما هراس ندارد.

شهید علی کیانفر ( 1359-1339 تهران )
برای خواهرانم که هر کدام گلی هستند در گلستانی حجاب کامل و رعایت کردن اخلاق و تربیت صحیح فرزندان و مطالعه کتاب مختلفه [ را خواهانم ] .

شهید علی محمد محسنی حبیب آبادی ( 1361-1343 برخوار و میمه )
خواهران من، در حجاب کوشا باشید و فرزندان خود را طوری تربیت کنید که در راه حفظ اسلام و در خط قرآن قدم بردارند و ادامه دهنده راه اولیا و اوصیا و شهیدان باشند.

شهیدغلامعلی محمدرضایی ( 1359-1332 کرج )
… باید دخترانی تربیت کنید که راه زینب عزیز را بپیمایند و الگویشان حضرت زهرا (سلام الله علیه) باشد و در حفظ حجاب سخت کوشا باشند. ای خواهرانم و ای عزیزانم، در حفظ حجابتان سخت کوشا باشید و نخواهید که فرزندانتان بی قید باشند.
… و تو ای همسرم، بعد از من سعی کن حجاب و تقوی داشته باشی و نماز را بپای داری ان شاء الله.

شهید علی مقیمی ( 1365-1344 خوانسار )
… و ای خواهرم، بدانید که چادر سیاهتان کوبنده است. حجابتان را حفظ کنید و سعی کنید فرزندان خود را آن طور که شایسته است پرورش دهید.

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت: روی
2- در اصل وصیت: بروند
منبع مقاله :
دادجو، مهدی؛ (1390)، گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا 2، تهران: نشر شاهد، چاپ اول

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید