توصیه به حجاب فاطمی و زینبی در وصایای شهدا (3)

توصیه به حجاب فاطمی و زینبی در وصایای شهدا (3)

نویسنده: مهدی دادجو

شهید عباسعلی خانی باصری ( 1361-1338 اصفهان )
ای خواهران، می خواهم همچون زینب باشید و او را بشناسید و مقلدش باشید و تحمل صبرش را در مصیبت (1) به آن بزرگی کربلا که جلوی چشمش اتفاق افتاد سرمشق خود قرار دهید، با حفظ حجاب و نجابت و عفت خود او را خوشنود نمایید.

شهید عباسعلی خدازاده ( 1365-1347 مشهد )
وصیتم به خواهر خودم و تمام خواهران دیگر این است که با حجاب خود آخرین و پرقدرت ترین ضربه را به دشمن رو به زوال وارد آورند. در حجاب خود کوشا باشند، زیرا که از فاطمه فرزند محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) این گونه خطاب است: ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است.

شهید علی خراسانی ( 1365-1347 کرج )
خواهرانم، شما همچون زینب ادامه دهنده راه زهرا (سلام الله علیها) باشید و همواره صفات آنان را در نظر آورید و با تمام وجود عفت خویش را حفظ کنید و حجابتان را هیچگاه کنار نگذارید و همیشه حجاب خود را حفظ کنید و صفات حضرت زهرا (سلام الله علیها) و زینب (سلام الله علیها) را در خود متجلی سازید.

شهید صفرحماسی ( 1363-1339 دزفول )
… و تو ای خواهر، سیاهی چادرت حجاب سنگرت می باشد و با رعایت کردن حجاب خود، راه زینب را در پیش گرفته و هیچ وقت برای من گریه نکنید.

شهید علی خواجه ای ( 1367-1349 کوهپایه )
خواهران خوبم از شما درخواست می کنم که زینب گونه زندگی کنید، اگر من حسین (علیه السلام) وار شهید شدم شما پیام مرا چون حضرت زینب به دیگران برسانید و در حجاب خود حتماً دقت بسیار نمایید.

شهید صراط علی خوش اندام ( 1362-1337 قوچان )
همشیره های عزیزم، حجاب را رعایت کنید، زینب وار زندگی کنید و در مرگ من نیز شیون نکنید.
سخنی چند با همسرم فاطمه دارم: همسرم، چون اسلام عزیز احتیاج به خون دارد وظیفه شرعی من است که در راه قرآن و نوامیس اسلام خون بدهم، مرا ببخش و حجاب را حفظ کن، به امید دیدار در آخرت.

شهید علی اکبر خوشدونی فراهانی ( 1362-1341 تهران )
… و اما نصیحتی که به خواهران صفیه و اعظم دارم این است که، حجابی فاطمه گونه و صبری زینب وار داشته باشید.

شهید عبدالسعید دبیر فدعمی ( 1361-1344 امیدیه )
از کلیه خواهران مسلمان خواهش می کنم به عنوان برادر کوچکتر و وصیت یک شهید که حجاب را رعایت کنید و زینب وار و فاطمه وار باشید و اگر رعایت نکنند وظیفه مردم است که جلوی آنها را بگیرند.

شهید غلامعلی درویشی ( 1365-1337 ملایر )
شما خواهرم و همسرم صابر باشید، شاکر و راضی به رضای خدا، از یاد خدا غافل نباشید و به نمازتان اهمیت فراوان بدهید . بسیار دوست می دارم که با حجابتان فاطمه گونه زندگی کنید و زهرا (سلام الله علیها) را الگو قرار دهید.

شهید عزیز دشت بزرگ ( 1365-1349 اهواز )
… و سفارشم به مادران و خواهران این است که حجاب روحی و جسمی خود را شدیداً حفظ نمایند.
… با الگو قرار دادن اخلاق و رفتار حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) زنانی نمونه در جامعه خود باشید و به دیگر زنان دنیا بفهمانید که ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است؛ در سایه حفظ حجاب و پاکدامنی، کسب ایمان و تقوی و محافظت عفت و عصمت، زن می تواند به عالی ترین درجات انسانی نایل آید.
… به مادران و خواهران سفارش می کنم که همیشه سعی کنید که حجاب روحی و جسمی خود را حفظ کنید و عفت و عصمت خود را از کوچکترین گناهی دور نگه دارید، چرا که بهترین انسان ها کسی است که از گناه دوری کند. اگر شما را به رعایت حجاب دعوت می کنم به آن خاطر است که ارزش وجود یک زن در رعایت حجاب است.

شهید شهران دلاور رفیعی ( 1365-1348 آستان اشرفیه )
پیامم به خواهران:

ای زن از فاطمه به تو اینگونه خطاب است *** ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

ای خواهر، به این نیت راه شهدا را ادامه دهید، راه زینب را ادامه بدهید. ما خواهرانی را می بینیم که نه حجابی دارند و نه آبرویی! خواهران، شما باید از خواهران حزب الله محل یا شهر، درس بیاموزید. حجاب را رعایت کنید تا انقلاب به پیشرفت خودش ادامه دهد.
… خواهران باید حجابشان را محکم کنند تا مشتی بر ضد انقلابیون بزنند.

شهید علی اکبر دلیمی ( 1367-1351 بجنورد )
… و شما خواهرانم می دانم که داغ برادر سخت است و سعی کنید زینب وار باشید و صبری زینبی و حجابی فاطمه وار داشته باشید و بنا به گفته شهید مطهری: « اگر بی حجابی نشانه تمدن است حیوانات متمدن ترند! » پس سعی لازم را در حجابتان بکنید.

شهید علی اکبر دولت آبادی آرانی ( 1361-1341 آران و بیدگل )
وصیتم به خواهرم: خواهرانم، زینب وار پیام رسالت حسین را به جهانیان برسانید و حجاب را در زندگی تان فراموش نکنید. امیدوارم که برادرتان را ببخشید و از برای او گریه نکنید، چون کسی که چیزی برای خدا بدهد دیگر ناراحت نیست.

شهید علی اصغر دولت خواه ( 1362-1343 کازرون )
خواهران عزیزم از شما می خواهم که با رفتن به مجالس و راهپیمایی ها و در تشیع جنازه ها حمایت بیشتر از این انقلاب بکنید و در نزدیکتر شدن به خانواده ائمه اطهار (سلام الله علیها) بیشتر تلاش کنید و حجابتان زینب گونه باشد و زینب گونه اسلام را گسترش دهید.

شهید عبدالنبی راست بالا ( 1364-1346 دهدشت )
خواهران گرامی، درست است که این جمله تکراری است از زبان هر شهیدی، ولی می بینم باز هم بی حجابی است، پس مجبور شدم که جمله تکراری را دوباره تکرار کنم، یعنی بگویم: ای خواهر، حجابت را رعایت کن.

ای زن از فاطمه به تو اینگونه خطاب است *** ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

شهید علی رجبی ازندریانی ( 1367-1346 ملایر )
سفارشم به خواهران حفظ حجاب زینب گونه و به برادران ادامه راه شهیدانی است که اکبروار زندگی کردند و در کربلای ایران دلیرانه خروشیدند و سینه خود را در برابر گلوله های شرق و غرب سپر ساختند و با خونشان درخت اسلام را آبیاری نمودند.

شهید علی رجبی مقدم ( 1365-1348 شازند )
خواهرانم، پیام مادر سادات، فاطمه پهلو شکسته را فراموش نکنید.

ای زن از فاطمه به تو اینگونه خطاب است *** ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

پس در حفظ حجاب اسلامی همانند زینب (سلام الله علیها) کوشا باشید و با بدحجابی و بی حجابی مبارزه کنید که با این کار راه من را ادامه می دهید.

شهید عزت الله رحمانی ( 1365-1345 خوی )
… و ای مادر و خواهران گرامی ام، از شهادت من ناراحت نباشید که این سعادت بزرگی است و من سالها بود که دنبال شهادت می گشتم. همچون گذشته ها زینب وار حجاب خودتان را حفظ کنید.

شهید عزت الله رحمانیان کوشککی ( 1363-1340 جهرم )
از همسرم می خواهم که زینب وار در جامعه زندگی کند و حجاب خود را حفظ کند.

شهید شیرالله رحمت پورزجی ( 1365-1347 تهران )
… و خواهران خوبم، از شما هم خواهش دارم که زینب وار در تمام کارهای دینی و اخروی عمل نمایید؛ اکنون رسالت سنگینی به دوش شما است، خودتان بهتر می دانید که چه می خواهم بگویم، اخلاق اسلامی، گفتار اسلامی، کردار اسلامی و رفتار اسلامی و حجاب اسلامی و زندگی و پرورش فرزندان اسلامی بر عهده شما است.

شهیدان علی رحیمی ( 1366-1347 مبارکه )
از مادر و خواهرانم می خواهم که حجاب اسلامی را رعایت نمایند و همچون زینب پیام آور خون شهیدان باشند.

شهید علی محمد رحیمی ( 1365-1342 فریدن )
ای خواهران عزیز و گرامی ام، وظیفه ما این است که برویم و جنگ را به پیروزی برسانیم. بر شماست که حجاب را رعایت کنید تا خدای ناکرده در پیش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) روسیاه نباشید. دشمن بی حجابان باشید.

شهید عبدالکریم رزمجو ( 1367-1350 بندر گناوه )
خواهرانم، همچو فاطمه عفت و حجاب را رعایت کنید و چون زینب صبر کنید و پرورش دهنده انسانهای با ایمان و مجاهد باشید.

شهید عبدالله رستمی ( 1365-1348 ممسنی )
شما ای خواهرانم، زینب وار عمل کنید و با رعایت حجاب و ارسال پیام برادر شهیدتان به دنیا بفهمانید که ما همه در راه اسلام جان بر کف هستیم.

شهید علی رسولی ( 1365-1347 قم )
خواهرانم، حجاب خود را حفظ کرده و از زینب درس بگیرید و زینب وار باشید. امید است که بتوانید راه زینب را دنبال کرده و مانند زینب صبور باشید.

شهید شاهرضا رضایی ( 1365-1343 بجنورد )
خواهرانم، شما با مقاومت و حفظ حجابتان و با راضی نگه داشتن شوهرتان و همبستگان و همسایه تان احترام خون شهدا و راه اسرا را حفظ کنید.

شهید علی رضایی ( 1366-1349 بیرجند )
شما ای خواهران عزیز، عفت و پاکدامنی را پیشه خود کرده، زینب وار زندگی کنید. حجاب را یکی از دستورات اسلام و ائمه اطهار می باشد، حفظ نمایید و این سخن را مصداق خود قرار دهید و به آن عمل نمایید:

ای زن از فاطمه به تو اینگونه خطاب است *** ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

شهید علی اصغر رضایی ( 1361-1342 مشهد )
خواهران عزیز، مانند فاطمه (سلام الله علیها) و حضرت (سلام الله علیها) باشید و با حجابتان که همان سلاح شماست ندای راستین اسلام را به گوش جهانیان برسانید.

شهید علی اصغر رضایی قرخلو ( 1361-1339 تکاب )
خواهرانم، می خواهم همچون زینب باشید و او را بشناسید و مقلدش باشید و تحمل صبر را در مصیبت به آن بزرگی کربلا که جلو چشمش اتفاق افتاد سرمشق خود قرار دهید، با حفظ حجاب و نجابت و عفت خود او را خشنود سازید.

شهید عباس رضاییان ( 1367-1341 تهران )
خواهران عزیزم حجاب و پوشش خود را سبک نگیرید و از حضرت زینب (سلام الله علیها) بیاموزید که در آن لحظه که تمام جوانان خویش را تقدیم راه اسلام و قرآن نمود چطور با حفظ احکام یک تنه در مقابل دشمنان ناآگاه مقاومت کرد. راهی را که برادر بزرگوارش طی کرد او با سخنان افشاگرانه اش « تکمیل » نمود و یزیدیان را به عقب راند.

شهید علی رعنایی ( 1362-1346 همدان )
… و ای خواهران عزیزم شما باید زینب گونه باشید و تا آنجا که می توانید تقوای خود را بالا ببرید و در حفظ حجاب خود کوشا باشید.

شهید شهریار رمضانپور ( 1364-1333 مبارکه )
… همسرم، حجاب تو کوبنده تر از هر چیزی است، حجاب تو مشتی است بر دهان منافقین. دلم می خواهد در نبودن من اصالت (2) خود را حفظ کنی و زینب وار رفتار کنی.

شهید علی اصغر رمضانی ( 1366-1338 قم )
… و به خواهرانم فاطمه و زهرا توصیه می کنم که برای من گریه نکنید که دشمن شاد شود و حجاب خود را حفظ کنید و زینب وار به زندگی خود ادامه دهید.

شهید علیرضا رمضانی ( 1365-1347 الیگودرز )
… و سخنی با خواهران، تو را به جان فاطمه حجابتان را رعایت کنید و مثل فاطمه زندگی کنید و خون این عزیزان را پایمال نکنید. ای خواهرم، سیاهی حجاب تو ارزنده تر از خون سرخ من است.

شهید علی زمان رمضانی ( 1365-1343 یاسوج )
… و خودتان را از نامحرم بپوشانید، چون حضرت فاطمه می فرمایند: « زیبنده ترین گوهر زن حفظ حجاب است » .

شهید صفرعلی رنجبر ( 1360- … خمین )
مادرم، ای عزیز جانم و ای زینب زمانم و ای الگوی مهربانم، نکند در لحظه ای که خبر شهادت مرا شنیدی احساس ناراحتی کنی، بلکه شادی کن از اینکه به آرزویم رسیدم. تو همچون فاطمه زهرا (علیه السلام) با حفظ حجاب اسلامی که از مهمترین زینتهای زن می باشد از حیثیت و شرافت ملت حزب الله دفاع کن.
… و بر شما خواهران عزیزم، همچون زینب زمان صابر باشید و در شهادت من احساس ناراحتی نکنید و در سر قبر من جشن بگیرید. از اینکه به آرزویم که همان دیدار با خداست رسیده ام. و شماها هم ضمن رعایت حجاب اسلامی از اسلام دفاع کنید.

شهید غلام روزبهانی ( 1363-1344 بروجرد )
خواهرم و همسرم و خواهران حزب الهی حجاب خود را رعایت کنید. همین طور که می گویند ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است، ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است.

شهید غلامرضا روزبهانی ( 1362-1348 بروجرد )
… و تو ای مادرجان،

ای زن از فاطمه به تو اینگونه خطاب است *** ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

شهید علی روشن زاده ( 1364-1345 شیراز )
به خواهرانم می گویم که در همه حال و در همه جا خدا را به یاد داشته باشید و از الگوی والایی همچون فاطمه (سلام الله علیها) پیروی کنید و حجاب خودتان را حفظ کنید.

شهید عباس روشنی ( 1364-1342 آران و بیدگل )
خدمت خواهرانم سلام عرض می کنم، امیدوارم که پیروز باشید و از شما می خواهم که در مرگ خونین برادرتان هرگز به خود ناراحتی راه ندهید و هم چون زینب (سلام الله علیها) زندگی کنید و حجاب خود را حفظ کنید و این را بدانید که سیاهی چادر شما بیشتر از سرخی خون من دشمن را می لرزاند.

شهید علی رویین تن ( 1360-1342 بندر گناوه )
ای خواهران عزیز، حجاب و عفت و پاکدامنی را سرلوحه زندگی خودتان قرار دهید و همیشه فاطمه وار زندگی و مبارزه کنید.

شهید ظهراب رییسی ( 1366-1344 کازرون )
… و شما ای خواهرانم، همواره زینب وار حرکت کنید و حجاب را رعایت کنید؛ خواهرم آنچه دشمن را می ترساند سرخی خون من است و بیشتر از آن سیاهی چادر تو.

شهید صولت رییسی اردلی ( 1365-1345 شهرکرد )
… و سفارشم به خواهرم و برادرم: خواهرم ان شاء الله که همچون زینب پیام خون شهدا را به جهان برسانی و حجاب اسلامی را کاملاً رعایت کرده و فرزندانت را تربیت اسلامی دهی که از راه حق منحرف نشوند.

شهید شکرالله زارع ( 1361-1339 آباده )
خواهرانم، به شما اخطار می کنم که حجاب خود را رعایت کنید و با رعایت کردن حجاب خود و همچنین صبر، همانند زینب عمل کنید که در برابر ائمه، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) [ و ] زینب کبری روسفید باشید.

شهید علی زارع ( 1365-1343 قم )
خواهرانم حجاب را رعایت کنید، حجاب تو تیری به قلب دشمن است.

ای زن از فاطمه به تو اینگونه خطاب است *** ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

پی‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصیت: معصیت
2- در اصل وصیت: اسالت
منبع مقاله :
دادجو، مهدی؛ (1390)، گزیده موضوعی وصیت نامه شهدا 2، تهران: نشر شاهد، چاپ اول

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید