آرامش درونی به نفع آن‌هاست

آرامش درونی به نفع آن‌هاست

نویسنده : سمیه طبری

پرونده
اشاره: امروزه در حالی با مسأله «حجاب‌هراسی» (hijab o fubia) در غرب مواجهیم و شاهد تصویب پی در پی قوانین محدودیت حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها هستیم که قوانین پوشش دانشگاه‌های مختلف امریکایی و اروپایی، خود تناقضی با ادعای آزادی کامل پوشش در غرب دارند.
آ‌ن‌چه در ذیل می‌آید گوشه‌ای از قوانین پوشش بانوان و آقایان در دانشگاه‌های غربی است که بیان‌گر نقش پوشش مناسب در ایجاد بستری مناسب برای تحصیل و جلوگیری از هواس‌پرتی دانشجویان در برخورد با پوشش‌های نامناسب است. راستی کسی می‌تواند بگوید چرا مواردی که ممنوع شده‌اند، مخالف شأن محیط علمی تشخیص داده شده‌اند؟ هم‌چنین بگویند در این صورت حجاب نیز مخالف با آن شأن است یا دقیقا برعکس؟! به یقین پوشش اسلامی به‌ویژه پوشش کامل نقشی محوری در ایجاد فضای سالم در محیط دانشگاه‌ها و پیشرفت دانشجویان دارد؛ از زاویه‌ای دیگر اگر به این مهم بپردازیم پرسش این است که مثلاً برای پوشیدن دامن کوتاه، دانشگاه حق دارد از تذکر و اخطار تا بازداشت و اخراج را به عنوان جریمه انجام دهد و هیچ کس هم هیچ گاه نگفته است که این قوانین خلاف آزادی پوشش‌اند اما حجاب اسلامی مانع آزادی شناخته شده است و برای جلوگیری از آن قوانین سختی در نظر گرفته می‌شوند. این برخورد دانشگاه‌های غرب نشان از برخورد دوگانه و سیاسی بودن آن دارد نه چیز دیگری.

دانشگاه ایالتی فلوریدا (امریکا):
شلوارها و شلوارک‌ها خاکی رنگ، دامن‌ها و پیراهن‌های زنانه باید از رنگی یک‌دست و یکسان برخوردار باشند. اندازه شلوارک ها و دامن ها باید زیر زانو باشد. لبه پایینی پیراهن های مردانه آستین بلند و آستین کوتاه باید همیشه داخل کمر شلوار گذاشته شود. اگر فرد بیش از یک پیراهن به تن داشته باشد، تمام پیراهن ها باید یک‌رنگ با دکمه های بسته و توزده باشند. هرگونه بازوبند، مچ بند و یا دیگر اقلام با قطعات تزئینی و هرگونه عینک دودی و کلاه لبه‌دار و مارک دار مجاز نمی باشد.

دانشگاه آکسفورد(انگلستان):
مردان باید از کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده و کروات و جوراب سیاه استفاده کنند. لباس باز و بدن نما مجاز نیست. اندازه شلوارک‌ها باید تا زانو باشد. مو باید رنگ طبیعی داشته باشد و از مدل های افراطی پرهیز شود. خط ریش‌ها نباید بیش از اندازه بلند باشند؛ بلکه باید مرتب کوتاه شده باشند. زنان نیز باید ظاهری آراسته و مناسب داشته باشند. لباس زنان نباید پشت باز یا بدون آستین، تنگ و بالای زانو باشد و رنگ لباس ها باید تیره یا خاکستری باشد.

کالج رابرت (ترکیه):
رنگ شلوارهای پسران و دامن دختران باید مشکی، سرمه ای، نوک مدادی یا قهوه ای تیره باشد. پوشیدن شلوارهای غیررسمی از قبیل شلوارهای مارک «کارگو»، شلوارهای «جین» و یا بادگیر (شلوارهایی که جیب های زیادی دارند) قابل قبول نمی باشد. پیراهن های یقه‌دار تک‌رنگ با آستین کوتاه مجاز نمی‌باشد. برای دختران دامن‌های تزیین شده با دکمه، روبان و هر گونه تزئین روی لباس، مجاز نمی‌باشد.

دانشگاه آجاسین (نیجیریه) :
پوشیدن لباس‌های لی آبی و شلوارک برای حضور در کلاس‌ها مجاز و مورد قبول نمی‌باشد. خانم‌ها باید پیراهن زنانه بلند یا بلوز به همراه دامن زیر زانو یا شلوار هم‌رنگ مجاز می باشد. برای مردان موها باید تا یقه پیراهن کوتاه باشند و از رنگ طبیعی داشته باشند.

دانشگاه آلن (امریکا):
بلندی و سبک لباس باید متناسب با اندازه شلوار و فیزیک هر شخص باشد. هیچ یک از انواع لباس‌های جین، شلوار رنگی، سوئیت شرت، شلوارک، دامن های چاک‌دار و تی شرت مجاز نمی باشد. زیورآلات بیش از دو حلقه در هر دست و همچنین خالکوبی قابل رؤیت، مجاز نمی‌باشد.

دانشگاه باب جونز(امریکا) :
داشتن آستین الزامی است؛ پیراهن و تاپ بدون آستین یا آستین حلقه‌ای را باید به همراه یک بلوز آستین‌دار یا پولیور به تن کرد. خط یقه لباس نباید بیش از چهار انگشت پایین تر از گردن باشد. دمپایی و صندل های بنددار و پاشنه‌دار ممنوع است. تی‌شرت‌های بدون آستین، شلوارک، لباس هایی که جملات یا لغات تحریک‌آمیز دارند و لباس‌های باز یا دامن های کوتاه ممنوع است.

دانشگاه بریستول (انگلستان):
لباس باید حداقل بدن را از شانه تا زانو بپوشاند. عریان نمودن بخش بالای سینه ممنوع است. زیور آلات، به جز ساعت مچی مجاز نمی باشد. لباس‌ها نباید حاوی علائم، نشان ها و تصاویر باشند. پوشیدن شلوارهای کماندویی، لی و شلوارک مجاز نیست. موها باید تمیز بوده و در صورت بلند بودن، باید آن‌ها را در پشت سر ببندند.

دانشگاه تگزاس (امریکا):
آرایش‌های غلیظ و نامتعارف مجاز نمی باشد. زیورآلات مجاز شامل ست ازدواج، یک حلقه و یک ساعت مچی می‌باشد. پوشیدن جوراب‌های زنانه و مردانه ضروری است، اما پوشیدن جوراب‌های زنانه تزئینی و طرح‌دار (نظیر جوراب توری و غیره) مجاز نیست.
کوتاه سخن حجاب اسلامی دربردارنده همه دغدغه‌های اساتید دانشگاه‌ها در فراهم نمودن جوی مناسب برای دانشجو دارد. اما این‌که چرا غرب از پوشش اسلامی می‌هراسد ریشه در نگرانی غرب از رویکرد نخبگان و فرهیختگان جامعه به حجاب دارد!
منبع: ماهنامه امتداد شماره 60

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید