حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: مبادا تعلقات حزبی انسان را از مسیر حق جدا کند

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: مبادا تعلقات حزبی انسان را از مسیر حق جدا کند

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور سحرگاه امروز در برنامه ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: یکی از اصولی که در قرآن و روایت آمده وطن دوستی است اما وطن پرستی نداریم.

وی افزود: انسان وطن خود را دوست دارد؛ ما در دعای ماه مبارک رمضان می گوییم خدایا همه غریب ها را به وطن خود برسان، قرآن کریم می فرماید چرا ستمگران مردم و مؤمنان را آواره کرده اند.

مفسر قرآن کریم با بیان این که علاقه به وطن مسأله ای درست است، اظهار داشت: انسان با هرچه انس داشته باشد به آن علاقه مند می شود، اگر انسانی درختی را خود بکارد این درخت با دیگر درختان در نزد او متفاوت خواهند بود، از همین رو علاقه مندی به وطن صحیح است.

وی با اشاره به مفهوم وطن پرستی ادامه داد: وطن پرستی شرک محسوب می شود باید دانست که پرستش فقط مخصوص حداوند متعال است، وطن پرستی بدان معنا است که انسان بگوید فلان جا قلع و قمع شود تا کشور و شهر خود آبادانی پیدا کند یا در روستایی جنگ کنند که مسر رودخانه یا آب باید از فلان جا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که وطن پرستی باطل است، ابراز داشت: پرستش برای هر چیزی غیر از خداوند متعال باطل است، از همین رو اگر انسان به دلیل لهجه، فامیلیت و پول از کسی بخواهد حمایت کند از مرز توحید خارج شده است.

وی عنوان کرد: انسان خالص کسی است که حزب، قبیله، پول، پارتی، شهوت، مهمانی، تهدید و تطمیع او را از مرز خارج نکرده و رنگی نکند، اگر انسان رنگی نشود خالص است؛ قرآن کریم به این دلیل به شیر خالص می گوید که از میان آن و فضولات رد می شود اما رنگ و بوی آن را نمی گیرد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: عقربه روح انسان فقط باید در مدار خداوند متعال بچرخد، انسان باید توجه داشته باشد که قبیله، حزب و لهجه نباید او را از حق جدا کند؛ اگر انسان در مدار حق علاقه داشته باشد صحیح است به شرطی که این علاقه به پرستش کشیده نشود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید