خطیب نماز جمعه قم: دیپلماتهای کشورمان با اقتدار در مذاکرات هسته ای حضور یافتند

خطیب نماز جمعه قم: دیپلماتهای کشورمان با اقتدار در مذاکرات هسته ای حضور یافتند

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه قم در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) اظهار کرد: ما همیشه اهل مذاکره و منطق بودیم، ما وارد مذاکره شدیم، مذاکرات سخت، اما دشمن بیش از ما به مذاکره نیاز داشت.

وی ادامه داد: ملت انقلابی ما دنبال این نکته بود که به خاطر توانمندیهای خود متناسب از فناوری های دنیا بهره ببریم و از روزهای اول دشمنان تحریم ها را علیه ما آغاز کردند و هنگامی که دیدند که این ملت عقب نشینی نمی کند، ایران هراسی را در دنیا مطرح نمودند.

وی با بیان اینکه در مذاکرات بده و بستان هایی وجود دارد و ما نیز در مذاکرات محدودیت هایی را پذیرفته ایم، گفت: اما غنی سازی تعطیل نمی شود و نیز در عوض حقوق هسته ای ما پذیرفته شده ا و چهره ایران هراسی که در جهان از ما نشان داده اند تغییر کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز می بینیم کسانی که با ما رابطه دیپلماسی ندارند پیام های تبریک برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسوولان ما فرستاده اند ولی نکاتی که رهبری نیز در پاسخ رییس جمهوری دادند باید مدنظر قرار بگیرد.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار کرد: متن قرارداد باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و مورد مراقبت کامل باشد تا دشمن دست از پا خطا نکند و همچنین مردم باید متحد و فضای آرام در جامعه وجود داشته باشد تا در آرامش کامل برنامه های نظام محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات ما تنها در مساله هسته ای بوده است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسش دانشجویی که بعد از توافق وظیفه ما در مقابله با استکبار چیست فرمودند قرآن کریم به ما می گوید در برابر استکبار بایستید و تا زمانی که آنان از خوی استکباری خود دست برندارند همین رویه مبارزه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه دشمن اگر با ما به توافق نمی رسید ابتدا افزایش تحریم ها و سپس تهدید نظامی را در نظر داشت، افزود: هیچ یک از این دو گزینه برای آنان دستاوردی نداشت چراکه ملت ایران در مقابل تحریم ها ایستادگی کرده بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: از طرفی منافع آنها در منطقه گسترده است و نمی توانستند با ایران وارد جنگ شوند و شروع جنگ منافع آنان را به خطر می انداخت به همین دلیل راهی جز مذاکره با ایران نداشتند.

وی دربخش دیگری از سخنان خود از حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس تقدیر و تشکر کرد و گفت: در حالیکه تیم هسته ای در حال مذاکره با 5+1 بود مردم ما با این شور در راهپیمایی شرکت کردند.

امام جمعه موقت قم تاکید کرد: مردم ما با حضور در راهپیمایی روز قدس نشان دادند که همواره فریاد مخالفت با ظلم را سر می دهند و موضوع دیگری که مردم با این حضور خود نشان دادند این بود که دنیا بداند مساله اصلی امروز ما مساله فلسطین و قدس است و مسائلی که در یمن، بحرین و دیگر کشورها ایجاد کردند مردم را گمراه نمی کند.

وی همچنین با اشاره به 26 تیرماه سالروز تشکیل نهاد شورای نگهبان از این نهاد به عنوان کلیدی ترین حافظ جمهوری اسلامی ایران نام برد و گفت: امام خمینی (ره) فرموده اند ملت از شورای نگهبان پشتیبانی کند تا دچار مشکلات مشروطه نشویم و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز می فرمایند؛ بود و نبود شورای نگهبان مساوی است با بود و نبود اسلامیت در نظام؛ می بینیم توطئه های فراوانی در هر مناسبتی علیه شورای نگهبان شکل می گیرد اما اعضای این شورا همواره به رسالت خویش عمل کرده و به هیاهوها توجهی ندارند.

امام جمعه موقت قم به سالروز پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران نیز اشاره و اظهار کرد: این مساله مهمی است که چرا ابرقدرت ها به سراغ قطعنامه رفتند؛ آنها اوایل جنگ که دشمن در خاک ایران بود آتش بس اعلام کردند اما بعد از فتح خرمشهر به تکاپو افتادند و در روزهای پایانی جنگ هم پس از هشت سال مقاومت ملت ایران، به خاطر ضربات پی در پی علیه رژیم بعثی، بحث قطعنامه 598 مطرح شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود در رابطه با اصول حاکم بر روابط اجتماعی گفت: یکی از مباحثی که در این بحث مطرح است، مساله پیوند اخوت و برادری در یک جامعه دینی می باشد.

وی در رابطه با شیوه های تحکیم اخوت و برادری در جامعه اسلامی اظهار کرد: اولین شیوه ایمان است و سپس حرمت گذاری نسبت به شخصیت دیگران نقش کیلدی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه از غفلت باید پرهیز کرد ولی اصل تغافل و نادیده انگاری لغزش های دیگران مساله بسیار مهم و اساسی است، گفت: خصوصیت و شیوه دیگر در ایجاد پیوند مستحکم تر در رابطه با اخوت و برادری؛ اصل نادیده انگاری است و در رابطه با لغزش برادر دینی خود واکنش شتابزده نشان ندهیم و کمی حوصله کنیم.

وی گفت: اگر بخواهید به خاطر هر لغزش دیگران؛ از آنها فاصله بگیرید دیگر دوستی برای شما باقی نمی ماند، ما انسان ها می توانیم تاثیرگذار باشیم و لغزش دیگران را در یک محیط مناسب تذکر دهیم تا فرد در مسیر هدایت قرار بگیرد.

آیت الله حسینی بوشهری شیوه دیگر در این مساله را عفو وگذاشت دانست و اظهار کرد: افرادی که اهل عفو و گذشت هستند می توانند جامعه را تغییر دهند و البته در دین ما آمده است که افراد را باید در مواردی مجازات کرد ولی در زمانی که امکان آن وجود دارد باید عفو و گذشت بر جامعه حاکم باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در مورد معرفی رحمانیت و برخورد اسلام با اشتباهات توازن وجود داشته باشد، تصریح کرد: امروز داعش و گروه های تکفیری چهره خشنی از اسلام را به دنیا نشان داده اند در صورتی که اسلام هم عفو و بخشش و هم برخورد را دارد و باید به این توازن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز روز آخر ماه مبارک رمضان است و این ماه سپری شد و این فضای معنوی ماه مبارک را باید پس از آن نیز حفظ کنیم و امروز روز فراق و جدایی مومنان است و ان شاءالله برکات این ماه مبارک در طول سال ادامه داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: در این روز پایانی ماه مبارک رمضان از خداوند می خواهیم که اعمال ما را مورد قبول درگاه خود قرار دهد و تعجیل در فرج ظهور حضرت ولی عصر (عج) بفرماید.

وی نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی دعوت کرد و گفت: انسان هایی که با تقوا در دنیا زندگی می کنند زندگی شرافتمندانه دارند و مورد اعتماد مردم اند و نیز تقوا موجب عظمت و عزت انسان در آخرت می شود از اینرو نباید از تقوا غفلت کرد و تقوا را باید حاکم بر برنامه های زندگی خود قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: فردا روز عید سعید فطر است و هر روزی که در آن گناهی نشود روز عید است و باید با صلابت در نماز این روز حاضر شویم و با پروردگار پیمان ببندیم که به سمت گناهان نرویم.

فردا (27 تیرماه جاری) ساعت 8 صبح نماز عید سعید فطر به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و امام جمعه قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار می شود

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید