مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل: ایران هیچ گاه از حمایت کشور های منطقه کوتاه نخواهد آمد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل: ایران هیچ گاه از حمایت کشور های منطقه کوتاه نخواهد آمد

دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، در کنفرانس بین المللی از نهضت مشروطه تا قیام 29 بهمن مردم تبریز، که پیش از ظهر امروز در سالن کنفرانس دانشگاه هنر تبریز، برگزار شد، گفت: ایران هیچ گاه ایران بدون آذربایجان و آذربایجان بدون ایران، هویت نداشته است.

وی افزود: زمانی که به تاریخ ایران مراجعه می کنیم، شاهد آن هستیم که حقیقتا آذربایجان سر ایران بوده و در تاریخ ایران نقش بسزایی داشته است.

ولایتی ابراز داشت: کشور ایران پایگاه اهل بیت(ع) و تکیه گاه تمام شیعیان جهان است و آذربایجان در این میان یک نقش محوری و تاریخی را یدک می کشد.

وی با اشاره به اعلام مذهب تشیع به عنوان مذهب رسمی کشور در مسجد جامع تبریز در دوره صفوی، ابراز داشت: آذربایجان پایتخت نخست جهان تشیع می باشد و پرچم فرهنگ تشیع از این منطقه به اهتزاز در آمده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، ایران را خانه محبان اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: بخش بارز و محوری پیروی از اهل بیت(ع) را منطقه آذربایجان برعهده داشته است.

ولایتی در ادامه افزود: در عصر صفوی شاهد این هستیم که مردم آذربایجان پیشگام مباره با تجاوز عثمانی بودند، همچنین در دوره قاجار در مقابل تجاوز دیگر از عثمانی ایستادند و در مقابل هجمه روسیه تزاری از خود مقاومت های دلیرانه ای را به نمایش گذاشتند وده سال در مقابل روسیه ایستادگی کرد.

وی اذعان داشت: افتخار مقاومت در برابر دو قدرت بزرگ آن روز، عثمانی و روسیه، برای آذربایجان است.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بررسی تاریخ مشروطه، گفت: مشروطه تنها متعلق به نیروهای مذهبی آذربایجان نبوده است، برخی از مشروطه خواهان به دنبال عدالت خواهی و تاسیس عدالت خانه بودند.

وی ادامه داد: خود لفظ مشروطه از عثمانی وارد شده است و به معنای حکومت مشروط به رعایت قانون است، اما آنچه مد نظر مشروطه خواهان که از ظلم حکومت قاجار تنگ آمده بودند، عدالت محوری است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: در جریان مشروطه علما دو مهاجرت داشتند که علمای تبریز در پی مهاجرت بزرگان تهران نامه ای به مظفرالدین شاه نوشتند و خواستار توجه به مهاجرت علمای شدند.

وی با اشاره به پاسخ مظفرالدین به نامه علمای آذربایجان، گفت: درخواست علمای آذربایجان باعث شد که مشروطه به نتیجه برسد و مجلس مشروطه خواهان شکل گرفت و قانون اساسی ایران تدوین شد.

ولایتی اظهار داشت: قانون اساسی با ده اصل بود که بیشتر به نظام نامه و آیین نامه شباهت داشت، بنابراین نیاز به متمم داشت، این متمم چندین اصل داشت، که در اصل دوم متمم قانون اساسی آمد که باید بر قانون گذاری مجلس شورای اسلامی نظارت داشته باشد.

وی با اشاره به قیام مردم تبریز در 29 بهمن، گفت: این حرکت مردم آذربایجان در حقیقت آغازی برای زنجیره چهلم شهدا بود که یه یک حرکت الگو تبدیل شد، که ادامه آن به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: امروز جمهور اسلامی ایران به تصدیق دوستان و دشمنان قدرت اول منطقه است، امروز آنچه که در کشور های منطقه می گذرد به پشتیبانی معنوی ایران اسلامی که توانسته اند در مقابل متجاوزان بایستند و ایستادگی کنند.

وی با اشاره مذاکرات هسته‌ای ایران در مقابل قدرت های بزرگ جهان، گفت: این توافق بدون تدابیر و رهبری های داهیانه به مقام معظم رهبری هیچگاه به نتیجه نمی رسید و ایران به این اقتدار منطقه ای دست پیدا نمی کرد.

ولایتی طرف های مذاکره کننده را غیر قابل اعتماد عنوان کرد و ابراز داشت: باید به گونه ای عمل شود که تا با بد عهدی های طرف مقابل روبرو نشویم، سابقه سیاه کشورهای 5+1 ما را باید در توافق هوشیار کند.

وی با بیان این‌که برخی ها در برخورد با توافق هسته ای از خود ذوق زدگی نشان ندهند، تصریح کرد: این را باید بدانیم که هیچ حکومتی به فکر مردم ایران نخواهد بود بلکه ملاک دیگر کشور ها در مسائل خارجی منافع ملی آن کشور ها است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، این مذاکرات را در جهان بی سابقه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در تاریخ جهان هیچ گاه یک کشور جهان سومی در مقابل کشور های بزرگ جهانی به مذاکره به این صورت و با عزت نپرداخته بودند، این مهم از گوهر استقلال ایران است.

وی مسأله سوریه و یمن را غیر قابل مذاکره عنوان کرد و افزود: آمریکا و برخی دست نشانده های منطقه ای آن سعی بر دخالت در مسائل این کشور ها دارند، اما سخن ایران این است که این مردم کشور ها هستند که باید برای خود تعیین تکلیف کنند.

وی ابراز داشت: امروز بشار اسد سوریه بسیار قدرتمند از گذشته است، ایران از خواست مردم این کشور ها حمایت می کند و از حق مشروع ملت های منطقه پشتیبانی می کند، این حمایت ها امنیت مرزهای کشور ایران را نیز به ارمغان می آورد.

ولایتی خاطرنشان کرد: نقش مردم آذربایجان به عنوان سر ایران در طول تاریخ کشور در دوره های مختلف، دوران صفویه، در زمان هم مرزی با روسیه تزاری و بلشویک ها و حفظ جایگاه پیروان اهل بیت(ع) در اقتدار نظام و کشور هویدا بوده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید