آیت الله یزدی: اثر گل‌های خورده شده در سیاست باقی می ماند/ اظهار نظر درباره نقاط ضعف و قوت توافق زود است

آیت الله یزدی: اثر گل‌های خورده شده در سیاست باقی می ماند/ اظهار نظر درباره نقاط ضعف و قوت توافق زود است

جلسه هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری عصرامروز با حضور آیت‌الله محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان و اعضای هیات رییسه این مجلس برگزار شد.

آیت‌الله یزدی در ابتدای این جلسه با اشاره به مسئله مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: در درجه اول باید از تیم مذاکره‌کننده تجلیل صورت گیرد و آن‌ها انصافا در این راه زحمت کشیده‌اند.

وی با بیان اینکه این مذاکرات طولانی‌ترین مذاکرات دیپلماتیک در دوران اخیر بوده است، اظهار داشت: گاها جلسات 5 الی 6 ساعته‌ای در این مذاکرات برگزار شد و با زحمت فراوان توانستند به توافقاتی برسند.

آیت‌الله یزدی ادامه داد: در طول ایام مذاکره رهبر انقلاب مکررا راهنمایی‌هایی را داشتند و خط قرمزهای حساسی را مورد اشاره قرار دادند که تیم مذاکره‌کننده مراقب باشد در تعهداتی که برعهده می‌گیرد و تعهداتی که از طرف مقابل دریافت می‌کند خطوط قرمز رعایت شود.

رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از جمله خطوط قرمز مورد تاکید رهبر انقلاب حفظ مسائل نظامی، علمی و بازرسی از این موارد بود که ممنوع اعلام شد و حتی بعد از مذاکرات نیز در جایی گفته شد که نظر رهبری این بوده و بر اظهار نظر صاحب‌نظران و رییس‌جمهور نیز این مسئله وجود داشت.

آیت‌الله یزدی با تاکید بر اینکه مسیر قانونی تصویب توافق باید طی شود، افزود: بحث حقوقی در این زمینه وجود دارد که مجلس باید به عنوان توافق و تعهدات این مسئله را بررسی کند؛ در حالی که این توافق امضا نشده اما مفهوم قانون اساسی این را صدق می‌کند که مجلس باید توافق را بررسی کند.

وی اضافه کرد: شورایعالی امنیت ملی نیز باید توافق را بررسی کند و بعد از تصویب رهبری این توافق قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قطعا نتیجه مذاکرات در داخل کشور در دست بررسی است و اظهار نظر درباره نقاط ضعف و قوت آن زود است. البته افرادی در این میان اظهار نظر موافق و مخالف دارند ولی قبل از طی مسیر قانونی درست نیست که اظهار نظر قطعی صورت گیرد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر دور کردن جامعه از دو قطبی شدن تصریح کرد: تا وقتی که این مسیر پیموده نشود نباید جامعه را دوقطبی کرد.

آیت‌الله یزدی با اشاره به اختلاف نظر کنگره آمریکا و رییس جمهور این کشور در مسئله توافق هسته‌ای با ایران گفت: اختلافات کنگره و اوباما ربطی به ما ندارد و نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.

رییس مجلس خبرگان رهبری توجه به نظرات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ وحدت جامعه اظهار داشت: ما باید در این راه مراقب مجلس و شورای عالی امنیت ملی باشیم که در مسیر رسیدگی به این توافق به گونه‌ای کار کنند که جامعه ملتهب نشود.

وی با اشاره به اظهار نظر رییس جمهور درباره توافق هسته‌ای مبنی بر اینکه ما 3 گل زدیم و 2 گل هم خوردیم ولی در مجموع برنده این میدان شدیم، گفت: در بازی‌های فوتبال معمولا کسی که بیشتر گل زده برنده محسوب می‌شود حتی اگر گل‌هایی نیز خورده باشد اما بازی‌های سیاسی با بازی فوتبال تفاوت دارد؛ در فوتبال اثر گل‌های خورده شده از بین می‌رود ولی در سیاست آثار این گل‌ها باقی می‌ماند.

آیت‌الله یزدی افزود: امیدواریم در محاسبات که تعداد گل‌های خورده و زده ما و همچنین تعهدات بررسی می‌شود مجموعا به نفع ما باشد.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور برخی هیات‌های کشورهای خارجی در کشورمان پس از توافق تصریح کرد: ورود شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی اروپایی به کشور باید با اقتصاد مقاومتی سازگار باشد و دستگاه‌های تولیدی بیشترحمایت شوند نه اینکه دیگران بیایند و همین دستگاه‌ها هم آسیب ببینند.

وی افزود: واحدهای تولیدی مختلف در کشور ما پیش از آمدن این دولت وضعیت مطلوبی نداشتند و امیدواریم در آینده وضع بهتری پیدا کنند.

رییس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اگر قرار است برخی پول‌ها آزاد شود نباید به شکل کالاهای بی‌ارزش به کشور برگردد بلکه باید کالاهای مهم وارد شود. تا این آرامش اقتصادی رو به رشد باشد.

رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نزدیک بودن انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی افزود: این دو انتخابات در حال طی مراحل قانونی خود هستند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت کشور برای برگزاری الکترونیکی انتخابات اظهار داشت: وزارت کشور به دنبال انتخابات الکترونیکی هستند و در این میان طبیعتا نظارت قانونی که بر عهده شورای نگهبان است باید به این روند اطمینان کامل داشته باشند که البته مذاکراتی در این زمینه وجود دارد که جای هیچ بگو مگویی باقی نماند.

آیت‌الله یزدی در پایان خاطرنشان کرد: اجلاسیه بعدی مجلس خبرگان رهبری دهم شهریور ماه در تهران برگزار خواهد شد

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید