استاد انصاریان: وظیفه انسان‌ها حفظ هویت و منزلت حرم الله است/هراس استکبار جهانی از ولایت فقیه

استاد انصاریان: وظیفه انسان‌ها حفظ هویت و منزلت حرم الله است/هراس استکبار جهانی از ولایت فقیه

حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه شب گذشته در ادامه سلسله جلسات اخلاقی که با محوریت اصلاح رفتار در حسینیه همدانی های مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آیات قرآن و روایات دینی به ویژه روایاتی که از ائمه اطهار در کتاب های معتبر نقل شده اند، همه برای اصلاح درون انسان بوده و در همین راستا نظام داده شده اند. همچنین درون انسان زمانی که دچار انحراف باشد، بر برون او نیز اثر می گذارد و خود و دیگران را در معرض ضرر و زیان قرار می دهد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر انسان درون و برونش را اصلاح نکند، باید یقین بداند که در های تمام فیوضات الهی به روی او بسته خواهد شد. همچینن در سوره آل عمران در یک نمونه آخرتی آورده شده است که در روز قیامت که انسان هیچ گونه راه گریزی از لغزش ها ندارد، قرآن کریم می فرماید که شفاعت شفیعان هم به آن ها نرسیده و اگر در این عالم تنهایی هزاران بار هم با خداوند متعال سخن بگویند باز هم پروردگار عالم پاسخ نمی دهد و در چنین حالتی دوزخ برابر انسان ها شعله می کشد.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان با بیان این که هنگامی که وجود مقدس ارحم الراحمین هیچ گونه جوابی را به انسان ندهد، راه بازگشتی نیز وجود ندارد، تصریح کرد: این چه خسارت سنگینی است که در روز قیامت انسان از شنیدن پاسخ پروردگار عالم محروم باشد. در قرآن نیز آورده شده که در روز قیامت به اینان نظر رحمت انداخته نخواهد شد.

باطن پلید و فاسد در خرابی ظاهر موثر است
وی با اشاره به انسان های مومن و خداجو خاطر نشان کرد: گاهی انسان در حالی که مؤمن است وارد قیامت می شود و در حد خود در دنیا اهل خیر و عبادت و امور خدایی بوده است، حال گناهانی هم در گوشه پرونده او ثبت شدند و چنین فردی مورد آمرزش پروردگار قرار می گیرد اما در خلاف آن کسی که باطن او به نفاق مبتلا شده باشد و نیت های فاسدی داشته باشد، این خرابی باطن در ظاهر او نیز تاثیر می گذارد و چنین انسان هایی برایشان عذاب، دردناک خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: انسان عقل و فکر دارد و خیلی از سؤالات جوابشان در باطن انسان ثبت شده است، این که انسان برای چیزی حدود 50 سال با باطن و ظاهری آلوده زندگی کند، سبب می شود عمر او به فساد و آلودگی مبتلا شود، داستان تاریخی هابیل و قابیل مصداق همین موضوع است. اینان برادر و از یک پدر بودند اما قابیل آلوده نسبت به برادرش مزاحم بود و این مزاحمت به اولین قتل کره زمین منجر شد. وی مزاحم قلب پدر و مادرش شد و به همین سبب حزنی را بر دل آن ها گذاشت.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان با بیان این که خداوند متعال در دنیا چندین حرم دارد، گفت: یکی از این ها بیت الله است، حرمی که میلیارد ها انسان به طرف آن نماز می خوانند و برای ساخت آن خداوند متعال یکی از پیامبران اولو العزم خود یعنی ابراهیم و یکی از پیامبران غیر اولو العزم خود یعنی اسماعیل را فرستاد. در خیلی از تفاسیر نوشته شده است که این جا حرمی در عالم ملکوت است که فرشتگان در آن عبادت می کنند.

باز شدن در های معنویت به روی انسانها در گرو اصلاح ظاهر و باطن آنها است
وی با اشاره به حفظ هویت و منزلت حرم یادآور شد: اگر انسان ها هویت حرم را حفظ کنند و آن را بتکده نکنند و سالم و پاک نگه دارند، حرم باطنی زیبا و نیک سیرت پیدا می کند و جای ایمانش را به 124 هزار پیغمبر، به قیامت و فرشتگان داده می شود و نام حرم الله بر آن گذاشته می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امروز باید از منافع ولایت فقیه صیانت کرد، اظهار کرد: امروز به عزت اسلام نگاه کنید، ولایت فقیه بر دهان استکبار و اوباما مشت محکمی زده است، اینان جان کندند و حقایق الهی را با دلایل عقلی ثابت کردند و سپس امام از جان کردن آن ها بهره علمی برد. امروز علمای بزرگ شیعه مقام بلند عصمت را با درک جایگاه آن ها درک می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان ادامه داد: کسی که درون و برونش با آیات و روایات اصلاح شده باشد، تمام درهای معنویت به روی او باز خواهد شد و برای همه مردم منفعت پیدا می کند، مزاحم گاهی دیگران را می کشد، برخی ها را داغدیده می کند. مرحوم نراقی نقل می کرد که آقایی در خانه کعبه را گرفته بود و می گفت خدابا به حرمت کعبه مشکل من را حل کن، پیامبر به او گفتند اگر مؤمن هستی خدا را به حق خودت قسم بده.

وی با بیان این که کسی که درون و برونش را اصلاح کرده باشد ارزش و قداست خاصی دارد، گفت: تمام آیات و روایات که بالاترین گوهر هستی هستند و روایاتی که برای اصلاح درون و برون انسان نظام داده شده اند، قابل تغییر و تبدیل نیستند  و حکایت از این دارند که ما انسان ها قابلیت رشد و کمال داشته و باید به توانمندی های عنایت شده توسط خداوند تکیه کنیم تا رستگار شویم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید