آیا نمی‎شود امام زمان زودتر ظهور کند و جنگ‎هایی که می‎گویند در آخرالزمان اتفاق خواهد افتاد، رخ ندهد؟

آیا نمی‎شود امام زمان زودتر ظهور کند و جنگ‎هایی که می‎گویند در آخرالزمان اتفاق خواهد افتاد، رخ ندهد؟

بررسی و مرور روایات آخرالزمان نشان می‌دهد که رخدادهای آخرالزمان، از چند جهت می‌‎تواند مورد تحقیق قرار گرفته، و پاسخی برای سؤال فوق باشد.
ابتدا باید توجه داشت که سند روایاتی که به وقوع جنگ در آخر‌الزمان می‌پردازند، از قوّت چندانی برخوردار نبوده، بدون اشکال نیستند؛ به‌همین‌جهت، قبول و پذیرش قطعی آنها ممکن نیست.
از دیگرسو، ستیز با امامت و مهدویّت، حادثه نوبنیادی نیست. از کاوش تاریخ درمی‌یابیم که انبیای الهی و پیروان واقعی آنها، همواره مورد ستیز امام‎ستیزان و ولایت‎گریزان قرار گرفته‎اند؛ چنانکه در قرآن کریم اشاره شده است وقتی به فرعون گفته شد: «از بنی‌اسرائیل فرزندی به دنیا می‌‎آید که پادشاهی و حکومت تو را از بین خواهد برد»، او ظلم و ستم بر بنی‎اسرائیل را شدت بخشید و حتی به دستور او، زنان باردار را شکم دریدند و برای مقابله با این پیامبر الهی، مادر و فرزندان زیادی را قربانی کردند.
در حدیثی از پیامبر، چنین روایت شده است: «پس از من، فتنه‎هایی پدید می‌‎آید که راه نجاتی از آن نخواهد بود»[۱]؛ به‌همین‌جهت، در روایات متعددی، خروج سفیانی را حتمی معرفی کرده‎اند که فلسفه خروج او، آغاز جنگ با حضرت مهدی علیه‌السلام است.
راوی می‌‎گوید از امام صادق علیه‌السلام سؤال کردم که امام باقر علیه‌السلام فرموده‎اند: «خروج سفیانی از امور حتمی است که هنگام ظهور، واقع خواهد شد». امام صادق علیه‌السلام پاسخ دادند: «بله؛ خروج سفیانی از امور حتمی است».[۲] بنابراین، می‌توان از این‌گونه روایات، چنین نتیجه گرفت که به‌هر‌حال، عده‌ای به جنگ با امام زمان برمی‌خیزند؛ هر چند طبق روایات، تمام جنگ‌افروزان ـ به‌ویژه سفیانی ـ قبل از رویارویی با امام زمان، در منطقه بیداء (بین مکه و مدینه) از بین خواهند رفت و هرگز موفق به مقابله با مهدی علیه‌السلام نخواهند شد.
بررسی روایات، نشان می‌‎دهد که مهم‌ترین جنگ‎های آخرالزمان، میان امام‎ستیزان و مهدی‎گریزان روی خواهد داد و نزاع، میان دشمنان خواهد بود؛ بنابراین، خطری مسلمانان و مهدی‎باوران را تهدید نمی‌‎کند. در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است: «حضرت، هنگامی ظهور می‌‎کند که یک‌سوم مردم از بین رفته باشند». راوی سؤال می‌‎کند: «پس در عصر ظهور، چه کسی باقی خواهد ماند؟» امام صادق علیه‌السلام  می‌فرماید: «آیا دوست ندارید شما به رغم کش‎مکشِ دشمنان، باقی بمانید».[۳] پی‌نوشت‌ها
۱. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۲، ص۳۷۱.
۲. همان، ص۶۵۲، ح۱۴.
۳. ر. ک: همان، ص۶۵۶، ح۲۹.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید