الاحتجاج

الاحتجاج

در میان مجموعه هاى مختلف حدیثى شیعه، احتجاج به نقل پاره اى از مباحثات، مناظره ها واستدلالاتى که پیشوایان معصوم در شرایط زمانى و مکانى مختلف داشته اند پرداخته است. آگاهى از نکات ذیل براى آشنایى با این اثر مفید است:
1 ـ احمد بن على بن ابى طالب طبرسى (متوفى قرن 6ه ق) مؤلف این اثر ارزشمند، در آغاز کتاب فصلى را به بیان فضیلت گفتگو و احتجاج و اهمیّت استدلال و دفاع برهانى از دین اختصاص داده و پس از آن مجموعه اى از مناظرات و مباحثات پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله و سلم- ، فاطمه زهرا – سلام الله علیها- و ائمّه اطهار – علیهم السلام- را به ترتیب تاریخ گرد آورده است. در لابلاى کتاب گفتگوها و استدلالاتى از حضرت زینب (س) و برخى از اصحاب ائمّه مانند سلمان، ابوذر، مقداد، عمّار، هشام بن حکم و… و نیز برخى از علما همچون شیخ مفید و سیّد مرتضى آمده است.
2 ـ در پایان کتاب نیز پاره اى از توقیعات و مکاتبات امام زمان (عج) نقل شده است که تعداد آن به 363 حدیث مى رسد.
3 ـ اکثر روایات این کتاب مرسل است و در آن به اسناد حدیث اشاره نشده است. مصنف علّت این امر را مشهور بودن یا اجماعى بودن برخى از احادیث و نیز موافقت استدلالها با عقل سلیم بیان مى کند.
4 ـ این کتاب زیر نظر آیه الله جعفر سبحانى تحقیق شده و در دو جلد توسط انتشارات اسوه به چاپ رسیده است.
5 ـ در این تحقیق علاوه بر مقابله با نسخ صحیح، توضیح واژه هاى مشکل و بیان نکات مفید پیرامون مضمون برخى از روایات، احادیث بدون سند کتاب از منابع اصلى جستجو و سند کامل آنها بیان شده است.
سایت دارالحدیث

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید