وظایف منتظران ظهور (بخش اول)

وظایف منتظران ظهور (بخش اول)

بیانات مقام معظم رهبری :

شناخت حجت خدا و معرفت به آن حضرت
امام زمان (عج) ، مظهر عدل خداوند
مظهر عدل پروردگار ، امام زمان (عج) است و مى‌دانیم که بزرگ‌ترین خصوصیت امام زمان (علیه الصلاه و السلام)- که در دعاها و زیارات و روایات آمده است – عدالت مى‌باشد : » یملأ الله به الارض قسطا و عدلا« . (1)

انتظار، مقدمه‌ى معرفت امام عصر (عج)
امروز، روز امام زمان و مهدى موعود محبوب این امت است. اولا، روز جمعه است. ثانیا، شب ولادت باسعادت این منجى بشریت است و ما مردمى که در راه نزدیک شدن آرمان امام زمان سالیانى به انتظار و اشتیاق و روزگارى به مبارزه و مقاومت گذرانیده‌ایم، به جاست که از این موقعیت براى آشنا شدن با اهداف امام زمان اندکى استفاده کنیم. (2)
توجه قلبى به امام عصر (عج) ، لطفى از سوى پروردگار
براى ملت ما، ماجراى حضرت ولى‌عصر (ارواحنا له الفداء ) یک ماجراى بدیهى و ضرورى است. حقیقتا یاد آن بزرگوار در دل‌هاى مردم ما هست و مردم، حالت انتظار آن امام همام و توسل و توجه به او را به معناى حقیقى کلمه، در دل و وجود خود دارند. این هم یکى از الطاف خداوند بر ملت ماست که در دوران انقلاب، آن بزرگوار در فضاى ذهنى و معنوى جامعه حضور دارد و جوانان با او قلبا ارتباط دارند. (3)
لزوم توجه و تدبر در ادعیه
فقط خواندن دعاى ندبه کافى نیست؛ درس گرفتن و فهمیدن آن لازم است. (4)
لزوم توجه قلبى به امام عصر (عج)
در این روز جمعه‌ى با برکت، اولین جمعه‌ى ربیع المولود، ماهى که متعلق به پیامبر خداست، [توجه به] این [نکته لازم] است که ما همیشه مخصوصا در روزهاى جمعه، توسل و توجه‌مان را به ولى‌عصر ) صلوات الله علیه ( فراموش نکنیم.(5)
حقیقت معرفت امام عصر (عج) خارج از بیان و فهم ما
درباره‌ى برکات این میلاد معظم و حقایقى که در باب وجود اقدس ولى‌عصر ( ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) هست، من قادر نیستم سخن تازه‌اى بگویم. درک مراتب معنوى و حقایق الهى در باب این قطب اعظم عالم امکان و خلیفه‌ى خدا و مظهر صفات و اسماى الهى ، در حد زبان و بیان و قلب و فهمى همچون من قاصر نیست. خود آن‌ها باید درباره‌ى امام زمان سخن بگویند ؛ همچنان که خود آن‌ها باید درباره‌ى على بن ابى‌طالب (علیه‌السلام) و بقیه‌ى اولیاء و اصفیاى دین سخن بگویند. (6)
تلاش براى معرفت به مظهر فضل خداوند
وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده‌ى الهى است. همین قدر مى‌دانیم که این بازمانده‌ى خاندان وحى و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است. » السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمه الواسعه وعدا غیر مکذوب « . او وعده‌ى الهى و مصداق لطف خدا بر انسانیت و بشریت است. او مستوره و نمونه‌اى از اولیاء و انبیاء و برجسته‌ترین بندگان خداست . او نمایشگر مبلغ فضل الهى بر بنى‌آدم است. این‌ها چیزهایى است که خود آنان بیان فرمودند. اگر ما بتوانیم در حد فهم قاصر و ناقص خودمان، رشحاتى از این گفته‌ها را درک کنیم و بفهمیم، خیلى برد کرده‌ایم. (7)
انس با امام عصر (عج)عامل جلب توجهات مهدوى
خداى متعال توفیق دهد که ما سربازان آن بزرگوار، متوسل و متذکر آن بزرگوار باشیم و انس و رابطه‌ى قلبى و روحى با آن بزرگوار برقرار کنیم. اگر شما از این طرف انس داشتید، از آن طرف هم جلب توجه، جلب تذکر و جلب لطف و محبت خواهد شد .(8)
رابطه‌ى قلبى با امام عصر (عج) عامل حفظ نعمت‌ها
با توجه ، تضرع ، نافله ، گفتگوى نیمه شب با خدا و توسل به حضرت ولى‌عصر )ارواحنا فداه ( – که سید و سالار بزرگ ما اوست – این نعمت را حفظ کنید. همه‌ى چیزها به او برمى‌گردد. (9)
اختلاف شیعیان، عامل تألم قلبى امام عصر (عج)
به برادران شیعه عرض مى‌کنم که جنگ میان آحاد شیعه، دل مقدس حضرت بقیت الله ) ارواحنا فداه ( را به درد مى‌آورد و هیچ یک از آحاد شیعه اعم از حزب وحدت و غیر آن و مردم غیرحزبى ، مطلقا و به هیچ بهانه حق ندارند با یکدیگر جنگ کنند. (10)
پى نوشت ها :
1- در خجسته سالروز ولادت امام زمان (عج) ، 22/12/68
2- در مکتب جمعه، ص 199، 6/4/59
3- بیانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نیمه شعبان، 6/10/75
4- در مکتب جمعه، ص 200، 6/4/59
5- در مکتب جمعه ، ص 55، 19/10/59
6- سخنرانى در دیدار با اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلى و خارجى شرکت کننده در سمینار » تبیین حکم تاریخى حضرت امام خمینى (ره) « ، در سالروز میلاد امام عصر (عج) ، 11/12/69
7- سخنرانى در دیدار با اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلى و خارجى شرکت کننده در سمینار » تبیین حکم تاریخى حضرت امام خمینى )ره( « ، در سالروز میلاد امام عصر (عج) ، 11/12/69
8- در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت میلاد حضرت مهدى (عج) ، 25/9/76
9- در دیدار با فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ، 29/6/74
10- پیام رهبر انقلاب به مردم افغانستان، جمهورى اسلامى 13/4/74

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید