فعالیت‌های دشمنان اسلام برای مخدوش‌کردن مهدویت چه بوده است؟

فعالیت‌های دشمنان اسلام برای مخدوش‌کردن مهدویت چه بوده است؟

دشمنان اسلام با چهار روش با مهدی‌باوری مبارزه کرده‌اند که چکیده هر یک را بیان می‌کنیم:
۱. انکار مهدویّت؛ تلاش می‌کنند تا با دو‌گونه برخورد، به انکار مهدویّت بپردازند:
الف) مهدویّت را مقوله وارداتی و برگرفته از دیگران ازجمله یهودیّت و مسیحیّت تلقی کنند؛ مانند بسیاری از دائره‌المعارف‌ها هم‌چون دائره‌المعارف بریتانیکا و دائره‌المعارف دین و اخلاق؛[۱] ب) عده‌ای هم مهدویّت را بازتاب نابسامانی‌ها و حوادث تاریک دوران مسلمانان ـ به‌ویژه شیعیان ـ دانسته‌اند. آنان عقیده به مهدی را رواج یافته از دوره‌های اغتشاش برشمرده‌اند.[۲] ۲. تحریف؛ در این روش می‌کوشند تا مقوله انتظار مهدی علیه‌السلام و آثار و پی‌آمدهای آن را به انتظار منفی و تلخ تبدیل کنند و به‌طور کلی، هر گونه حرکت و قیامی را قبل از ظهور حضرت، باطل و مخالف دوران انتظار برشمرند.[۳] امر به معروف و نهی از منکر را مخالف انتظار می‌دانند و تلاش می‌کنند تا معنای آن را عوض کنند و در ذهن به صورت دیگری جا بیندازند و عقیده‌ها را خراب کنند.
۳. تخریب؛ دشمن برای مقابله با جریان مهدویّت، گونه‌‌های علمی و هنری را برمی‌گزیند؛[۴] مانند:
الف) نیروسازی برای صفوف خود و خطر جلوه‌دادن جریان مهدویّت؛
ب) ایجاد شک، تردید و تنفّر در افراد، به‌ویژه معتقدان به مهدویّت؛
ج) برنامه‌ریزی برای نسل آینده.
برای مثال، می‌توان به فیلم «پیش‌گویی‌های نوستراداموس» اشاره کرد که هر سه هدف و بیشتر هدف نخست را دنبال می‌کند. این فیلم را که کمپانی صد در صد صهیونیستی «گلدمایر» ساخته، چهره امام زمان را با تحریف و برداشت‌های خاص از پیش‌گویی‌های نوستراداموس، خشن و بسیار مخرّب و وحشت‌زا معرفی می‌کند و پی‌آمد حضور ایشان را جنگ‌ها، جنایت‌ها و ناامنی‌ها برمی‌شمارد.
۴. جای‌گزین‌سازی؛ شخصیت‌سازی، مدعی‌سازی و حمایت و پشتیبانی از مدعیان و فرقه‌ها، چهارمین روش دشمن برای مبارزه با مهدی‌باوری است؛ برای مثال، ساختن شخصیت‌هایی مانند علی‌محمد باب و حسین‌علی بها در ایران و میرزا غلام احمد قادیانی در پاکستان و محمد بن عبدالله القحطانی در حجاز.[۵] پی‌نوشت‌ها
۱. دیباچه رهبری، ناصر‌الدین صاحب‌الزمانی، ص۲۰۱ـ۲۰۰.
۲. مجله موعود، ش۱۹، فروردین و اردیبهشت ۷۹، ص۲۸ـ۲۶.
۳. انتظار، فصل‌نامه علمی ـ تخصصی ویژه امام مهدی علیه‌السلام، سال دوم، ش۵، پاییز۱۳۸۱، ص۲۷۴.
۴. همان، ص۲۷۶.
۵. همان، ص۲۹۶ـ۲۹۵.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید