آیا با ظهورتمام کفار کشته خواهند شد؟

آیا با ظهورتمام کفار کشته خواهند شد؟

آیا با ظهور امام زمان تمام کفار کشته خواهند شد و فقط یاران واقعی آن حضرت، باقی خواهند ماند؟

درباره قتل و کشتار در دوران ظهور، برخی افراط می‌‎کنند و از امام زمان و یاران او چهره‎ای خشن ارائه می‌‎دهند. برخی نیز تفریط کرده، می‌‎گویند: امام، از طریق ولایت و تصرف تکوینی و اعجاز، همه را مطیع می‌‎کند.
واقعیت، این است که سیاست امام‌‌ همان سیاست پیامبر اکرم است. گاهی مقتضای عدالت و گستردن آن بر جامعه، این است که دشمنان سرسخت و لجوج را که هرگز با حکومت حق کنار نمی‌آیند، از سر راه برداشته شوند. به‌یقین، قبل از ظهور و مقارن با آن، ستمگران خون‎ریزی بر جهان حاکمند که از هیچ‌جنایتی فروگذار نمی‌‎کنند. بی‌تردید در چنین وضعیتی، گروه‎های معاندی که دستشان به خون بشریت آلوده شده است و حق مردم را غصب کرده‎اند یا پُست و مقامشان به خطر افتاده، مقابل حرکت و نهضت اصلاح‎گرایانه امام، ایستادگی می‌‎کنند؛ اینان کسانی هستند که کشته خواهند شد، اما کسانی که چنین نیستند، هر چند مسلمان نباشند، کشته نمی‌شوند.
بر اساس روایات، امام موعود برابر اهل کتاب (یهود و نصارا) نیز سیاست نرمش و مدارا را در پیش خواهد گرفت.[۱] در ابتدای امر، اهل کتاب، با پرداخت جزیه، در حکومت حضرت، به‌صورت مسالمت‎آمیز زندگی می‌‎کنند، ولی پس از اتمام حجت و برطرف‎شدن موانعی که بر سر راه هدایت و ایمان افراد وجود دارد و تشکیل آرمان‌شهر و تحقق زمینه بسیار مناسبی که در جهت رشد و شکوفایی ایمان و فطرت الهی انسان‌ها مهیا می‌‎شود، عده بسیار زیادی ایمان می‌‎آورند و دیگر کسی گمراه باقی نمی‌‎ماند، مگر افراد لجوج که در عین تمام‎شدن حجت، کفر می‌‎ورزند. این افراد عنود و لجوج، محکوم به فنا هستند.
خلاصه سخن اینکه در آغاز ظهور، به‌جز افراد عنود و ظالمی که برابر عدالت حضرت می‌ایستند، کسی کشته نخواهند شد، حتی از کفار، ولی در دوران شکوفایی علم و ایمان و تشکیل حکومت عدل مهدوی، دیگر بهانه‎ای برای کفر و نپذیرفتن اسلام باقی نمی‌‎ماند.
باید توجه داشت که امام مهدی علیه‌السلام مظهر رحمت پرودگار است. او می‌‎آید تا با ظهورش بشریت را از شرک، فساد و حکومت ستمگران نجات دهد و انسان‌ها در سایه حکومت عدل او، راه راستی را طی کنند؛ بنابراین در زمان ظهور و حاکمیت او، علاوه بر یارانش، افراد بسیاری از مردمان به حیات خود ادامه داده، تحت راهنمایی‎های او به سمت خیر و صلاح گام برمی‎دارند.

پی‎نوشت‎ها
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۵۲، ص۳۷۶و ۳۷۱؛ «ابوبصیر می‌‎گوید: به امام صادق عرض کردم: «صاحب الامر با اهل ذمّه، یهود و نصارا، چه خواهد کرد؟» فرمود: «مانند پیامبر اکرم با آنان مصالحه می‌‎کند. آنها هم با کمال خواری جزیه می‌‎دهند».

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید