کتاب شناسی غدیر(10)

کتاب شناسی غدیر(10)

( ن )
248 نسیم غدیر (فارسى , چاپى )
حسین اثنى عشرى (تهرانى ) .
چاپ دیگر: مؤلف , مشهد, سال 1408ق , 1366ش .
رقعى , 46ص .
این کتاب شامل احادیثى دربارهء غدیر همراه با ترجمهء فارسى آنها است .
249 نظره الى الغدیر (عربى , چاپى )
على اصغر بن محمد مروج (مروج الشریعه کرمانى , خراسانى ).
کتاب تلخیص <الغدیر>علامهء امینى است که در آن از واقعهء غدیر و تواتر آن و سپس استفادهء از حدیث و همچنین اشعار عربى در مورد غدیر شامل هزار و چهار صد بیت به مناسبت هزار و چهار صدمین سال واقعهء غدیر, و در آخرفهارس ابحاث کتاب الغدیر است .
نکات قابل توجه :
1 مؤلف دو کتاب دیگر در غدیر دارد: 1 <غدیر روز کمال دین >فارسى 2 <فى رحاب الغدیر>عربى .
2 احتمال مى رود این کتاب (نظره الى الغدیر) و کتاب <غدیر روز کمال دین >تقریباً یکى باشند الااینکه این عربى وآن فارسى است . براى توضیح بیشتر به کتاب <فى رحاب الغدیر>مراجعه شود.
250 نفحات الازهار فى خلاصه عبقات الانوار, ج 6ـ9(عربى , چاپى )
تلخیص و ترجمه : سید على بن نورالدین میلانى (حسینى , تبریزى ).
مؤسسه البعثه, تهران , 1404ـ 1405 .
چاپ دیگر: دارالکتاب الاسلامى , بیروت .
وزیرى , ج 6 463ص , ج 7437ص , ج 8 418ص , ج 9 426ص .
چاپ دیگر: ناشر: مؤلف , قم , سال 1414ق .
];ک ک وزیرى , ج 6 426ص , ج 7 427ص , ج 8؟ ص , ج 9؟ ص .
کتاب جلد ششم تا نهم از کتاب <نفحات الازهار>که خلاصهء <عبقات الانوار…>است و این مجلدات مربوط به حدیث غدیر, و از جلد اول تا پنجم و نیز جلد دهم در احادیث دیگر است .
در این کتاب به ترتیب کتاب عبقات پیش رفته و تمام مطالب آن کتاب عظیم را تلخیص و سپس ترجمهء به عربى نموده است . همراه با تحقیقات دیگر و پاورقى هایى که اکثراً مراجعه و آدرس دهى به مصادر است .
بنابراین کل کتاب به دو بخش سند حدیث غدیر و دلالت آن تقسیم مى گردد.
در اینجا ـ چنانچه در کتاب عبقات نیز گذشت ـ براى رعایت عموم خوانندگان و تخصصى بودن کتاب فقط به باین چکیده اى از آن که بیانگر تمام محتواى آن نیز هست اکتفا مى کنیم :
6
در ابتداى این قسمت مقدمه اى در پنجاه صفحه به عنوان مدخل مطرح شده , و سپس به چند موضوع دربارهء غدیرپرداخته است :
الف ـ مؤلفین دربارهء حدیث غدیر که از کتاب ابن عقده و طبرى و حسکانى و سجستانى و ذهبى , و عده اى دیگر ازعلماى نام مى برد.
ب ـ تواتر حدیث غدیر .
ج ـ بحث و بررسى کلام رازى دربارهء حدیث غدیر که ضمن آن دربارهء عدم نقل حدیث غدیر توسط بخارى و مسلم و واقدى و ابن اسحاق و جاحظ و ابن ابى داود و ابن ابى حاتم بحث شده است . سپس درباره اینکه قریش و انصارموالى هستند و اینکه در حجه الوداع امیرالمؤمنین (ع ) حضور نداشته و جواب منکرین تواتر حدیث غدیر بیان شده است .
7
در این جلد صد و شصت و دو نفر از راویان حدیث غدیر که ذکر شده است , و مؤلف کتاب به عنوان ملحقات صدو هشتاد و نه نفر دیگر را ذکر کرده است .
8
این جلد مربوط به دلالت حدیث غدیر و معناى کلمهء <مولى >است . ابتدا چهل و سه نفر از کسانى که مولى را به معناى اولى قبول کرده اند ذکر شده و سپس اعترافاتى از علماى کلامى دربارهء معناى اولى براى مولى آمده و در نهایت ];ّّاعتراف خود ابوبکر و عمر دربارهء معناى مولى ذکر شده است . سپس حدیث غدیر بالفظ <من کنت أولى به من نفسه …>آمده است و بعد از آن به معانى مولى پرداخته و هفت معنى براى آن ذکر کرده و در ضمن آن به احادیثى بالفظ <من کنت ولیه فعلى ولیه >اشاره شده است در اینجا بحثى دربارهء کلام ابوزید در معناى مولى مطرح شده و سپس بحث یگردر رد نقض دربارهء لزوم استعمال کلمهء <مولى منک >بجاى <أولى منک >در ادبیان عرب ذکر شده است . سپس درباره ءکلام ابوعبیده دربارهء معناى مولى بحث شده است . در بخش بعدى وجوه دلالت حدیث غدیر بر امامت امیرالمؤمنین (ع ) مطرح شده است . و ضمن آن آیه تبلیغ , آیهء اکمال دین , شعر حسان , شعر امیرالمؤمنین (ع ), شعر قیس بن سعد,آیه سأل سائل را آورده است .
9
در این جلد مناشدهء امیرالمؤمنین (ع ) با چهل و چهار راوى , انکار ابوالطفیل نسبت به حدیث غدیر, کلام پیامبر(ص ) <ألست أولى بالمؤمنین من أنفسهم >, حدیث غدیردر <المستدرک على الصحیحین >, یگانگى سیاق حدیث غدیرو حدیثى که بخارى آورده , حدیث غدیر با لفظ <ان علیاً بعدى مولاه >کلام ابن حجر مکى مستند به فهم شیخین حدیث مسلم : <لایقل العبد لسیده مولاى فان مولاکم الله >, کلام حضرت فاطمه (ع ): <أنسیتم قول رسول الله یوم غدیرخم >, حدیث غدیر به لفظ: <من ولیکم ؟… من کان الله ولیه فهذا ولیه >, حدیث غدیر با لفظى که از میان وجوه مطلوب است استدلال به کلام ابن حجر مکى در حدیث غدیر, شروع حدیث به جملهء <ان الله مولاى و انا مولى المؤمنین وأولى بهم من أنفسهم .>قول ابى ایوب و عده اى : <السلام علیک یا مولانا>با استناد به حدیث غدیر, به عمر گفته شد:رفتارى که با على (ع ) دارى با هیچیک از صحابه ندارى ؟ گفت : او مولاى من است , کلام عمر به کسیکه از قضاوت امیرالمؤمنین (ع ) سر پیچى نمود: و الى بر تو مى دانى او کیست ؟ او مولاى من است , تهنیت در روز غدیر <بخ بخ لک یاعلى >کلام پیامبر (ص ) <من کنت ملاه فعلى مولاه أوحى الى فى على و انه أمیرالمؤمنین و سید المسلمین و قائد الغرالمحجلین >, خطبهء غدیر چنانچه در توضیح دلائل آمده , کلمات پیامبر (ص ) در روز غدیر <لکن على بن أبى طالب أنزل الله منى بمزلتى منه >, <هذا ولیى و المودى عنى >, <من کان الله و أنا مولاه فهذا على مولاه یأمرکم و ینهاکم >, <من کنت ولیه فعلى ولیه و من کنت امامه فعلى امام , اعتراف مشاهیر علماى عامه به مفاد حدیث غدیر, ادعاى اینکه سبب ایراد خطبهء پیامبر (ص ) وقوع بعضى از آنها نسبت به امیرالمؤمنین (ع ) بوده است و قرینه قرار دادن این را براى اراده ءمحبت , ابطال حمل امامت بر امامت تصوف با ده وجه .>
نکات قابل توجه :
];ّّ1 مجلدات حدیث غدیر از عبقات توسط حاج شیخ عباس قمى نیز به فارسى خلاصه و با نام <فیض القدیر فیمایتعلق بحدث الغدیر>است .
کتاب دیگرى به نام <تعریب عبقات الانوار>از سید هاشم عاملى به چاپ رسیده است که تلخیص و ترجمهء عربى مجلدات غدیر از عبقاب است .
2 این کتاب ابتدا با نام <خلاصه عبقات الانوار>و نیز با نام <عبقات الانوار>به چاپ رسیده است .
3 براى توضیحات بیشتر به کتاب <عبقات الانوار…>مراجعه شود.
251 النهج السوى فى معنى المولى و الولى (عربى , چاپى )
محسن على بن حسن جان بلتستانى (پاکستانى , منتو کوى ) .
چاپ : مطبعه الاداب , نجف , 1389 , 1968م .
وزیرى , 136ص .
این کتاب دربارهء حدیث غدیر و معنى کلمهء <مولى >به طور مفصل و تحقیقى و نیز تفسیر آیهء <انما ولکم الله …>است , و بیشتر بحث در کلمهء <مولى >است که در بخشهاى مختلف لیکم تحقیقى کامل نموده و به ممعانى و اشکالات و جواب از آنها و بقیهء جوانب این کلمه پرداخته و کتاب جامع و علمى و کم نظیر در این باره است .
کتاب پس از اهداء مقدمه اى در تواتر حدیث غدیر دارد و سپس شروع به ابحاث کلمهء <مولى >نموده که به این شرح است :
الف ـ معنى مختلف <مولى >در لغت , که ده معنى شمرده است : 1 <مولى >به معنى اولى است شامل : 1 نصوص أعلام بر این مطلب : فریق اول : کسانى که در تفسیر آیه هاى قرآن آورده اند که پنج مورد شمرده فریق دوم : کسانى که تصریح به معناى اولى براى این کلمه به طور مطلق نموده اند, فریق سوم : کسانى که معناى اولى را در بعضى از اشعارعرب گفته اند.
2 اشکال فخر رازى بر معنى اولى : که دو اشکال نقل نموده و جواب مى دهد.
3 معانى دیگر که ممکن است از <مولى >استفاده شود: 1 متصرف در امور 2 متولى امور که اول : کلمات اهل لغت در این معنى براى <مولى >را نقل مى کند که هفت قول است , و دوم : قرائنى که این معنى را ثابت مى کند, که بیست قرینه را به طور مفصل و فنى بیان مى نماید.
];ّّب ـ معنى کلمهء <مولى >در احادیث که ده حدیث مى شمارد. و سپس نظریات هفت نفر از بزرگان عامه در مفاد وفهم از حدیث را بیان نموده است .
بعد از آن آیه : ولایت <انما ولیکم الله …>را مطرح نموده و سپس مصادر نزول آن دربارهء امیرالمؤمنین (ع ) واجتهادهاى عامه در این باره و در مقابل نص آیهء را آورده که چهار نظریه از عامه نقل و یک به یک جواب داده است .
سپس مفاد آیهء را بیان نموده و اشکال در آن را مطرح و جواب مى دهد, و نیز مناشدهء امیرالمؤمنین (ع ) به این آیهء راآورده است .
در آخر فهرست مطالب و مصادر تدوین شده است .
نکات قابل توجه :
1 مصادر کتاب در حدیث , تفسیر و غیره و به خصوص لغت تقریباً همه از کتابهاى عامه و صدو شصت و یک کتاب هستند .
2 در ابتداى کتاب تقریظ علامهء حاج آقا بزرگ تهرانى که در اواخر عمر بارى کتاب نوشته و آنرا با الفاظى بالا ستوده آورده شده است .
252 نهج الولایه (شرح خطبهء غدیریهء مولا امیرالمؤمنین (ع )) (فارسى , چاپى )
سید کاظم ارفع .
تربیت , تهران , چاپ اول , سال 1374ش .
رقعى , 178ص .
این کتاب خطبه اى را که امیرالمؤمنین (ع ) در زمان خلافت خود در روز عید غدیر ایراد فرموده شرح کرده است .
( و )
253 واقعهء غدیر کاخلاصه (غدیر کى دن رسول خدا (ص ) کاخطبه ) (اردو, چاپى )
گردآوردنده : مؤسسه الامام صاحب الزمان (ع ) (مشهد).
ناشر, همان مؤسسه .
رقعى , 16ص .
در این کتاب خطبهء غدیر از چند عامى و شیعى و نیز داستان غدیر آمده است .
نکته قابل توجه :
این کتاب ترجمهء کتاب <حساسترین فراز تاریخ خطبهء رسول خدا (ص ) در روز غدیر خم >است .
254 واقعهء غدیر و فضیلت عید غدیر بر سایر اعیاد(فارسى , چاپى )
عباس حیدر زاده .
دارالکتب الاسلامیه, تهران .
رقعى , 146ص .
255 الوصیه النبویه للامه الاسلامیه فى حجهالوداع (عربى , چاپى )
فاروق حماده.
داراحیاء العلوم , بیروت , چاپ دوم , سال 1992م .
لولایه (احمد بن محمد) = حدیث الولایه (عربى , خطى )
256 ولایت علوى در روایت نبوى (فارسى , چاپى )
معاونت امور فرهنگى وزارت ارشاد اسلامى (تهران ).
نشر: وزارت کشور جمهورى اسلامى ایران , سال 1415ق , 1374ش .
کتاب خطبهء پیامبر (ص ) در روز غدیر به ضمیمهء زیارت امیرالمؤمنین (ع ) در آن روز است .
];ک ک لولایه فى طرق حدیث الغدیر (طبرى ) = الرد على الحرقوصیه (عربى , خطى )
257 الولایه الکبرى (عربى , خطى )
سید مهدى بن على غریفى (بحرانى , موسوى , نجفى ) م 1433ق .
الذریعه ج 25ص 143ش 837 ج 15ص 163
الغدیر, ج 1ص 158ش 23
در این کتاب طرق حدیث غدیر را از شیعه و عامه نقل نموده و شامل دو بخش است : 1 طرق حدیث غدیر 2عبارات احادیث غدیر هماره با سندهایشان , و سپس جدولهایى نظیر کتاب <جنات الخلود>براى احادیث تنظیم گردیده و احادیث داخل آنها قرار داده شده است .
نکات قابل توجه :
1 علامه حاج آقا بزرگ تهرانى گفته : کتاب از جمله تألیفات مؤلف است که خود او براى ایشان معرفى نموده وایشان دو نسخه از آن دیده است : 1 نسخه اى به صورت طومار که نام <طرق حدیث الولایه لامیرالمؤمنین >بر آن نوشته شده بود 2 نسخه اى که نزد پسر مؤلف بوده در سى و پنج صفحه با خطوطى پى در پى که کتابشناسى از این نسخه نوشته شده است .
2 در الغدیر از قول فرزند مؤلف در احوالات پدرش کتاب را یادآور شده است .
3 چنانچه در الذریعه آمده و گفته شهد نام این کتاب در نسخهء طومارى آن <طرق حدیث الولایه لامیرالمؤمنین (ع )است , با اینکه مؤلف الذریعه در آنجا ارجاع به جلد پانزده نیز کرده است .>
همچین در کتاب <الغدیر>علامه امینى از این کتاب با نام <حدیث الولایه فى حدیث الغدیر>و در کتاب <الغدیر فى التراث الاسلامى >با نام <کتاب الغدیر>یاد شده است .
لولایه کتاب من روى غدیر خم (احمد بن محمد) = حدیث الولایه (عربى , خطى )
( ه )
258 هات الغدیر (اردو, چاپى )
سید سبط الحسین بن رمضان على جایسى (تقوى , سبزوارى , هندى , حسینى , لکنهوئى ) م 1372ق , 1953م .
چاپ : سید على عابد لکنهوئى , مطبعه اثنى عشریه, دهلى (هند).
الذریعه ج 25ص 149ش 2
نکات قابل توجه :
1 مؤلف کتاب نوهء دخترى سید على محمد بن محمد نقوى (تاج العلماء) مؤلف <الرحیق المختوم >در موضوع غدیر است .
2 درالذریعه نام کتاب را آورده ولى مؤلف آن را بیان ننموده است همچنین در طبقات أعلام الشیعه (قرن چهارم ,نقباد البشر) نام این کتاب را در تضنیفات مؤلف یاد آور شده است .
3 دو کتاب دیگر به نامهاى <حدیث غدیر کى سرگذشت >و <الحجر الدامغ المشتهر بالعذاب الواقع >از سید سبطالحسن بن وارث حسین جایسى معرفى شده است که نباید با این کتاب اشتباه شود.
259 هدیهء عید غدیر (فارسى , چاپى )
سید مرتضى شجاعى .
ناشر: مؤلف , چاپ اول , سال 1410ق , 1368ش .
جیبى , 24ص .
نکته قابل توجه :
این کتاب به صورت هدیه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است .
( ى )
260 یادبود غدیر (فارسى , چاپى )
محمد ربانى .
اصفهان , سال 1394ق , 1352ش .
؟, 8 .
261 الیوم (فارسى , خطى )
محمد بن ابراهیم اصفهانى (حاج رئیس , حائرى , نجفى ) .
الذریعه ج 5ص 302ش 245
کتاب در بیان نزول آیه <الیوم أکملت لکم دینکم و…>در غدیر, و اثبات اکمال دین و اتمام نعمت به نصب امیرالمؤمنین (ع ) براى امام در آن روز است .
نکته قابل توجه :
مؤلف این کتاب را در سال 1363ق در کربلا به اتمام رسانده است .
262 یو الانسانیه(عربى , چاپى )
سید رضا بن صدر الدین صدر.
قم , سال 1412ق .
این کتاب به مناسبت چهاردهمین قرن غدیر و نیز کنفرانسى که در لندن در سال 1410به همین مناسبت برگزار شدتألیف شده که مؤلف نیز در آن کنفرانس شرکت داشتند.
263 یوم الغدیر(عربى , خطى )
حسین بن عبیدالله غضائرى (ابوعبدالله , بغدادى ) م 411 .
رجال النجاشى ص 69ش 166
];ک ک خلاصه الاقول (علامهء حلى ) ص 50
لسان المیزان ج 2ص 363ش 2752
سیرأعلام النبلاء ج 17ص 329ش 200
میزان الاعتدلال ج 1ص 541ش 2023
ایضاح المکنون ج 2ص 358
ریاض العلماء ج 2ص 130
تنقیح المقال ج 1ص 333ش 2965
بهجه الامال ج 3ص 278
فرج المهموم ص 97ب 3ح 15
الذریعه ج 25ص 303ش 248
أعیان الشیعه ج 6ص 85
الجامع فى الرجال ج 1ص 611
معجم رجال الحدیث ج 6ص 19ش 3481
نکات قابل توجه :
1 شیخ طوسى در کتاب الرجال ص 470ش 52فرموده : تصانیف ابن عضائرى در <الفهرست >بیان شده , درحالیکه در <الفهرست >چنین چیزى نیست , چنانچه علامهء تسترى در قاموس الرجال ج 3ص 476ش 2187 و علامه سید عبدالعزیز طباطبائى در کتابش <الغدیر فى التراث الاسلامى >ص 63ش 15بعد از مقابله با ده نسخهء و نیز <رجال النجاشى >همه گفته اند که در هیچ جایى از کتاب <الفهرست >مصنفات مؤلف یافت نشد.
2 در قاموس الرجال و الکنى و الالقاب ج 2ص 496بخشى از کلام نجاشى را نقل کرده و بقیهء کلام او و نام کتاب رانقل ننموده اند.
3 تقریباً تمام رجالیین شیعه و عامه کتاب را از نجاشى نقل نموده اند و کسانى که تصریح به نام نجاشى نموده اند نیزواضح است که از او نقل کرده اند.
البته شاید مأخذ بعضى کتب عامه نجاشى نباشد.
4 نجاشى گفته است که مؤلف اجازهء تمام کتابهایش را به او داده است .
];ّّ5 مؤلف کتاب از بزرگان علماى شیعه و استاد نجاشى و شیخ طوسى است .
264 یوم الغدیر (فارسى , چاپى )
مهدى على بن نواب جعفر حسن هاشیم (نواب , مهدى على خان , عظیم آبادى , هندى ).
با اهتمام : سید وزیر على در مطبعهء فیض مطلع صبح صادق پتنه بسامى گرى , کلکته (هند), سال 1302ق .
وزیرى , 319 .
در این کتاب مباحثى ابتدا دربارهء امام و جوانب آن و نیز زندگانى امیرالمؤمنین (ع ) و نیز فضایل و دیگر جوانب حضرتش و سپس مطاعن خلفاى ثلاثهء عامه و علمایشان بیان شده , و گویا مولف غدیر را مظهرى از تشیع فرض نموده و این ابحاث بحث کرده است , از یان نظر شبیه کتاب <الغدیر>علامه امینى است .
در این کتاب شامل ده بخش با عنوان <منزل >و سپس خاتمه در پنج بخش با عنوان <آهنگ >است .
توضیح این بخشها چنین است :
منزل اول : معنى لفظ امام , منزل دوم : وجب نصب امام منزل سوم : نصوص بر امامت منزل چهارم : عصمت وشرایط امامت , که هشت شرط مى شمارد منزل پنجم : وجوب معرفت و ولاى امام منزل ششم : حسنات گفتن و شنیدن و نوشتن فضایل ائمه (ع ) و فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد (ص ) منزل هفتم : در بیان فضایل و معجزات امیرالمؤمنین (ع ), که شامل شش بخش با عنوان <فرسخ >است : فرسخ اول مختصرى از ولادت فرسخ دوم : فضایل آنحضرت فرسخ سوم : بیان مناقب فرسخ چهارم : احادیث فضایلى که به عالم بالا مربوط است فرسخ پنجم : حالات ظاهرى و کمالات باطنى و نفسى و بدنى آن حضرت , که هشت منقبت مى شمارد. فرسخ ششم : معجزات منزل هشتم :فضایل عید غدیر منزل نهم : حکایات بناى خانهء کعبه و چگونگى حجه الوداع و کیفیت روز غدیر خم منزل دهم :اعمال روز عید غدیر.
سپس خاتمه در پنج بخش با عنوان <آهنگ >است : آهنگ اول : مطاعنى که هر سه خلیفه در آنه شریکند: که چهارده طعن بیان نموده است آهنگ دوم : مطاعن ابوبکر بن ابى قحافه , که بیست و سه طعن آورده آهنگ سوم : مطاعن عمر بن خطاب , که بیست و نه طعن شمرده , از آنها حال او هنگام رمگ است آهنگ چهارم : مطاعن عثمان بن غفان , که هفده طعن آورده آهنگ پنجم : مطاعن علماى عامه , که شانزده نفر را شمرده و طعن هایشان را بیان مى کند.
در آخر چند شعر تاریخ چاپ (سال 1302ق ) به حروف ابجد تنظیم شده است .
];
ّّ265 یوم الغدیر (عربى , خطى )
سید عبدالرزاق بن عباس مقرم (موسوى ) م 1396ق .
266 یوم الغدیر اکبر عیدللمسلمین (عربى , چاپى )
محمد حسن قبیسى (عاملى )
چاپ چهارم : مؤلف بیروت (لبنان ), سال 1402ق , 1982م .
چاپ دیگر: تهران , افست از چاپ بیروت .
وزیرى : 64ص .
این کتاب جلد ششم از سلسلهء پنجا جلدى است که مؤلف تألیف نموده و نام کلى آنها را <الحلقات الذهبیه>گذارده است .
در این جلد از صفحه 1تا 64دربارهء غدیر و از صفحهء 65تا 96دربارهء مضرات سیگار و مطالبى دربارهء طلب علم دارد!
اما بخش غدیر شامل عناوین زیر است :
1 داستان مختصر غدیر و قسمتهایى از خطبه غدیر 2 شمارش سى و دو شاعر از شعراى عرب که اشعارى درغدیر سروده اند, همراه با قسمتى از اشعارشان 3 عید غدیر در اسلام : الف ـ عید غدیر ب ـ حدیث تبریک گوئى ج ـبرترى روز غدیر د ـ مستحبات روز عید غدیر ه زیارت عید غدیر.
نکات قابل توجه :
1 نامهاى دیگر کتاب 1 <الحلقاب الذهبیه, ج 6 2 ><الحلقه السادسه من الحلقات الذهبیه>به طوریکه روى جلدچاپ شده 3 <کتاب الغدیر>چنانچه علامه فقید سید عبدالعزیز طباطبائى در الغدیر فى التراث الاسلامى ص 193ش 93گفته است .
2 در این کتاب اکثراً از منابع عامى استفاده شده است .
3 کتاب بارها به چاپ رسیده ولى آنچه در دسترس بود نوشته شد.
4 لازم به تذکر است که علامهء سید عبدالعزیر طباطبائى در <الغدیر فى التراث الاسلامى >چاپ سال 1402ق ,1982م را به عنوان چاپ سوم آورده اند, در حالیکه در چاپى که دیده شد این تاریخ در چاپ چهارم بود .];
ّّ267 یوم الغدیر حق الامیر (عربى , چاپى )
محمد بن عبدالله خطى (ابوعزیز) .
نجف , سال 1371ق .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید