امام حسین علیه السلام، مغناطیس دلها

امام حسین علیه السلام، مغناطیس دلها

عزیزان من! نام حسین بن علی علیه السلام، نام عجیبی است. وقتی از لحاظ عاطفی نگاه می کنید، می بینید خصوصیت اسم آن امام دربین مسلمین با معرفت، این است که دلها را مثل مغناطیس و کهربا، به خود جذب می کند. البته، در بین مسلمین کسانی هستند که این حالت را ندارند و در حقیقت، از معرفت به امام حسین علیه السلام بی بهره اند. از طرفی کسانی هم هستند که جزو شیعیان این خانواده محسوب نمی شوند؛ اما در میان آنها بسیاری هستند که اسم حسین علیه السلام، اشکشان را جاری می سازد و دلشان را منقلب می کند. خدای متعال، در نام امام حسین علیه السلام اثری قرار داده است که وقتی اسم او آورده شود، بر دل و جان ما ملت ایران و دیگر ملتهای شیعه، یک حالت معنوی حاکم می شود. این، معنای عاطفی آن ذات و وجود مقدس است
از اوّل هم دربین اصحاب بصیرت، همین طور بوده است. در خانه ی نبّی اکرم (علیه و علی اله الاف الصلاه و السلام ) و امیرالمؤمنین (علیه الصلاه و السّلام ) و در محیط زندگی این بزرگواران هم – آن طوری که انسان از روایات و تاریخ و اخبار آثار می فهمد – این وجود عزیز، خصوصیتی داشته و مورد محبّت و عشق ورزیدن بوده است. امروز هم، همین گونه است.

معارف و دعاهای امام حسین علیه السلام

ازجنبه ی معارف نیز، آن بزرگوار واین اسم شریف – که اشاره به آن مسمّای عظیم القدر است – همین گونه می باشد. عزیزترین معارف و راقیترین مطالب معرفتی، در کلمات این بزرگواراست. همین دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه را که شما نگاه کنید، خواهید دید حقیقتاً مثل زبور اهل بیت، پر ازنغمه های شیوا و عشق و شور معرفتی است. حتی بعضی از دعاهای امام سجّاد علیه السلام را که انسان می بیند و مقایسه می کند؛ گویا که دعای این پسر، شرح و توضیح و بیان متن دعای پدر می باشد؛ یعنی او اصل است و این فرع می باشد. دعای عجیب و شریف عرفه و کلمات این بزرگوار در حول و حوش عاشورا و خطبه هایش در غیر عاشورا، معنا و روح عجیبی دارد و بحر ذخّاری از معارف عالی و رقیق و حقایق ملکوتی است که در آثار اهل بیت (علیهم السّلام ) کم نظیر است.(1)

پی نوشت ها :

1- دیدار با مسؤولان و پرسنل سپاه و نیروهای انتظامی به مناسبت روز پاسدار 1374/10/5.

منبع : شخصیت و سیره ی معصومین(علیهم السلام)در نگاه رهبر انقلاب اسلامی(جلد 5)،( شخصیت و سیره امام حسین (علیه السلام))
،ناشر موسسه فرهنگی قدر ولایت – 1383

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید