مسند الامام الشهید

مسند الامام الشهید

نویسنده: حافظ فرزانه

مؤلّف:
شیخ عزیز الله عطاردی (معاصر)
معرفی اجمالی کتاب:
موضوع این کتاب در تاریخ، فضائل و مناقب حضرت ابا عبدالله الحسین ـ علیه السّلام ـ می باشد. مولّف در این کتاب به ولادت، فضائل، مناقب و جریان شهادت و به حوادثی که بعد از شهادت پدرش حضرت علی ـ علیه السّلام ـ برای حضرت پیش آمد را بررسی کرده است، مؤلف به بررسی مقتل، روایات و اصحاب و اولاد آن حضرت اشاره کرد و از احادیث ائمه در مورد امام حسین ـ علیه السّلام ـ ، استفاده نموده است.
از امتیاز و ویژگی های کتاب یاد شده، این است که از کتب و احادیث مشهور شیعه و سنی که به منابع هر حدیث نیز اشاره می کند، آورده است.
کتاب حاضر به حسب موضوع در سه فصل تنظیم شده است:
فصل اوّل: حیات امام حسین ـ علیه السّلام ـ ، مناقب، فضائل، و اتفاقات بین حضرت ـ علیه السّلام ـ و معاویه و یزید ـ لعنه الله ـ سپس به شهادت و اولاد حضرت و اصحابی که با حضرت در کربلا شهید شده اند می پردازد.
فصل دوّم: احادیث و اخبار روایت شده از امام حسین ـ علیه السّلام ـ در توحید، امامت و احکام فقهی.
فصل سوّم: معجم رواه از امام حسین ـ علیه السّلام ـ تا کسانی که از حضرت نقل حدیث کرده اند.
فصل اوّل کتاب بیشترین حجم کتاب را تشکیل داده و از منابع معتبر و مشهور تاریخی، حدیثی و سیره مثل بحار، ارشاد مفید، تاریخ طبری، اخبار الطوال، مقتل ابو مخنف، و کتاب های زیادی استفاده و در پاورقی به همه آنها اشاره می کند، از این رو در موضوع امام حسین ـ علیه السّلام ـ پژوهشگران را از مراجعه به سایر کتابها در این موضوع غنی کرده است. چون اکثر مطالب موثق آن حضرت که در کتابهای مهم آمده، در این کتاب به سبکی زیبا، جمع شده است.
این کتاب مقتل معتبر و جامعی، هم محسوب می شود. چرا که مؤلف از همه مقتل های مهم و معتبر استفاده و مطالب آنها را آورده است. مثل مقتل ابو مخنف، مقاتل الطالبین، مناقب و … .
وضعیت نشر:
کتاب مسند الامام الشهید در 3 جلد به زبان عربی، به همت انتشارات عطارود، در سال 1376 به چاپ رسیده است.
منبع: مرکز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید