خبر شهادت مسلم و برخورد امام حسین (علیه السلام)

خبر شهادت مسلم و برخورد امام حسین (علیه السلام)

نویسنده:شهید مطهرى
حسین ‌بن علی(ع) در یکی از منازل میان راه، خبر شهادت این سه یار وفادار خویش را شنید.
شهادت مسلم‌ بن عقیل، هانی‌ بن عروه و عبدالله یقطر، امام را ناراحت کرد و امام فرمود: «انا لله و انا الیه راجعون‌» و اشک در چشمانش حلقه زد. چندین بار، برای مسلم و هانی از خداوند رحمت طلبید و گفت: «خدایا برای ما و پیروانمان منزلتی والا قرار بده و ما را در قرارگاه رحمت ‌خویش جمع گردان، که تو بر هر چیز، توانایی!» آن گاه نامه‌ ای را که محتوایش گزارش شهادت آنان و دگرگونی اوضاع کوفه بود بیرون آورد و برای همراهان خود، خواند و گفت: هر کس از شما می‌خواهد برگردد، برگردد، از جانب ما بر عهده او پیمان و عهدی نیست…
صاحب لسان الغیب مى‌گوید: بعضى از مورخین نقل کرده‌اند امام حسین علیه السلام که چیزى را از اصحاب خودش پنهان نمى‌کرد،بعد از شنیدن این خبر مى‌بایست‌به خیمه زنها و بچه‌ها برود و خبر شهادت مسلم را به آنها بدهد،در حالى که در میان آنها خانواده مسلم هست،بچه‌هاى کوچک مسلم هستند،برادران کوچک مسلم هستند،خواهر و بعضى از دختر عموها و کسان مسلم هستند.
حالا ابا عبد الله به چه شکل به آنها اطلاع بدهد؟مسلم دختر کوچکى داشت.امام حسین وقتى که نشست او را صدا کرد،فرمود:بگویید بیاید.
دختر مسلم را آوردند.او را روى زانوى خودش نشاند و شروع کرد به نوازش کردن.دخترک زیرک و باهوش بود،دید که این نوازش یک نوازش فوق العاده است،پدرانه است،لذا عرض کرد:یا ابا عبد الله! یا بن رسول الله!اگر پدرم بمیرد چقدر….. ؟ابا عبد الله متاثر شد،فرمود: دخترکم! من به جاى پدرت هستم. بعد از او من جاى پدرت را مى‌گیرم. صداى گریه از خاندان ابا عبد الله بلند شد.
ابا عبد الله رو کرد به فرزندان عقیل و فرمود:اولاد عقیل!شما یک مسلم دادید کافى است،از بنى عقیل یک مسلم کافى است،شما اگر مى‌خواهید برگردید،بر گردید.عرض کردند:یا ابا عبد الله!یابن رسول الله!ما تا حالا که مسلمى را شهید نداده بودیم در رکاب تو بودیم،حالا که طلبکار خون مسلم هستیم رها کنیم؟ابدا،ما هم در خدمت‌شما خواهیم بود تا همان سرنوشتى که نصیب مسلم شد نصیب ما هم بشود.

مزار با شکوه :
آرامگاه حضرت مسلم(ع)، این شخصیت والا مقام در بیرون باروی مسجد کوفه و در سمت جنوب شرقی آن قراردارد که به وسیله راهرو کوتاهی از مسجد می‌توان به درون صحن آن قدم نهاد.
حرم حضرت مسلم(ع) فضای وسیعی در شرق مسجد کوفه را در بر گرفته و از گنبد طلایی بزرگ و چندین رواق و شبستان و ایوان تشکیل شده است و در برابر حرم حضرت مسلم و در سمت‌ شمالی‌ صحن او آرامگاه هانی بن عروه قرار دارد.
منبع:مجموعه آثار ج 17 ص 328

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید