در رابطه با رویکرد وهابیت نسبت به مهدویت ، توجه شما را به این نکته جلب میکنم که وهابیت و اهل سنت حدود 99 درصدشان در رابطه با مهدویت ، پنجاه ـ شصت در صد با شیعه هم عقیده هستند؛ یعنی اینها معتقد هستند که رسول اکرم صلی الله علیه وآله بشارت داده به وجود حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که آن نازنین وجود خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد ؛ همان گونه که از ظلم و ستم لبریز شده است .
در این زمینه ما اختلاف آنچنانی با اهل سنت حتی با وهابیت هم نداریم .
آیا وهابیت عقیده به منجی دارد؟
نکته جالب توجه این است که ابن تیمیه ، بزرگ نظریه پرداز وهابیت هم وقتی در برابر انبوهی از روایات در صحاح سته و حتی در صحیح بخاری و مسلم در باره حضرت مهدی مواجه میشود، صراحتاً میگوید :
إن الأحادیث التی یحتج بها على خروج المهدی أحادیث صحیحه، رواها أبو داود والترمذی وأحمد وغیرهم من حدیث ابن مسعود وغیره .
احادیثی که میتوانیم احتجاج کنیم بر آن احادیث بر قیام حضرت مهدی ، این احادیث صحیح هستند . این روایات را ابو داود ، ترمذی و احمد نقل کردهاند .
منهاج السنه النبویه ، ج 4 ، ص211
خود آقای ابن قیم، شاگرد و ناشر افکار ابن تیمیه هم در این زمینه مفصل بحث کرده است و می گوید احادیث مربوط به حضرت مهدی، احادیث حسن و صحیح هستند .
جالبتر از اینها آقای بن باز مفتی اعظم سابق عربستان سعودی، عبارت خیلی ظریفی دارد :
أمر المهدی معلوم ، والأحادیث فیه مستفیضه، بل متواتره وقد حکى غیر واحد من أهل العلم تواترها . وهی متواتره تواترا معنویا ، لکثره طرقها ، واختلاف مخارجها ، وصحابتها ، ورواتها ، وألفاظها ، فهی – بحق – تدل على أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت وخروجه حق .
وقد رأینا أهل العلم أثبتوا أشیاء کثیره بأقل من ذلک . والحق أن جمهور أهل العلم ، بل هو الاتفاق : على ثبوت أمر المهدی، وأنه حق ، وأنه سیخرج فی آخر الزمان . وأما من شذّ من أهل العلم – فی هذا الباب – فلا یلتفت إلى کلامه فی ذلک .
مسئله حضرت مهدی علیه السلام واضح است و احادیث پیرامون آن مستفیضه؛ بلکه متواتر است و تعداد زیادی از اهل علم متواتر بودن احادیث حضرت مهدی علیه السلام را نقل کرده اند . و تواتر آن تواتر معنوی است به خاطر کثره طرق احادیث آن، و اختلاف در لفظ احادیث و راویان و الفاظ بحق دلالت بر این دارد که این شخص موعود امر ثابتی دارد و خروج او حق است.
و ما دیده ایم که علما مسائل زیادی را با روایاتی کمتر از این ثابت کرده اند . و قول حق از علما بلکه اتفاق علما بر ثبوت مسئله مهدویت است و همین قول حق است و به حق که او در آخر الزمان خارج خواهد شد . و اما عده قلیلی از علما (در این مسئله) توجهی به صحبت درباره او نکرده اند .
مجله الجامعه الإسلامیه بالمدینه المنوره، العدد 3 ، السنه الأولى 1388، فی ذیل محاضره عبد المحسن العباد.
همچنین آقای ناصر الدین البانی که از او به بخاری دوران تعبیر میکنند ، شبیه این عبارت را دارد .
مجله التمدن الإسلامی الدمشقیه ، شمارۀ 27 و 28 ، سال 22 ، ص 642 .
رابطه العالم اسلامی که در حقیقت مرکز فرهنگی وهابیت است ، در برج می 1976 رسماً اعلام کرد :
فإنّ الاعتقاد بظهور المهدی یعتبر واجباً على کل مسلم وهو جز من عقائد أهل السنه والجماعه ولا ینکر ذلک إلاّ کلّ جاهل أو مبتدع .
اعتقاد به ظهور حضرت مهدی ، یک امری است واجب بر همه مسلمانها . این عقیده ، جزء عقائد اهل سنت و جماعت است و جز جاهل و نادان و بدعت گذاری کسی نمیتواند این عقیده را انکار کند .
مشکل ما با وهابیت ، نسبت به وجود حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداه) ولادت آن حضرت و این که آیا حضرت مهدی (سلام الله علی)ه از نسل امام عسکری علیه السلام است و در سال 255 هـ به دنیا آمده یا نه ، مورد اختلاف با وهابیت است که اینها قاطعانه در برابر این عقیده شیعه ایستادهاند. علمای زیادی از اهل سنت صراحتاً در کتابهای خودشان گفتهاند که حضرت مهدی سلام الله علیه در سال 255 یا در سال 58 از نرجس خاتون و امام عسکری به دنیا آمده است .آمار 120 نفر از علمای اهل سنت جمع آوری شده است که همگی اعتراف دارند بر ولادت حضرت ولی عصر اواحنا له الفداء
نظرات علمای بزرگ اهل سنت معترف بر ولادت حضرت مهدی در سال 255 هجری
در رابطه با شخصیتهای اهل سنت که در رابطه با ولادت آقا حضرت مهدی سخن گفتهاند ، فقط چند نمونه از علمای انساب که حرف اول را آنها میزنند و بعد چند نفر از شخصیتهای برجسته را عرض میکنم .
جناب ابو نصر سهل بن عبد الله از اعلام قرن چهارم در کتاب سر السلسله العلویه صراحت دارد بر این که آقا حضرت مهدی فرزند امام عسکری به دنیا آمد و او را قائم و حجت میدانند .
سر السلسله العلویه ص 39
بعد می گوید : هیچ اشکالی در نسب آن حضرت نیست ؛ ولی به خاطر برخی از مسائل سیاسی برادرش جعفر آمد و ادعا کرد میراث امام عسکری را .
جناب فخر رازی از شخصیتهای برجسته اهل سنت ، صاحب کتاب تفسیر کبیر ، متوفای 606 هـ صراحت دارد :
فله ابنان وبنتان . اما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان والثانی موسی درجه فی حیات أبیه .
امام عسکری (علیه السلام) دو تا دختر و دو تا پسر داشتند . یکی از فرزندان آنها صاحب الزمان و دیگری موسی بوده که در زمان حیات پدرش از دنیا رفته است .
الشجره المبارکه فی انساب الطالبیه ، ص78
جناب محمد امین که از شخصیتهای بلند آوازه اهل سنت در شناخت انساب و قبائل عرب است ، صراحت دارد:
محمد المهدی وکان عمره عند وفات أبیه ، خمس سنین .
عمر حضرت مهدی ، هنگام وفات پدرش پنج سال بوده است .
فی معرفه قبائل العرب ، ص364
جناب عمری در کتاب المجزی فی انساب الطالبین ، ص130 و دیگر بزرگان ابن عنبه در عمده الطالب فی أنساب آل أبی طالب ، ص199 این تعبیر را دارند .
جالب این است آقای ابن اثیر جزری ، صاحب الکامل فی التاریخ ، ج7 ، ص274 صراحت دارد بر ولادت آقا امام زمان در سال 255 هـ که در هنگام وفات آقا امام عسکری این آقا در قید حیات بوده است .
آقای ابن خلکان از استوانههای علمی اهل سنت میفرماید :
کانت ولادته یوم الجمعه منتصف شعبان سنه خمس وخمسین ومأتین .
ولادت حضرت مهدی ، روز جمعه نیمۀ شعبان ، سال 255 هجری بوده است .
وفیات الأعیان، ج4، ص176
آقای ذهبی در کتابهای متعددش در این زمینه سخن گفته است . در تاریخ اسلام ، دارد :
وأما ابنه محمد بن الحسن الذی یدعوه الرافضه القائم الخلف الحجه ، فولد سنه ثمان وخمسین وقیل سنه سته وخمسین .
تاریخ اسلام ، در وفیات 251 تا 260
همین تعبیر را در سیر اعلام النبلاء ، ج13، ص119 دارد . شبیه این عبارت در کتاب العبر فی خبر من غبر ، ج5، ص37 دارد.
حضرت مهدی ، فرزند امام عسکری سال 258 یا 256 به دنیا آمده است .
آقای زرکلی وهابی که در حقیقت تراث وهابیت را در کتاب «الأعلامش» زنده کرد ، که از وهابیون معاصر ما نیز هست، میگوید :
ولد فی سامرا ومات ابوه وله من العمر خمس سنین . و قیل فی تاریخ مولده لیله نصف شعبان سنه خمس و خمسین و مأتین
حضرت مهدی در سامرا به دنیا آمد ؛ در حالی که پنج سال بیشتر نداشت ، پدر خود را از دست داد . میگویند او در نیمیه شعبان سال 255 به دنیا آمده است .
الأعلام – خیر الدین الزرکلی – ج 6 ص 80