چرا نام علی (ع) در قرآن نیست؟

چرا نام علی (ع) در قرآن نیست؟

نویسنده: سید علی شهرستانی
مترجم: سید هادی حسینی

از شبهه هایی که دشمنان در عرصه ی نام گذاری در دوران اموی و عباسی می پراکنند این است که چرا خدا نام علی را در قرآن نام نبرد؟ اگر در قرآن هست، کجاست؟ و اگر نام علی به صراحت در قرآن نیست، چرا شیعه بر امری استدلال می کند که قرآن بر آن نصی ندارد؟
از ابو بصیر روایت شده که از امام صادق (علیه السّلام) درباره ی این آیه پرسیدم: ( أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ) (1) ( از خدا اطاعت کنید و از پیامبر فرمان برید و از صاحبانِ امر خودتان ) امام (علیه السّلام) فرمود: درباره ی علی بن ابی طالب و حسن و حسین (علیهم السّلام) نازل شد.
پرسیدم، مردم می گویند: چرا نام علی و اهل بیت او در کتاب خدای بزرگ نیامده است؟
امام (علیه السّلام) فرمود، به ایشان بگو:
بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نماز نازل شد و خدا نام نبرد که سه رکعت است با چهار رکعت تا پیامبر آن را برای مردم تفسیر کند.
بر آن حضرت، زکات نازل شد و نام نبرد که مردم از هر 40 درهم، چقدر زکات بدهند تا پیامبر برای آنها بیان دارد.
خدا حج را نازل کرد و به مردم نگفت که 7 بار طواف کنند تا رسول خدا آن را برایشان تفسیر کند.
آیه ی ( أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ) ( از خدا فرمان برید و از پیامبر و از صاحبان امرتان ) نازل شد، رسول خدا فرمود: این آیه، درباره ی علی است؛ به هر که مولا منم، علی است مولای او…
اگر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) خاموش می ماند و بیان نمی کرد که اهل بیتش کیانند، آل فلانی و فلان شخص، ادعا می کردند که اهل بیت آن حضرت اند لیکن خدای بزرگ در کتابش پیامبرش را با نزول این آیه تصدیق کرد:
( إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا )؛ (2)
همانا خدا خواست که پلیدی را از شما خاندان بزداید و پاک و پاکیزه تان سازد.
علی و حسن و حسین و فاطمه [ آنجا ] بودند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آنان را در خانه ی اُم سلمه، تحت عبا درآورد، سپس فرمود: خدایا، اینان اهل بیت من اند… (3).

پی نوشت ها :

1- سوره نساء(4) آیه ی 59.
2- سوره ی احزاب (33) آیه ی 33.
3- اصول کافی 286:1، حدیث 1، باب ما نَصَّ الله و رسوله علی الائمه (علیهم السّلام).
منبع مقاله :
شهرستانی، سیدعلی؛ (1390)، نام خلفا بر فرزندان امامان (علیهم السّلام) ( بن مایه ها، پیراهه ها )، ترجمه: سید هادی حسینی، قم: انتشارات دلیل ما، چاپ اول

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید