آیا صفات امیرالمؤمنین علیه السلام موروثی است؟

آیا صفات امیرالمؤمنین علیه السلام موروثی است؟

نویسنده: آیت الله سید علی حسینی میلانی

کتابی به دستم رسید که نویسنده اش مدعی شده آنچه در این کتاب آورده، سیره ی واقعی امیرمؤمنان علی علیه السلام است!
عنوان این کتاب چنین است:
المرتضی: سیره امیرالمؤمنین سیّدنا أبی الحسن علی بن أبی طالب رضی الله عنه و کرم الله وجهه
نام نویسنده ی آن «ابوالحسن علی الحسنی الندوی»
و ناشر آن «دارالقلم للطباعه و النشر و التوزیع» در دمشق است.
اکنون سلسله مقالات پیش روی شما به بررسی و نقد این کتاب پرداخته است.
هدف ما در این بررسی و نقد روشن ساختن حقایقی است که نویسنده آنها را انکار کرده و یا از آن ها غفلت ورزیده است.
ما در این سلسله مقالات بر آن بودیم شیوه های پیچیده ای را که نویسنده به پیروی از پیشوایان گذشته خود و استحکام بخشیدن به بنیان نهاده شده از سوی پیشینیان خود – به شیوه ی مخلوط کردن سم در عسل- دنبال کرده، روشن سازیم که هدایت در گفتار و کردار از آنِ خدای سبحان است.
***
نگارنده در صفحه ی 17 می نویسد:
«مناسب است با رعایت امانت داری تاریخی و بی طرفی علمی، وضعیت خانوادگی و نژادی را که امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیهما السلام در آن متولد شده و پرورش یافته است، بیان کنیم…»

ویژگی های ممتاز امیر مؤمنان علی علیه السلام
به نظر می رسد نویسنده در اثبات ویژگی هایی است که امیر مؤمنان علی علیه السلام را ممتاز ساخته و صفاتی است که آن حضرت را بر دیگران برتری داده است.
او با این بیان می خواهد روشن کند که همه این موارد، مسائلی هستند که حضرت علی علیه السلام آن ها را از پدران خود به ارث برده است، زیرا خونی که اعضای خانواده از بزرگان خود به ارث می برند، در نسل های بعدی و فرزندان آن ها تأثیر گذار است… .
بنابراین، فضیلت و ارزش تمام صفات والایی چون بلاغت، شجاعت و… که امیر مؤمنان علی علیه السلام بالاترین درجه ی آنها را داراست همگی به قبیله ای که امام به آن منسوب است و به خانواده ای که در آن پرورش یافته، باز می گردد… .
گویی نویسنده فراموش کرده- شاید هم به اقتضای امانت داری تاریخی و بی طرفی علمی، خود را به فراموشی زده است- که نه در بنی هاشم و نه در قریش هیچ کس یافت نمی شود که در صفتی از صفات عالی سرور ما امیر مؤمنان علی مرتضی علیه السلام، به او نزدیک باشد؛ حتی برادران او نیز که با حضرتش پرورش یافته اند و شرایط زندگی برابری با آن بزرگوار داشته اند به یک دهم ویژگی های والای آن حضرت، نرسیده اند.
بنابراین، مسأله، مسأله ی عشیره و قبیله یا خانواده و محیط نیست. به علاوه باید از او پرسید که نظرش درباره ی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چیست؟
آیا آن گونه که مطرح شده بر اساس علم تشریح، روانشناسی، علم اخلاق و جامعه شناسی، صفات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز از پدرانش به او رسیده اند؟!
حقیقت آن است که وضع امیر مؤمنان علی علیه السلام در فضایلی که آن حضرت را از دیگر فرزندان خانواده اش متمایز ساخته است، به وضع پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می ماند که ویژگی هایش، فضلی از جانب خداست که به رسولان و اولیای برگزیده اش، عطا می نماید… .
منبع مقاله: حسینی میلانی، سیّدعلی؛ (1392)، نگاهی متفاوت به سیره ی حضرت علی علیه السلام، قم: الحقایق، چاپ اول.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید